וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וייטנאם בלהבות בגלל אסדה סינית: 20 נהרגו בהפגנה

מחלוקת טריטוריאלית שכללה "קרב זרנוקים" ימי מסלימה למחאה נגד המפעלים הסיניים בוויאטנם. ההמון הזועם הצית בטעות גם בתי חרושת יפניים וקוריאניים. מאות סינים נמלטו

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

מאות סינים נמלטו בשעות הבוקר (שלישי) מווייטנאם בשל גל הסתה חסר תקדים שהתעורר נגד סין במדינה השכנה. מפגינים אנטי-סינים הסתערו בימים האחרונים על עשרות בתי חרושת שזוהו כסיניים, וכ-20 בני אדם נהרגו במהומות.

לפנות בוקר הוצת מפעל פלדה גדול של הענקית הסינית "פורמוסה" במרכז וייאטנם. עם השלמת בנייתו ב-2017, תוכנן המפעל להיות הגדול מסוגו בדרום-מזרח אסיה.

המדדים הראשיים בבורסה הסינית איבדו כ-2% מערכם ברקע המשבר. בייג'ינג נאבקת לצמצם את הדיווחים בנושא ומטילה צנזורה חריפה במיוחד על כלי התקשורת: ב"גרדיאן" פורסם הבוקר מסמך שהנפיק נציג המפלגה הקומוניסטית, שהזהיר כי "אסור בשום צורה לדווח על ההתפרעויות".

לקריאה נוספת על המשבר האזורי
סודות ושקרים בנושאת המטוסים הסודית של סין
המחלוקת באיי סנקאקו: יפן החזירה מסין את השגריר

ספינות קרב של ויאטנם מול ספינה סינית בים סין הדרומי – 14 במאי 2014. רויטרס
ספינות סיניות דולקות אחר ספינה וייטנאמית באזור האסדה, אתמול/רויטרס

המהומות פרצו על רקע המשבר המחריף בים סין הדרומי. סין הציבה בתחילת החודש אסדת קידוח ליד איי פאראסל, הנמצאים בשליטתה, ושגם וייאטנם טוענת לבעלות עליהם. שר החוץ של סין, וואנג יי, הזהיר אמש את המדינה השכנה "שלא להתפתות להתגרות נוספת ולסבך עוד יותר את המחלוקת הימית".

השלטונות בוויאטנם אינם מתירים לרוב הפגנות ברחובות, ובפרט לא נגד מדינות זרות. עצם קיומה של המחאה עשוי אפוא לרמוז על כך שהממשלה נתנה את ברכתה לצעדים האחרונים. עם זאת, עדיין לא ברור מה גרם להסלמה הפתאומית והחמורה במצב, המאיימת כעת לצאת משליטה.

לסין יש משבר גם עם יפן, על שליטה בקבוצת איים קטנים בים סין המזרחי, הנקראים ביפנית איי סנקאקו ובסינית איי דיאויו. ב-2012 היו הפגנות עזות בסין נגד ממשלת יפן, ופעילים מיפן ניסו לכבוש את האיים באופן סמלי באמצעות דגלים קטנים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

20 אלף מפגינים מחו ביום שלישי נגד ה"השתלטות הסינית" על הטריטוריה הימית שלה. למחרת, כבר הסתערו מפגינים בלפידים על בתי חרושת בבעלות זרה, ולפנות בוקר הוצת ונבזז מפעל הפלסטיק הענק. אלא שעשרות מפעלים אחרים, שהמפגינים זיהו אותם כסיניים, היו למעשה בבעלות חברות מיפן, מטאיוואן ומקוריאה הדרומית.

מדינות אלה זועמות כעת על הממשלה בהאנוי ודורשות בירור מיידי. שגרירות סין בוויאטנם פרסמה הודעה שבה הבהירה כי "בייג'ינג מפעילה אמצעי חירום" כדי להתמודד עם ההפגנות, ודרשה מווייאטנם להגן על הסינים הנמצאים בתחומה.

נשיא סין, שי ג'ינפינג, כבר הצהיר לאחרונה כי ארצו תשתמש בכוח צבאי כדי להגן על האינטרסים שלה בים סין הדרומי. אחת הדוגמאות לכך הייתה בשבוע שעבר, עם פרסום סרטון שתיעד ספינה סינית שהגיעה לאזור האסדה, ונגחה בספינה וייטנאמית. במקרה אחר התפתח "קרב זרנוקים" בין ספינות של שתי המדינות.

צפו בקרב "נגיחות וזרנוקים" בין שתי הספינות:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully