וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנרל בדימוס הסתער על טריפולי במאבק באיסלאמיסטים

19.5.2014 / 4:52

חמושים בהנהגתו של הגנרל חליפה בלקאסם חפתר, מפקד לשעבר בצבא, תקפו את בית הפרלמנט וביקשו להדיח את הממשלה. חפתר טוען כי לא מדובר בניסיון הפיכה אלא "בהצלת העם"

כוחות הביטחון בטריפולי בכניסה לפרלמנט. AP
כוחות הביטחון באזור הפרלמנט. טריפולי, אתמול/AP

מורדים בראשותו של חליפה בלקאסם חפתר, גנרל בגימלאות בצבא לוב, השתלטו אתמול על בניין הפרלמנט בטריפולי וביקשו להדיח את הממשלה. במהלך העימותים שנמשכו אל תוך הלילה (שני) מתו שני בני אדם ועשרות נפצעו. רקטת גראד שוגרה לעבר שדה התעופה של בנגזי, אך לא ברור אם יש נפגעים.

"הכרזנו בפני העולם שהמדינה לא יכולה להיות קרקע פורה או בית גידול לטרור", אמר מוחטר פרננה, מפקד במשטרה הצבאית שדיבר בשם כוחותיו של חפתר. מטרת ההתקפה לדבריו אינה הפיכה אלא "מלחמה בה בחר העם".

ההסתערות על בניין הפרלמנט החלה אתמול בצהריים, אז הסתערו עליו חמושים ולאחר מכן בזזו אותו. בעקבות ההתקפות הוצבו מיליציות שמגבות את ממשלת המעבר את המחסומים הרבים הפזורים בעיר. באותו זמן כוחותיו של היפטר עשו את דרכם לכיוון שדה התעופה של טריפולי ולעבר פרבריה הדרומיים של העיר.

עוד ידיעות מהעולם:
מגדל התמוטט בצפון קוריאה: ”אסון בלתי נתפס”
בשוויץ אמרו ”לא” לשכר המינימום הגבוה בעולם
מחבלת שקיבלה אזרחות במרמה תגורש מארה”ב

הממשלה גינתה את ההתקפה אך התעלמה מהכרזתו של פרננה. "הממשלה מגנה את ביטוי דעתו הפוליטית דרך השימוש בכוח", אמר שר המשפטים סלאח אל-מרקני. "הממשלה קוראת לסיים את את השימוש בתחמושת צבאית וקוראת לכל הצדדים לפרוש לדיאלוג והתפייסות".

הגנרל הלובי חליפה הפטר במסיבת עיתונאים ב-17.5.14. רויטרס
חפתר במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר/רויטרס

לצד הדיווחים על הרוגים, התקבלו דיווחים על 20 חטופים מקרב הפרלמנט והממשלה - כך אמר בכיר ב"חדר המצב של המהפיכה הלובית", ארגון המאגד מיליציות שאחראיות על הביטחון בבירה, שסירב להזדהות. כמה מחוקקים אמרו כי כוחות הביטחון פעלו לפנותם לפני שהתוקפים הצליחו להיכנס לבניין עקב אזהרות בדבר התקיפה.

בלוב פועלות מיליציות חמושות רבות, חלקן האחריות להדחתו של מועמר קדאפי לפני שלוש שנים. עם הקמתה שמה לעצמה הממשלה הזמנית למטרה להכניען – משימה בה נכשלה בהתחשב בכך שמיליציות רבות השתלטו על מסופי נפט במדינה ואף חטפו את ראש הממשלה לשעבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"בכוונתי להציל את האומה"

עוד לא לחלוטין ברור אילו מיליציות ומנהיגים פוליטיים תומכים בהיפטר ואנשיו אך ידוע כי על תומכיו נמנית קבוצה שהכריזה על ממשלה אוטונומית במזרח והמדינה. אותה קבוצה תפסה את מסופי הנפט והנמלים באזור למשך חודש ודרשה לקבל חלק גדול יותר מהכנסות הנפט.

היפטר, יליד בנגזי, היה יד ימינו של קדאפי ורמטכ"ל הצבא בתקופת משטרו. בסוף שנות ה-80 נשבה על ידי כוחות מצ'אד ועם שחרורו הצטרף ל"חזית העממית לשחרור לוב" – קבוצת האופוזיציה המרכזית לשלטונו של קדאפי באותה תקופה. בהמשך עבר לארצות הברית, שם התמקם בוירג'יניה והחל לתכנן את הפלתו של קדאפי בעזרת האמריקנים. לאחר מותו של הדיקטטור הוא חזר ללוב וכיהן תקופה קצרה כמפקד הצבא. בחודש פברואר הוא פנה לעם הלובי במדי הצבא שלו ואמר כי בכוונתו להציל את האומה.

בחודש מרץ האחרון פנתה ממשלת לוב לאו"ם ולקהילה הבינלאומית בבקשה שיעזרו לה להלחם בטרור השורר במדינה. הבקשה נשלחה לאחר גל פיגועים והתנקשויות שאירע בבנגזי ולאחר עימותים בין כוחות פרו-ממשלתיים לבין מיליציות מורדים השולטות בנמלי הנפט הגדולים במרכז לוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully