וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחז מעלה רחבעם פונה ונהרס: "נשוב ונבנה"

14.5.2014 / 15:21

10 מבנים נהרסו במאחז שבגוש עציון, אחרי שבג"ץ דחה את עמדת המתנחלים. אדם אחד נעצר. בהמשך יפונו שני מאחזים נוספים. "יהודים הפריחו את השממה, והמדינה זרקה אותם לכלבים"

צילום: עומר מירון, שריה דיאמנט – סוכנות תצפית; עריכה: יאיר דניאל

כוחות הביטחון הרסו היום (רביעי) מבנים בלתי-חוקיים במאחז מעלה רחבעם בגוש עציון, שנבנו לכאורה על קרקע פרטית פלסטינית.

מוריה קניאל, שביתה נהרס, אמרה לוואלה! חדשות כי היא לא מתכוונת לוותר או לעזוב את האדמה. "אני חושבת שעשיתי הכל כדי להציל את הבית הזה. ראיתי הרבה בתים של יהודים בארץ ישראל שנהרסו בצ'יק, בכמה דקות, בלי שאף אחד שמע - ואמרתי לעצמי שאם הבית הזה ייהרס, בכל העולם ידעו שבית של יהודי בארץ ישראל נחרב. אנחנו נבנה אותו שוב", הבטיחה.

"הכוחות התפנו מהמקום אחרי שסיימו את ההרס", אמר בעצב דויד פרל, ראש המועצה האזורית גוש עציון, שהוסיף כי זהו "יום עצוב למדינת ישראל".

אנשי רחבעם פונו מבתיהם. מאי 2014. אליהו יופה - סוכנות תצפית, מערכת וואלה! NEWS
המאחז פונה ופורק. מעלה רחבעם, אחר הצהריים/מערכת וואלה! NEWS, אליהו יופה - סוכנות תצפית

מוקדם יותר הבוקר עוד ניסו המתנחלים למנוע את הפינוי. הדחפורים, המשאיות עם המכולות ואף חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב שנועדו לאבטח את המהלך כבר היו מוכנים - אולם התושבים פנו לבית המשפט העליון והציגו הוכחות לבעלות על הקרקע. עם זאת, השופטים דחו את הטענות – וקבעו כי צו הדחייה מבוטל. בשעות הצהריים הוצאו התושבים מהבתים שנבנו באופן בלתי-חוקי, אולם פרט להתנגדות פסיבית, לא נרשמה כל אלימות. אדם אחד שהתבצר על גג בית נעצר על ידי כוחות הביטחון.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"אף אחד לא היה פה"

"הייתה פה הזדמנות פז שהוחמצה. היה פה צו להפסיק את ההרס, הייתה פה יכולת להתגמש, להגיע להבנה", אמר פרל בנוגע להחלטת בית המשפט. "עשינו כל שביכולתנו בחודשים האחרונים למנוע את הפינוי, אך לצערי הרב מדינת ישראל והעומדים בראשה לא הרימו את הכפפה, והגענו ליום הזה", אמר.

צו שניתן על ידי בג"ץ בנוגע להרס הבתים במעלה רחבעם. מאי 2014. סוכנות הידיעות תצפית, מערכת וואלה! NEWS
צו בית המשפט המאשר את הפינוי/מערכת וואלה! NEWS, סוכנות הידיעות תצפית

כמו התושבת, גם יו"ר המועצה הבטיח שבמאחז יקומו עוד בתים. "כל חלקת אדמה בישראל תלך ותתפתח", אמר. הוא יצא נגד עניין תביעת הבעלות על ידי הפלסטינים, והבהיר כי אין כזאת. "אף אחד לא היה פה, אין פה שום אדמה פרטית, ואף אחד לא תובע את הקרקע הזאת. יהודים באו והפריחו את השממה - ובאה מדינת ישראל וזרקה אותם לכלבים", תקף.

המדינה נערכת לפינוי נרחב בשני מאחזים נוספים בגדה, גבעת אסף ורמת גלעד, בהתאם להחלטת בג"ץ שקבעה כי המבנים, שנבנו על אדמה פלסטינית פרטית - יפונו.

"אנחנו מצפים משר הביטחון ומראש הממשלה לפעול על פי החוק, להפסיק את המשחקים ומריחת הזמן - ולפנות בשלב הראשון את כל המבנים שנבנו על קרקע פרטית ללא דיחוי נוסף", אמר יריב אופנהיימר, מזכ"ל "שלום עכשיו". לדבריו, "דווקא בימים בהם תופעות 'תג מחיר' ונוער הגבעות מרימה ראש, על הממשלה להראות נחישות כנגד תופעת הבנייה הבלתי חוקית וגזל האדמות הפרטיות".

אנשי רחבעם פונו מבתיהם. מאי 2014. צילום: שריה דיאמנט - סוכנות תצפית, מערכת וואלה! NEWS
לוחמי מג"ב במעלה רחבעם/מערכת וואלה! NEWS, צילום: שריה דיאמנט - סוכנות תצפית
שיירת הכוחות של מג"ב ומנהל אזרחי מירושלים לכיוון מעלה רחבעם, בדרכם להרוס 8 מבנים ביישוב. מאי 2014. סוכנות תצפית,
הכוחות מרוכזים ומוכנים לאור ירוק. הכניסה למעלה רחבעם/סוכנות תצפית

מוקדם יותר אמר פרל כי "כל הריסת בתים היא ביטוי לחולשה ולרפיון באחיזתנו בארץ ישראל, אך לא נירתע ולא נשקוט - ונמשיך לבנות להתרחב ולהכות שורשים בגוש עציון ובכל מקום". לדבריו, במקום להרוס, יש להחיל את הריבונות הישראלית על כל שטחי יהודה ושומרון. "זוהי גם הדרך היחידה לשים סוף לסכסוך המתמשך עם הפלסטינים ולהבהיר לעולם כולו כי עם ישראל שב לארצו שולט בכולה ומתכוון להישאר כאן לנצח".

עוד בנושא:
"אדמות פרטיות בבקעה מופקרות לעבריינים פלסטינים"
לפני הפיצוץ: ישראל הציעה לרשות לבנות בשטחי C
"נתניהו שבר את שיאי הבנייה בהתנחלויות"

כבר ב-2007 עתרה "שלום עכשיו" לבג"ץ בדרישה לפנות שישה מאחזים: גבעת הרואה וגבעת אסף בבנימין, מעלה רחבעם בגוש עציון, רמת גלעד ומצפה יצהר בשומרון וכן נגוהות מערב בדרום הר חברון. לפני חצי שנה בג"ץ הורה למדינה לפנות את המבנים הבלתי-חוקיים במאחזים, וביום ראשון הקרוב אמורים התושבים לפנות את כל המבנים שנבנו על אדמות ששייכות לפלסטינים.

פעילי ימין מפגינים ברחבת הכנסת נגד פינוי המאחז מעלה רחבעם, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
הפגנה נגד פינוי מעלה רחבעם/נועם מושקוביץ

בחלק מהמאחזים הושגה הסכמה עם התושבים על פינוי מרצון, אולם בחלק אחר התושבים נערכים למאבק. "הרכבת כבר יצאה לדרך, המדינה לא תתבזה בבג"ץ", הסביר גורם מדיני, והוסיף: "אך על פי ניסיון העבר, קיימת אפשרות לדחיות נוספות". במערכת הביטחון מקווים כי תושבי המאחזים יתפנו מרצונם ושלא יהיה צורך בפינוי בכוח.

מדובר במאחזים בלתי-חוקיים, כיוון שחלקם נבנו על אדמות פרטיות של פלסטינים וחלקם על אדמות מדינה שבהן עדיין לא נקבעה תכנית להסדרת הבנייה. בחודש נובמבר 2013 הורה בג"ץ למדינה לפנות את כל המבנים שנבנו על אדמות פרטיות תוך חצי שנה, ואילו בנוגע למבנים על אדמות מדינה הורה בג"ץ לעדכן בדיון שיתקיים ביום ראשון על תהליך ההסדרה שלהם.

"להימנע ממראות פינוי"

חרף אירועי הבוקר, במשרד הביטחון קיימו לאורך כל התקופה האחרונה מגעים עם מתיישבי יו"ש כדי להגיע להסכמה על פינוי המבנים. "המדינה מנסה למצות עד תום את המגעים ולממש את החלטת בג"ץ ללא חיכוך בין הצדדים, ללא מראות של חיילים ושוטרים מפנים אזרחים", אמר הגורם המדיני. "עם זאת", הוסיף, "אין מנוס מלפעול על פי החלטת בג"ץ".

במאחז נגוהות מערב שסמוך להתנחלות נהוגות לא הייתה בנייה על אדמות פרטיות, וכעת המינהל האזרחי שוקד על תכנית להרחבת היישוב כך שיכלול גם את המאחז. בגבעת הרואה נעשתה הבנייה על אדמות סקר – שטחים שנמצאים בתהליך הסדרה. בסופו של התהליך תיבחן אפשרות לסלול כביש גישה חדש שיחבר בין כביש 60 למאחז. מצפה יצהר הוא דוגמה מוצלחת להידברות בין הצדדים, שכן המבנים שנבנו על קרקע פרטית הועתקו ממקומם. המבנים האחרים נבנו על גבי אדמת סקר. ביתר המאחזים עדיין לא ברור אם המגעים בין המדינה לתושבים אכן יישאו פרי.

אחד המאחזים הבעייתיים ביותר מבין השישה שעל הפרק הוא גבעת אסף. לאחר הגשת העתירה לפינוי, התושבים במאחז רכשו חלק מהקרקעות במקום – אולם לפי שעה ישנם 12 מבנים על אדמה פרטית, מתוכם מאוכלסים שבעה. מבחינת המינהל, בפני התושבים ניצבות שלוש אפשרויות: פינוי עצמי מהמבנים, שזו האפשרות העדיפה מבחינת המדינה; העתקת המבנים מהאדמות הפרטיות לאדמות שרכשו התושבים – תהליך המחייב הסדרה בנושא הקרקעות; ופינוי מבנים בכוח.

תושבי גבעת אסף החליטו לא לפנות את המבנים כיוון שלטענתם הם רכשו את הקרקעות, אך הליך הרישום טרם הסתיים בשל הקפאתו על ידי המינהל האזרחי. המועצה האזורית פועלת להגשת בג"ץ בנושא, שיחייב את המינהל לסיים את תהליך הרישום.

"למצוא דרכים אחרות"

לדברי גורמים המעורים בנושא, שר הביטחון משה יעלון נחוש לאכוף את החלטת בג"ץ – גם אם יהיה צורך בהריסת המבנים על ידי כוחות הביטחון. ראש מועצת מטה בנימין, אבי רואה, אמר כי "לשמחתנו, הוחלט שבגבעת אסף תהיה נוכחות יהודית תמיד, למרות מאמציהם של ארגוני השמאל לחזות בהרס המקום. עם זאת, החלטת בג"ץ לפנות את המשפחות והמבנים מהחלקה המדוברת - אין בה שום תועלת והצדקה. צריך למצוא דרכים אחרות כדי לפתור את המצב". לדבריו, "רכישת הקרקעות מצד אחד ומתן פיצוי למי שיוכיח בעלות מצד שני, עשויים להיות פתרון ראוי ונכון לשני הצדדים. לצערנו ארגוני השמאל מנסים לפגוע בהתיישבות, ולא למצוא פתרונות אמיתיים".

במעלה רחבעם אמורים לפנות עשרה מבנים, מתוכם שישה מאוכלסים. מצד אחד החלו התושבים להרוס בעצמם אלמנטים שנבנו, אך לא ברור האם תהיה הסכמה על פינוי המבנים מהמקום.

ברמת גלעד החל תהליך הסדרה עוד בימיו של השר בני בגין, בממשלת נתניהו הקודמת. על פי ההסכם שהושג בין המינהל לתושבים, מבנים על אדמה פרטית יפונו על ידי התושבים, ומבנים שנבנו על קרקע שהבעלות עליה לא חד-משמעית לא יפונו בשלב זה. גורמים במועצה אזורית גוש עציון אמרו שבעקבות החלטת בג"ץ, החלו ב"הליך קו כחול מחודש" (תיחום של שטח שמוגדר כאדמת מדינה - ש"ב) שבעקבותיו חלק מהמבנים, שישה מהם מאוכלסים, מצאו את עצמם מחוץ לקו. תושבי המאחז החליטו שלא להתפנות מרצון והמועצה מכבדת זאת. התושבים מבינים כי הפינוי הוא בלתי נמנע, כיוון שמדובר בהחלטה סופית של שר הביטחון, ולכן הם נערכים לפינוי ביומיים הקרובים.

אורי אריאל, שר הבינוי והשיכון, אמר: "לצערי עם הקפאת השיחות המדינות לאחר הפרת הסיכומים של הרשות הפלסטינית וחתימת ההסכם עם חמאס, אנו עדים למדיניות תמוהה לפיה ישנה עצירה מוחלטת של הבניה והתכנון ביו"ש כאשר לצד זה מצטרף הרס מבנים ביישובים הנמצים בהליכי הסדרה. אבקש לזמן לדיון דחוף בקבינט המדיני בטחוני"

ואילו ממועצת יש"ע נמסר: "הרס בתים הוא מעשה חמור בעיקר לאור העובדה שממשלת ישראל דורשת מהרשויות אחריות על הבניה אך לא נותנת לנו כל סמכויות. מצד אחד ישנה קריאה חוזרת ונשנית מההתיישבות לערוך תוכניות בניה מסודרות ולהסדיר את המבנים, אך מאידך משרד הביטחון וראש הממשלה מייבשים את וועדות התכנון במנהל האזרחי ואת מכרזי הבניה. אנו קוראים לראש הממשלה: לא תוכל להקפיא ולייבש. עליך לבחור בין בניה מוסדרת ומתוכננת שאותה אתה מייבש כעת, לבין המשך עימותים עם ההתיישבות".

עדכון ראשון: 9:00

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully