וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בצה"ל: תופעת המחאות האינטרנטיות מתפשטת

16.5.2014 / 0:01

סערת דוד הנחלאווי טרם שככה כשהגיחה ברשת המחאה נגד פינוי מאחזים. בצה"ל מחפשים אחר פתרונות יצירתיים למיגור התופעה ומבהירים: "הרשת היא כלי מחאה לא מתקבל על הדעת"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בצבא עדיין לא הצליחו לפענח את הנוסחה למאבק בתופעת המחאות האינטרנטיות/מערכת וואלה!, צילום מסך

סערת דוד הנחלאווי עוד לא שככה, וכבר קמה לה מחאה חדשה בקרב חיילי צה"ל ברשת – והפעם נגד פינוי מאחזים. בחטיבת הנח"ל הגיבו במהרה והדיחו את שני הלוחמים שהודו שעמדו מאחורי התמונה שעוררה את המחאה החדשה. ואולם, נראה כי בצבא עדיין לא הצליחו לפענח את הנוסחה למאבק בתופעת המחאות האינטרנטיות שצוברת תאוצה.

עוד בוואלה! חדשות:
זקן חשפה: "אולמרט ניסה לשכנע אותי לשנות גרסה"
קבלת הפנים של לבני בלונדון: "פושעת מלחמה"
תיעוד: פיצוץ עז מחריב בסיס של צבא אסד באידליב

תמונות הזדהות עם דוד הנחלאווי, אפריל 2014. פייסבוק, צילום מסך
וגם הדי מחאת דוד הנחלאווי עדיין נשמעים בקרב המפקדים/צילום מסך, פייסבוק

בחודשים האחרונים קיים קצין חינוך ראשי, תת-אלוף אבנר פז-צוק, שיחות ואירועי הסברה עם מפקדים בחילות וביחידות בצה"ל, על מנת לקדם שיח בסוגיית הרשתות החברתיות והשימוש במכשירים סלולריים כתחליף פיקודי לשיחות אישות.

גורם צבאי בפיקוד מרכז ציין כי לאחר מחאת דוד הנחלאווי קיימו בחטיבת הנח"ל שיחות והבהירו ללוחמים ולמפקדים ש"רשת האינטרנט אינה תחליף לשיח מפקד-פקוד". אך נראה שהשיחות לא הועילו, ואתמול הצטלמו לוחמים מגדוד 50 עם שלטי מחאה המתנגדים לפינוי מאחזים. עד מהרה התפשטה המחאה בקרב יחידות נוספות, בהן הנח"ל החרדי, גולני, צנחנים, בסיס צריפים ובסיס תל נוף, שם צילמו את עצמם חיילים וחיילות עם שלטי מחאה דומים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"גם הפעם נולדה המחאה בחטא, בשל חוסר הבנה בסיסי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"גם הבוקר נולדה המחאה בחטא, בשל חוסר הבנה בסיסי של תנאי הפעולה לפינוי המאחזים", הסביר קצין בפיקוד מרכז בשיחה עם וואלה! חדשות. לדברי הקצין, אתמול, כמו בפעולות קודמות, הובהר ללוחמים כי הם לא יהיו מעורבים בפינוי פיזי של מאחזים וגם לא במעגל שני, אלא רק באבטחה של מעגל שלישי, שנועד לשמור על צירים ולמנוע אירועי טרור. למרות זאת, לדבריו, נוצרה אי הבנה שבעקבותיה התפשטה שמועה באינטרנט, שלפיה חיילים מתבקשים לפנות חיילים.

מפקדים בדרגי השטח שוחחו על כך אתמול בקבוצות וואטספ שונות והודו כי אין להם יכולות אמיתיות המעוגנות בפקודות ברורות להתמודד עם תופעת הרשתות החברתיות. אחד המפקדים סיפר כי בחטיבת גולני מנסים להנחיל מנהג בכמה פלוגות, במסגרתו מפקדים משתפים במכתבים הכתובים בכתב ידם תחושות ומחשבות כדי להבהיר כי ווטאספ ורשת האינטרנט אינם תחליפים לשיח הפיקודי והמבצעי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רשת האינטרנט דומה למרחב הציבורי הרגיל, ופעילות שמנוגדת לפקודות צה"ל תגרור אחריה ענישה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"סוגיית הניו-מדיה והניסיונות של חיילי צה"ל, במודע ושלא במודע, להפוך את האינטרנט לחלק מהשיח, מקבלים טיפול הולם ורחב בכלל הדרגים", אמר קצין בכיר בצה"ל. "המאמצים כוללים הסברה לפיה רשת האינטרנט דומה למרחב הציבורי הרגיל, ופעילות שמנוגדת לפקודות צה"ל תגרור אחריה ענישה, כגון פעילות שפוגעת באבטחת מידע, פעילות באינטרנט שמטרתה לבזות מפקד או חייל אחר ופעילות שמקורה בפעילות פוליטית". הקצין הבכיר הדגיש כי כל מקרה יישקל לגופו, ואם יתברר שהחיילים עברו על הפקודות ולא נשמעו להוראות מפקדיהם, לאחר שהבינו כי מעשיהם אינם מקובלים בתוך הצבא, ייענשו בחומרה.

"ניצול ציני בחסות חופש הביטוי"

גורם צבאי אחר גינה את המחאה שפרצה אתמול. "השימוש שנעשה במקרה זה באינטרנט וברשתות החברתיות ככלי מחאה בלתי מתקבל על הדעת ומהווה פגיעה בערכי היסוד של צה"ל כצבא הפועל במדינה דמוקרטית", אמר. "מקרה זה מהווה דוגמה ברורה לניצול הציני ולשימוש הפוליטי המתאפשרים בחסות הסתר הפנים וחופש הביטוי הנפוצים ברשת החברתית, והוא אינו מהווה תחליף לשיח פיקודי ראוי והולם המתבקש במקרים אלה". לדברי הגורם, "עד כה לא מוכרים אירועי סירוב או התנגדות לביצוע המשימה".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 23:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully