וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיריות שמסרבות לשלם 88 אגורות ליום לתלמידים נזקקים

עמותת "לקט ישראל" מזינה 8,500 תלמידים ביום, במסגרת "פרויקט הכריכים". כאשר נקלעה לקשיים בגיוס תרומות, פנתה ל-30 רשויות לקבלת סיוע ורובן השיבו בשלילה. "הילדים רעבים"

פעילים מנקודות הכנת כריכים. מאי 2014. באדיבות עמותת "לקט ישראל",
הכנת כריכים על ידי מתנדבות העמותה/באדיבות עמותת "לקט ישראל"

פרויקט ההזנה המספק תרומה של כריכים לכ-8,500 תלמידים נמצא בסכנת סגירה. עמותת "לקט ישראל", המפעילה אותו בשמונה השנים האחרונות נקלעה לאחרונה לקשיים תקציביים, אולם משפנתה העמותה ל-30 הרשויות בהן פועלת בבקשה למימון מינימלי של 88 אגורות ליום לילד נזקק, כגלגל הצלה למפעל ההזנה העצמאי, 24 מהן סירבו לתרום לפרויקט או התעלמו. בינתיים, במחצית הרשויות כבר הופסקה חלוקת הכריכים לילדים ולבני נוער הזקוקים להם, והם נותרים רעבים.

עמותת "לקט ישראל", שעיקר פעילותה באיסוף עודפי מזון ובחלוקה שלהם לנזקקים, החלה את פרויקט חלוקת הכריכים ב-2006, לאחר שבית ספר אחד שמע על פעילותה וביקש מעט מהאוכל שנאסף. מה שהחל כפרויקט ניסיוני עם תורם אחד ו-48 כריכים שהוכנו וחולקו כל יום לבתי ספר באזור המרכז, התפתח לאלפי תלמידים נתמכים ב-135 בתי ספר. יותר מ-2,000 תלמידים נוספים ב"רשימת המתנה" להצטרף לפרויקט, והיד עוד נטויה.

בעמותה מספרים כי מעגל מבקשי המזון הגדל אינו מורכב רק מילדים למשפחות הנתמכות מקצבאות של משרד הרווחה, אלא דווקא מילדים לזוג הורים עובדים, מעמד הביניים הנמוך החדש, שנוצר בארץ בעשור האחרון (Working Poor), השולח הורים עם צאת השחר לשעות עבודה רבות בתמורה לשכר מינימום. משרד החינוך אמנם מקיים מאז 1999 מפעל הזנה בבתי ספר יסודיים ובגני ילדים והוא עתיד להתרחב ל-75 אלף תלמידים נוספים בערים בדירוג סוציו-אקונומי נמוך, אולם במתווה "הביטחון התזונתי" הקיים אין מענה למאות אלפי תלמידים בחטיבות הביניים ובתיכונים, שיד הוריהם אינה משגת להזין אותם מדי יום.

"פרויקט הכריכים הגדול" מתמקד באוכלוסייה נזקקת זאת. 60 מתנדביו, שמגיעים עם שחר לעמדות ההזנה הפזורות בארץ, מכינים ומחלקים כמכונה משומנת אלפי כריכים לילדים הרעבים, מספרים כי הביקוש הולך וגדל באופן תמידי. "הייתי לא מזמן באחד מבתי הספר ופגשתי את המזכירה. היא פשוט לא ידעה איך לבקש ממני להוסיף עוד סנדוויצ'ים לילדים", סיפר יורם (56) מנהל חברה לתקשורת בינאישית ואיש משרד הביטחון לשעבר המתנדב בפרויקט כמבקר איכות בבתי הספר. "צריך לראות את הכמיהה של הילדים לאוכל הזה, הם מחכים לזה", אמר. הוא הטיח ביקורת ברשויות המקומיות שמסרבות להשתתף בעלות. "זה בלתי נתפס שהעיריות רוצות לצמצם את הפרויקט הזה - אלו ילדים רעבים שלא באשמתם. אני מזמין את מכובדי העירייה ללכת לראות אותם, זה ידבר בעד עצמו", הוסיף.

בעמותה מודעים לרגישות הנדרשת בחלוקת מזון לילדים בגיל כזה, שהמילה "בושה" לא זרה להם. "בבתי ספר יסודיים המורה תיכנס בהפסקת עשר עם סנדוויצ'ים ותגיד משהו כמו 'משה, שכחת את הכריך שלך בחוץ – קח", הסבירה זרה פרוביזור, מקימת ומנהלת פרויקט הכריכים של העמותה. "בחטיבות הביניים ובתיכונים זה יותר מסובך אז אנחנו משאירים את הכריכים אצל המזכירה והם ניגשים אליה באמתלה שנקראו למשרד המזכירות, בבתי ספר מסוימים יש מקרר והם פשוט הולכים ולוקחים לבד".

עוד בנושאי חינוך:
הילד האוטיסט שבכה בצפירה: אין נוהל סילוק ברור
תיעוד: מורים מרתקים לרצפה נער עם הפרעת קשב
"יש להם את זה": נערים זכו בתחרות רובוטיקה עולמית

"מסכנים הילדים"

מפעל ההזנה הארצי הזה נמצא כעת בסכנת סגירה. העמותה אינה נתמכת על ידי גורמים ממשלתיים, אלא מתבססת על רוחב לבם של אנשים פרטיים וחברות שמדי פעם תורמים כסף או כוח עבודה. בניגוד לגידול במבקשי התמיכה, התרומות נמצאות בירידה.

במטרה לשרוד ולשמור על הפרויקט, פנתה העמותה לכל הרשויות בהן היא מפעילה את מפעל ההזנה, וביקשה מימון של 33% מעלות כריך, שמשמעו 88 אגורות לילד נזקק ליום (160 שקלים לילד לשנה). המימון השנתי הממוצע שמבקשת העמותה מהעיריות עומד על כ-50 אלף שקל בלבד בשנה לכל עירייה עבור הזנת תלמידיה. יש עיריות שביקשו מהן מימון של 5,000 ש"ח לשנה בלבד, בהתאם למספר הכריכים המחולקים בעיר. כאמור, התשובה מ-80% מהרשויות הייתה שלילית.

בכפר סבא, לדוגמה, דאגה העמותה להזין 90 תלמידים ברחבי העיר. "אני מודה לכם שדאגתם לילדי כפר סבא. יחד עם זאת, מנהלי בתי הספר אמרו לכם בתחילת השנה שאין להם תקציב לכריכים", נכתב לעמותה על ידי עיריית כפר סבא. "אתם בחרתם להמשיך לספק את הכריכים ללא תמורה, ועל כך אנו מודים לכם. כיוון שאין באפשרותנו לתגמל אתכם, אנו נכבד את החלטתכם להפסיקו". מעיריית שדרות מסרו תשובה זהה ואף ביקשו לא להיכנס יותר לתחום בתי הספר ללא אישור. המצב בבת ים חמור עוד יותר. העמותה חילקה שם 500 כריכים ביום לתלמידים נזקקים, וכעת נאלצה להפסיק.

"מסכנים הילדים בבתי ספר שראשי העיר לא יכולים להרשות לעצמם 88 אגורות לילד ליום. זה פשוט עצוב", אמרה פרוביזור, "היו עיריות שפשוט אמרו לנו 'אתם נתתם בחינם אז תמשיכו ככה - אם אתם רוצים כסף, אל תמשיכו". לדבריה, היו ערים שפשוט התעלמו מהפנייה בבקשה לסיוע בפרויקט. "אנחנו עמותה, הכסף לא הולך לחשבון הבנק שלנו. איך יכול להיות שחשוב לראש עיר לעשות כיכרות עם פרחים יפים ולא לתת לילד 160 שקל לשנה? השקעה באוכל לילד, זה דבר בסיסי. היועצת מספרת לי שהורים מדווחים שנגמרה להם הקצבה החודשית באמצע החודש ושהפרויקט הזה מציל אותם".

לדבריה, לנוכח המצב היא צריכה להחליט "לאיזה ילד היא לא נותנת אוכל" בשל הצמצום במשאבים. "רק היום קיבלתי אי-מייל כזה שרוצים לדעת מבית ספר לילדים בסיכון אם יהיה להם אוכל בשביל להאריך הלימודים ליולי, ואין לי". נכון להיום אושר שיתוף פעולה מלא בין העמותה לבין עיריית קריית שמונה, חיפה, רמלה, רעננה ונתניה.

לעומת זאת, העמותה קיבלה תשובה שלילית או התעלמות מ-24 רשויות, בהן נתיבות, הרצליה, תל אביב, באר שבע, חדרה, עפולה, בית שמש, טבריה, חולון, מודיעין, צפת, קריית מוצקין, קריית אתא, לוד, קריית מלאכי, נשר ובני ברק. בחלק מהערים הופסקה הפעילות לחלוטין, ובאחרות העמותה מצאה דרך יצירתית להמשיך את פעילותה באופן זמני, בעזרת תורמים חיצוניים.

בעיר נתיבות הופסקה פעילות חלוקת 50 כריכים, בהרצליה למעט בית ספר אחד שמממן לעצמו מספר כריכים בודדים, הופסקה חלוקת 180 כריכים. בירושלים, זכתה העמותה להתעלמות מופגנת לדבריהם, ונפסקה חלוקת כריכים חלקית- 180 כריכים לא מחולקים כלל ו-242 כריכים נוספים שממשיכים לחלק במימון רשת אורט, התורמת בכל בתי ספרה בארץ את הכריכים. גם בתל אביב הופסקה חלוקת 300 כריכים ואילו 400 כריכים נוספים מחולקים במימון בית ספר אורט. בחדרה הייתה הענות עד לבחירות לדברי העמותה, אך לאחר מכן נותק כל קשר לפרויקט- העמותה הפסיקה לחלק 90 כריכים ברחבי העיר. סיפור דומה בעיר עפולה, שם לאחר היבחרותו של ראש העיר התשובה הפכה לשלילית,לדברי העמותה וכעת פעילות חלוקת 300 כריכים לתלמידים נזקקים בעיר הופסקה מיידית. בבירת הנגב, באר שבע, בה מחלקת העמותה תדיר 400 כריכים, סירבה העירייה לקחת חלק במימון, לדברי העמותה, ורק לאחר מציאת פתרון בזק בדמות קרן ברנקו וייס, 200 ילדים נזקקים עדיין מקבלים כריכים. בעיריית בית שמש הופסקה חלוקת 150 כריכים בעיר ובבית שאן סירבה העירייה ורק בעזרת תורם פרטי בעיר שני בתי ספר מהרשימה ממשיכים לקבל מחצית ממספר הכריכים (140).

תגובות

מעיריית באר שבע נמסר: "עיריית באר שבע מפעילה מערך הזנה בצהרונים ובמסגרות נוספות. כמו כן, בוחנת העירייה מדי תקופה הצעות שונות להזנה במוסדות החינוך, ופועלת בהתאם לשיקולים מקצועיים ותקציביים".

מעיריית קריית מוצקין נמסר כי "עמותת לקט ישראל מסייעת ל'גימנסיה קריות' שהינה מפעיל פרטי ואין לו קשר למוסדות החינוך הקשורים לעיריית קריית מוצקין".

מעריית בית שמש נמסר כי "ישנן עמותות רבות שפועלות בתחום זה של חלוקת כריכי מזון במוסדות חינוך, חלקן פועלות בבית שמש ללא דרישות תשלום כאלו או אחרות. עמותת לקט ישראל פעלה בשני בתי ספר בלבד וכעת דורשת מהעירייה תשלום עבור הכריכים, בהתאם לחוות דעת משפטית מנועה העירייה מלהעדיף עמותה זו על פני עמותות אחרות. עם זאת הצענו לעמותה להגיש בקשה לוועדת תמיכות שם ידונו בבקשת התמיכה על פי הנהלים".

מעיריית נשר נמסר כי "עיריית נשר הינה רשות איתנה, המנהלת באופן מושכל את חלוקת המשאבים לטיפוח המצוינות מחד, והסיוע לנזקקים מאידך. עיריית נשר דואגת לחינוכם ולהזנתם של ילדיה באמצעים העומדים לרשותה ולכן אין אף ילד רעב בנשר. יש לציין כי השנה אף הגדילה העירייה את תקציב הרווחה. במערכת החינוך היישובית מופעלים מיזמים חינוכיים בהמשך ליום הלימודים, בהם משולבת ארוחה חמה ומזינה".

מעיריית בני ברק נמסר כי "מבלי להיכנס לחשיבות הפרויקט של עמותת 'לקט ישראל', עיריית בני ברק, למרות שאין היא עירייה אמידה, משקיעה בתחומי הזנה לתלמידים סכומים ניכרים. בין פעולות ההזנה, פועל פרויקט עירוני בתחום זה בשכונות שיקום שכונות בהשקעה של למעלה ממיליון שקלים לשנה. בנוסף לכך, מפעילה העירייה, בשיתוף משרד החינוך, פרויקט ארוחת צהריים ל-14,000 תלמידים בצהרונים".

מעיריית בית שאן נמסר כי "תלמידי בתי הספר בעיר נהנים מארוחה חמה במסגרת מפעל ההזנה למעט שני בתי הספר (גולני ואדיר) שאינם נכללים בתוכנית ההזנה. באוגוסט 2013 טיפל מנהל מחלקת החינוך בעירייה בפנייתה של עמותת 'לקט ישראל' והבהיר לבתי הספר הללו שמאחר ו'לקט ישראל' הינה עמותה רשומה, הרשות אינה יכולה להעביר תקציב השתתפות בפרויקט, בשל הוראות החוק והנהלים הקיימים. יודגש, כי הנושא הובא היום לראשונה לידיעתו של ראש העיר החדש, רפאל בן שטרית, שהחליט לפעול ולגייס בעצמו תקציבים לשני בתי הספר האמורים. בן שטרית רואה חשיבות רבה בצורך לסייע בכל דרך אפשרית לאוכלוסיות חלשות ולנזקקים. בימים הקרובים ינחה את מחלקת החינוך כיצד לחדש ולהשתתף מחדש בפרויקט המבורך של עמותת 'לקט ישראל'".

מעיריית הרצליה נמסר כי "עמותת 'לקט ישראל' הגישה השנה בקשה לתמיכה וטרם דנו בעירייה בבקשות. כל הבקשות ידונו בחודש הקרוב ולכשיוחלט יודיעו לעמותות".

מעיריית קריית מלאכי נמסר כי "בבתי הספר התיכוניים יש פרויקטים לתגבור לימודי בדרך כלל לאוכלוסיות מוחלשות שמקבלים הזנה".

משאר העיריות לא התקבלה תגובה לטענות המועלות בכתבה.

(עדכון ראשון: 19:20)

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully