וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודות ושקרים בנושאת המטוסים הסודית של סין

שר ההגנה האמריקני בא לבייג'ינג, וזכה להיות הבכיר המערבי הראשון שעולה ל"מפלצת" של האימפריה המזרחית. הביקור נערך ברקע מתיחות בין המדינות בשל מתקפות סייבר הדדיות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל בא לביקור ראשון בסין וזכה לסייר הבוקר (שלישי) בנושאת המטוסים היחידה של המדינה המסוגרת. הסיור הנדיר, שנערך במספנה בעיר הנמל צ'ינגדאו, ארך שעתיים.

הסיור הפרטי כלל ביקור במגורי המלחים והטייסים, במגדל הפיקוח ובמסלולי ההמראה. בפמלייתו של שר ההגנה הייגל אמרו כי למרות שהסיור היה מוגבל, מדובר בהזמנה נדירה שמהווה נקודת אור בביקורו של השר במדינה. "תמיד טוב לעלות על ספינה", אמר דובר הפנגטון ג'ון קירבי. "זה מרגיש אותו הדבר, וזה מריח אותו הדבר". הסיור לא תועד, ובזמן שהייגל היה על הספינה, העיתונאים שנלוו אליו נשלחו לסיור בעיר הנמל.

זו הפעם הראשונה שהסינים התירו לגורם בכיר ממדינה זרה להיכנס לנושאת המטוסים "ליאונינג", שנרכשה מאוקראינה ונכנסה לשירות ב-2012 אחרי שיפוץ מקיף. להבאתו של בכיר אמריקני לספינה יש משמעות חשובה במיוחד, ברקע הסכסוך המתמשך של סין עם יפן, על שליטה בקבוצת איים קטנים בים סין המזרחי, הנקראים ביפנית איי סנקאקו ובסינית איי דיאויו.

נושאת מטוסים סינית עוגנת בנמל דאליין שבצפון מזרח המדינה. 2012. רויטרס
תצלום ארכיון של נושאת המטוסים הסינית/רויטרס

ממשל אובמה קרא שוב ושוב לסינים לפעול בשקיפות לגבי יכולותיה הצבאיות, ולשתף פעולה עם וושינגטון מול כוחות אחרים בעולם. התקציב הצבאי של צבא סין הולך ומתעצם מדי שנה, בעוד זה של הפנטגון סובל מקיצוצים גדולים במשכורות ובציוד, לנוכח הנסיגה מעיראק ומאפגניסטן.

אלא שלפי דיווח של ה"ניו יורק טיימס", ברקע הביקור עומדת מתיחות חסרת תקדים בין שתי המדינות, הנובעת דווקא בשל פעולת הכנה אמריקנית למתקפת סייבר. העיתון האמריקני, יחד עם המגזין הגרמני "דר שפיגל", חשפו לאחרונה כי ארה"ב חדרה לשרתי התקשורת של ענקית הסלולר הסינית חווא-ווי (Huawei).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בחודש שעבר, נשיא סין שי ג'ין-פינג דרש הסברים בנושא מעמיתו האמריקני ברק אובמה, בפגישה שהתקיימה בין השנתיים בשולי ועידת הגרעין בהאג. לפי הדיווחים בארה"ב, ממשלת ארה"ב הפעילה בסין מבצע בשם "שוטג'איינט" (Shotgiant), שנועד לבחון כיצד חברת הסלולר משמשת חזית צבאית לשיגור מתקפות סייבר.

חלק נוסף במבצע נועד גם ללמוד את מערכות התקשורת של החברה כדי לחדור אליה, ולהשתמש בה לשם שיגור מתקפות סייבר נגד המשתמשים, בהם קצינים ופקידים בכירים בסין - ואף באיראן, בקובה ובפקיסטן.

בסוף 2012, קבע דו"ח של ועדת המודיעין של בית הנבחרים בקונגרס כי חווא-ווי מהווה סיכון לביטחון הלאומי של ארה"ב, מפני שהחברה נשלטת בידי אנשי המפלגה הקומוניסטית, וקיים חשש שהיא מתקינה במכשיריה ציוד למעקב. חברת סלולר נוספת, ZTE, נכללה גם היא בדו"ח שהתריע מפני סכנות הסייבר הסיני.

ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי אובמה אמר לעמיתו הסיני כי "ארה"ב, בניגוד לסין", אינה משתמשת ביכולותיה הטכנולוגיות לריגול מסחרי. אחד מעוזרי הנשיא אמר כי הסינים לא התרשמו מהטענה שהריגול האמריקני נועד לצרכי ביטחון לאומי בלבד, שכן לראייתם, ביטחון ותעשייה אינם נפרדים.

"בבירור, אנחנו כבר לא נמצאים באותה פסגה של עליונות מוסרית כפי שחשבנו", אמר גורם בכיר בממשל.

נשיא ארה"ב ברק אובמה עם עמיתו נשיא סין שי ג'ין-פינג. האג, מרץ 2014. AP
הנשיא אובמה והנשיא שי, בחודש שעבר בהולנד/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully