וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל מחלוקת על איים: יפן החזירה השגריר מסין

מתח גובר בין 2 המעצמות במזרח אסיה, בנוגע לשליטה באיי סנקאקו - הנקראים בסינית איי דיאויו. אחרי שראש ממשלת יפן הציע להלאים אותם, מיהרו בבייג'ינג לאיים ב"צעדי תגובה"

יפן החזירה היום (ראשון) באופן זמני את שגרירה בבייג'ינג בירת סין להתייעצות בטוקיו, על רקע התלקחותה המחודשת של מחלוקת טריטוריאלית בין שתי המדינות לגבי השליטה בקבוצת איים בים סין המזרחי, הנקראים ביפנית איי סנקאקו ובסינית איי דיאויו.

ספינה של משמר החופים של יפן סמוך לאיי סנקאקו (איי דיאויו) המצויים במחלוקת טריטוריאלית עם סין, יולי 2012. רויטרס
סירות של משמר החופים היפני, השבוע ליד האיים/רויטרס

חמשת האיים הקטנים והלא מיושבים נמצאים בשליטת יפן מאז כבשה אותם מסין במלחמת סין-יפן הראשונה ב-1895, אולם סין עדיין טוענת לבעלות עליהם, וכך גם טייוואן הנמצאת מדרום להם. המחלוקת בנושא התחדשה באחרונה כשראש ממשלת יפן, יושיהיקו נודה, הציע שממשלתו תרכוש את האי מבעל הקרקע, אזרח יפני (כיום הממשלה משכירה ממנו את האיים). סין גינתה את הרעיון בזעם, ובשבוע שעבר אף נקטה בצעד תגובה נוסף כששלחה אל האיים שלוש ספינות דיג - מהלך שגרר תגובה נזעמת מטוקיו, שאף שלחה ספינות של משמר החופים לקבל את פניהן.

המתיחות הגיעה לשיאה היום, כששר החוץ היפני, קואיצ'ירו גמבה, הודיע כי השגריר בבייג'ינג, אואיצ'ירו ניווה, יחזור זמנית לטוקיו כדי לקיים דיונים בנוגע למצב, ולסיכונים הנשקפים מהחלטה להלאים את האיים.

איי סנקאקו/דיאויו - מסומנים במפה

קופת התרומות של עיריית טוקיו

אף שיפן שולטת הלכה למעשה באיים זה יותר ממאה, היא דאגה עד כה להשאיר אותם לא מיושבים וכמעט ולא נגעה בהם, כדי לא להכעיס את בייג'ינג. המצב הזה התערער בתקופה האחרונה בשל פעילותו של מושל טוקיו, שינטארו אישיהארה, המחזיק בדעות לאומניות, שקרא לרכוש את האיים כדי "להגן" עליהם מהשאיפות הסיניות. עיריית טוקיו אף פתחה קופת תרומות לגיוס כספי הרכישה. לפי דיווחי התקשורת היפנית, ראש הממשלה נודה מעדיף שהממשלה המרכזית תרכוש את האיים, כדי לסכל את תוכניות של אישיהארה.

גם בסין, הלך וגבר באחרונה רף ההתבטאויות הלאומניות בנושא האיים, בעיקר בתקשורת. "מהזווית הסינית, זה כלל לא משנה אם עיריית טוקיו או ממשלת יפן רוכשת את איי דיאויו ומלאימה אותם - בכל מקרה מדובר בצעד שמעמיק את האחיזה היפנית בהם", כתב באחרונה ז'ו יונג-שנג, סגן מנהל המרכז ללימודי יפן באוניברסיטה הבינלאומית בסין, במאמר בעיתון "גלובל טיימס". "סין לא תשלים על התנהלות כזו, ובאופן בלתי נמנע, תנקוט בצעדי תגובה חזקים".

של יפן מתעמתת עם ספינת דיג סינית שהתקרבה לאייי סנקאקו. רויטרס
סירה של משמר החופים היפני מקדמת את פניה של ספינת דיג סינית שהתקרבה לאיים, בשבוע שעבר/רויטרס

כל הידרדרות נוספת במצב עלולה להביאו לעומק המשבר מ-2010 - אז התנגשה ספינת דיג סינית בשתי סירות של משמר החופים היפני, ויפן עצרה את הקפטן שלה למשך יותר משבועיים. בייג'ינג הנזעמת אף ניתקה אז לזמן קצר את כל הקשרים הדיפלומטיים עם טוקיו, והשעתה את הייצוא ליפן של מחצבים שונים המשמשים בתעשיית ההיי-טק היפנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully