וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלמידים מחוננים טוענים: "מפלים אותנו לרעה"

תלמידי התוכנית "מדעני וממציאי העתיד" טוענים שהם מופלים לעומת תוכנית מצטיינים אחרת בה מקבלים התלמידים פטור בבגרות ומימון מלא. "אני משלם לאוניברסיטה 7,000 ש"ח בשנה"

מדען. ShutterStock
"משתמשים בנו ככלי מיקוח"/ShutterStock

הורים ותלמידי כיתות ח'-י"ב הלומדים בתוכנית המצטיינים "מדעני וממציאי העתיד" שפועלת אחה"צ באוניברסיטאות, והוקמה ביוזמת הנשיא שמעון פרס, שלחו השבוע מכתבים זועמים לשר החינוך שי פירון שבהם הם מעלים טענות קשות כלפי אגף המחוננים והמצטיינים של המשרד. על פי טענותיהם, האגף מערים קשיים תקציביים ואקדמיים על התלמידים בשלוש השנים האחרונות מתוך מניעים פסולים לקדם תוכנית מחוננים חדשה שהיא פרי יוזמתו.

עוד בוואלה! חדשות:
יזמי נדל"ן חשודים בהלבנת 60 מיליון שקל לאברג'יל
אנטישמיות בטורקיה: ”יהודים אחראים לאסון המכרה”
תיעוד: הפלסטינים שנורו למוות ביום הנכבה

התכנית היוקרתית הוקמה לפני כחמש שנים ביוזמת הנשיא פרס במטרה לאתר את נבחרת המדענים הבאה של ישראל. תנאי הקבלה לתכנית גבוהים ביותר, ובין היתר נדרשים תלמידי כיתה ח' המועמדים לקבלה להמציא המלצות בית ספריות, ועוברים סינון קשוח של משרד החינוך והיחידות לנוער שוחר מדע באוניברסיטאות. המשתתפים בתוכנית נוסעים פעמיים בשבוע לאוניברסיטה בשעות אחר הצהריים, ומובטחת להם קריירה צבאית ואקדמית בתחומם לאחר מכן. התוכנית החלה בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת תל אביב וכעת מתקיימת באוניברסיטאות נוספות ובטכניון.

משרד החינוך מפעיל תוכנית מצטיינים בשם "האקדמיה בתיכון" במסגרתה מגיעים מרצים מהאוניברסיטה לבתי הספר. התוכנית מקבלת מימון ממשרד החינוך ותלמידיה זוכים לפטור בבגרות במקצוע הנלמד במסגרתה. אולם תלמידי תוכנית המדע המתרחשת במוסדות להשכלה גבוהה, לא זוכים לא לפטור ולא למימון המתבקש, כך טוענים ההורים.

מורה בכיתה עם תלמידים. ShutterStock
"אין תחושה של תמיכה"/ShutterStock

שירה שופטי, מנהלת היחידה לנוער שוחר מדע באוניברסיטת תל אביב המפעילה את התכנית, מכירה את טענת התלמידים כלפי משרד החינוך ומאשרת כי הם מקבלים כתף קרה "אגף המצטיינים של משרד החינוך לא מממנים, לא עוזרים באיתור תלמידים, אנחנו היינו רוצים לעבוד איתם ביחד, מבחינתנו היינו רוצים שיתערבו, יותר מהכל שיכירו בהישגים האקדמיים של הילדים האלו ויפטרו אותם מבגרות אבל הם מעדיפים לקדם את תכנית שמתקיימת בבתי הספר" היא אומרת ומצביעה על ההבדלים בין תכנית משרד החינוך "אקדמיה בתיכון" לתכנית שלהם "התכנית שלהם, שמתקבלת בבית ספר לעולם לא תהיה באותה רמה, הילדים שבאים אלינו הם חכמים בצורה שאני בכל שנות עבודתי עדיין לא פגשתי. באף בית ספר לא יכול שתהיה לו כיתה כזאת שלמה של גאונים, צריך להביא אחד מתל אביב, אחד מגבעתיים, וזה תחום מאד ספיציפי".

משרד החינוך טוען כי הוא ניסה להגיש עזרתו בכך שפירסם מכרז והאוניברסיטאות לא ניגשו, אך גם זאת לא התמונה המלאה לדבריה " התפרסם מכרז שאי אפשר היה לגשת אליו" הוא טוענת בתוקף "אפשר לומר שהוא פורסם כדי שלא ניגש אליו, התנאים היו ככ דרקוניים כך שזה מכרז רק כדי שנסתום את הפה. אנחנו עוד לפני הכסף רוצים שיתוף פעולה, כמו הכרה בבגרות, אני מניחה שעם הצד התקציבי עוד ניתן להסתדר לנזקקים, אבל אנחנו רוצים את עזרת המשרד".

דוד הדס, אב לתור, תלמיד כיתה ט', המסיים את השנה הראשונה שלו בתוכנית, סיפר על הקשיים: "עד היום, במשך שלוש שנים, עבדנו תחת הנחה שיש קשיים בירוקרטיים כאלו או אחרים, אבל לצערנו הבנו שלא כך הוא הדבר. אנחנו בעד התוכנית האקדמית בתיכון, זה טוב לכולם, אבל ישנם כמה נושאים שבהם אנו נזקקים לסיוע משרד החינוך, כמו מימון עלויות התוכנית שלא קיים היום. כהורה, יש לי הוצאה של למעלה מ-7,000 שקלים בשנה לאוניברסיטה, לא כולל את ההסעות", הוא סיפר. "הורים אחרים דיווחו שכשניסו לבקש מלגות כאלו הם נתקלו בקשיים בירוקרטיים שלא הובילו להטבה כלשהיא. אין למשרד החינוך כוונות לסייע לתוכנית הזאת גם אם באופן רשמי הם מציגים את עצמם כתומכים בה".

במטרה לשכך את התנגדות האגף, הזמינו ההורים את מנהלת האגף, שלומית רחמל, לשרת כחלק מוועדת ההיגוי של התוכנית, "אך ללא הועיל, האגף מתמיד בהתנגדותו לקידום התוכנית", סיפרו ההורים. לטענתם, גם לאחר שהתקיימה פגישה ביוזמת נציגים מקרבם ומקרב תלמידי התוכנית עם מנהלי האגף במשרד החינוך בניסיון להציף את הבעיות ולשנות את הגישה כלפי התכנית, היא הסתיימה במפח נפש. "צר לנו שמשרד החינוך מביא קבוצה מהטובים שבתלמידיו לתחושות כה קשות. מן הראוי שתלמידים שעובדים כה קשה ללמוד ולהתפתח כחלק מתוכנית אסטרטגית כלל-ארצית לקידום המדע והתעשייה בישראל, יזכו לתמיכה וסיוע מאת המדינה ולא לכתף קרה", קבלו ההורים במכתבם.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"הערימו עלי המון המון קשיים"

לצד מכתב ההורים, ניסחו התלמידים הצעירים מכתב אישי לשר החינוך בבקשה שיתערב במצב הקיים. את המכתב שלחו כבר לפני כשבועיים, ולדבריהם, טרם קיבלו תשובה. "בשבוע שעבר התנהלה פגישה באגף למחוננים, בה דרשנו השוואת תנאים לתוכנית 'אקדמיה בתיכון' של אותו אגף", כתבו התלמידים שהוסיפו כי "על אף השוני הרב באופי וברמה בין התוכניות, רשות אגף המחוננים התנתה את ההכרה בבגרות של תלמידי 'מדעני וממציאי העתיד' בכך שהאוניברסיטה תענה למכרז, אותו מקדם האגף, ותצטרף לתוכנית 'אקדמיה בתיכון'. בפגישה הסתבר לנו שהנהלת אגף המחוננים משתמשת בנו ככלי מיקוח ומקשה עלינו ועל מאמצינו ללמוד במכוון, וזאת על מנת לקדם את תכנית הבת שלה תוך הכשלת התוכנית שלנו ואותנו".

על המכתב חתם גם איתי בלוך, תלמיד מחזור ב' בתוכנית בן 16 וחצי שעזב את בית הספר בשנה שעברה וסיים את הבגרויות באופן עצמאי, אמר: "חלק עיקרי מהסיבה שעזבתי היא שבית הספר אמר שלקחתי יותר מדי קורסים, שהממוצע שלי ירד מהצטיינות יתרה להצטיינות, שהגעתי לפחות שיעורים, וכשרציתי לעשות בגרויות לפני הזמן הערימו עלי המון המון קשיים. הבחירה הייתה או להישאר בבית הספר עם אנשי מנהלה שהיו נגדי, או לעזוב ולהמשיך עם התכנית בצורה שתמקסם את היכולות שלי. אין תחושה של תמיכה והיא נתפשת כתוכנית העשרה שלא קשורה לכלום. ואני לומד עכשיו לתואר ראשון ושני במקביל שכנראה אסיים לפני הצבא, כך שהתכנית מאד מועילה".

התלמידים סיפרו כי זו השנה הרביעית שבה הם מנסים, ללא תוצאות, להידבר בהגיון עם האגף למחוננים, המנהל על גביהם מאבקי שליטה. לדבריהם, "האגף למחוננים מרשה לעצמו לנהוג באיפה ואיפה בין התלמידים של 'אקדמיה בתיכון' ובין התוכנית שלנו, בעוד שבתכנית שהוא מקדם יקבלו התלמידים הכרה בקורסים שלמדו כתחליף לציון בגרות, ישתתפו כלכלית בלימודיו ויקבלו תמיכה בית-ספרית, כל זאת בנוסף לקרדיט האקדמי". עוד קובלים משתתפי התכנית כי אגף המצטיינים מאלץ אותם ללמוד בפעם השנייה חומר לימודי שנבחנו עליו כבר באוניברסיטה. "זה הופך את הלמידה לחסרת משמעות ולנטל גדול על לימודינו. ומדוע? רק מכיוון שפשענו בכך שבחרנו שלא ללמוד בתוכנית אותה מקדם האגף", הם כתבו. "מתחת לאפך כבוד השר, מנהל האגף למחוננים מלחמה נגד מחוננים עצמם, ומנהיג ייבוש מתמשך של תוכניתנו מכל תמיכה".

ממשרד החינוך נמסר: המשרד דוחה על הסף את הטענות המועלות. התכנית "מדעני וממציאי העתיד" גובשה על ידי האוניברסיטאות, קרן רש"י וגורמים אחרים, ולפיכך היא מופעלת על ידי אלה. משרד החינוך התבקש לסייע במימון התכנית, ונענה לפנייה. בהתאם לזאת, ועל פי הנהלים המתייחסים להתקשרות עם גופים חיצוניים, פרסם המשרד מכרז בעניין. למרבה הצער, עד לתום סגירת המכרז, אף מוסד אקדמי לא הגיש מועמדותו. למרות האמור, האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך בוחן בימים אלה אפשרות למתן סיוע באמצעות התקשרות חלופית. בהתייחס לעניין המלגות, יובהר כי גם טענה זו משוללת כל יסוד. האגף למחוננים ומצטיינים מעניק מדי שנה מלגות לתלמידי תיכון המשלבים לימודיהם באוניברסיטאות השונות, בכל תכנית באשר היא, ובכלל זה גם במסגרת התכנית "מדעני וממציאי העתיד". הקריטריונים למתן מלגות אלו שקופים ונגישים באתר האגף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully