וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להרוג מתנחלים זה בסדר?

אישי חזני

11.5.2014 / 16:45

צעירה מיצהר שכתבה במייל שאין בעיה הלכתית להרוג חייל עוררה עליה ביקורת חריפה, גם בתוך היישוב שלה. שכנה שואל מדוע לא עוצרים את אלו שקראו להרוג מתנחלים וחרדים

האם שמעתם על הוגה הדעות הימני שהציע למערכת הבטחון את ההצעה הבאה: "החוליגנים מהשמאל כל כך אוהבים ערבים, אז למה שלא נשאיר אותם לבד בכפר ערבי בלילה? נבוא בבוקר לאסוף את העצמות". או "איש רוח" שמשווה את נערי הגבעות לניאו-נאצים? לא שמעתם? אז ודאי שמעתם על איש הטלויזיה הימני שהציע לשלוח פלוגה לירות בשמאלנים? מה? גם על זה לא שמעתם? אז ודאי שמעתם על העיתונאי הימני שקרא לצה"ל להרוג שמאלנים בטעות?

כנראה שלא שמעתם, משום שלא מדובר על ימנים שהסיתו נגד שמאלנים. מדובר למעשה על אייל לוי באתר nrg, שהציע להשאיר את הימנים החוליגנים בכפר ערבי ולבוא בבוקר לאסוף את העצמות. או על ירון לונדון שהציע לשלוח פלוגה לירות במתנחלים. או על אורי אבנרי שהציע לצה"ל להרוג מתנחלים בטעות. ובעצם, למה לי לטרוח לחפש דוגמאות? חכו לטוקבקים שמיד יופיעו כאן, ותראו במו עיניכם.

האם עצרו את אייל לוי? את ירון לונדון? את אורי אבנרי? את הטוקבקיסטים השמאלנים שמיד יופיעו כאן? לא ולא. האם המשטרה מחפשת את מי שכתב בירושלים את הגרפיטי "מוות למתנחלים"? או את מי שכתב בחיפה את הגרפיטי "החרדים כלבים"? האם מישהו משרי הממשלה הזדעדע מכך? האם התקשורת ציקצקה בלשונה ושאלה כיצד הגענו למצב הזה? האם מישהו יצא נגד הטרור השמאלני? לא.

מה שלא סיפרו לכם

אבל כאשר ימנית צעירה תושבת יצהר כותבת דואר אלקטרוני בו היא מציעה לזרוק אבן על חייל, מיד עוצרים אותה, ואין כלי תקשורת שלא מדבר על הפרשה. הצעירה לא אמרה זאת לא בעיתון, לא באינטרנט, לא בטלויזיה, אלא רק בדואר אלקטרוני. מסתבר שהסתה היא הסתה רק בכיוון אחד.

כמובן, אף כלי תקשורת לא טרח לשתף את קהל קוראיו בעובדה שברגע שאותה צעירה כתבה את הדברים בדוא"ל הפנימי של הישוב יצהר, היא מיד נענתה במבול של תגובות מאת חבריה "הקיצונים וההזויים" תושבי יצהר. נצטט כמה תגובות נבחרות: "חוצפה, טיפשות, יהירות, טמטום", או מגיב אחר (כנראה שגם הוא "קיצוני והזוי", שהרי הוא גר ביצהר) שכתב: "צריך למגר דברים כאלו, כפשוטו". או מתנחל אחר שכתב: "גועל של דברי בלע וטיפשות". או חבר אחר שפשוט דרש מהאחראי לחסום את הכותבת הנ"ל ולהוציא אותה מרשימת התפוצה. את כל אלה התקשורת לא טרחה לספר לכם, כי זה הורס את התדמית של היצהרניקים האלימים שהתקשורת כל כך טורחת לבנות. ולמה להרוס מה שאנשים טורחים לבנות?

למעשה, התקשורת שכחה לציין עובדה הרבה יותר פשוטה: הכותבת עצמה כתבה שם כי "לא תערב כרגע מעשים בפועל, כיוון שאני מכבדת את פסיקתו של המרא דאתרא (רב הישוב, שמגנה מעשי אלימות מעין אלה), על אף שאני חושבת אחרת". כלומר: המסיתה האלימה עצמה כותבת שזה מה שהיא חושבת באופן תיאורטי, אבל למעשה היא מכבדת את דעתו של רב הישוב (אתם יודעים, רב הישוב יצהר, "הקיצוני ההזוי"). את כל זה התקשורת לא טרחה לספר לכם, כי למה להכביד על הקורא בידע מיותר שעלול לבלבל אותו?

אז כדי לשמור על התמונה, וכדי שהקהל לא יתבלבל בין טוב לרע, או לא יפתח חלילה דעה משלו, הרי הוראות לעיתונאי הנבוך: לעולם אל תספר ששמאלנים כתבו גרפיטי הקורא לרצוח מתנחלים או חרדים, או שאנרכיסטים שמאלנים פורעים את הסדר ליד הגדר, או ששמאלנים הסיתו להפעיל אלימות נגד מתנחלים. זה לא חדשות, זה מבלבל את הקורא. לעומת זאת, לעולם אל תשכח שגרפיטי שצויר ביד ימין הוא טרור לכל דבר. מזעזע.

הכותב הוא תושב יצהר

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully