וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטימות: ילד אוטיסט סולק מבית הספר - כי בכה בצפירה

הילד, הלומד בכיתה ב' בבית ספר בחולון, נבהל למשמע הצפירה ביום השואה, והוצא מהטקס. בהמשך, ההנהלה אף החליטה להשעותו. אמו: "ילד מבוהל זאת סיבה לזרוק אותו מבית הספר?"

צילום: דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל, מתן חדד, קריינות: לירון בארי

מקרה של אטימות משוועת: ילד הסובל מאוטיזם, תלמיד כיתה ב', סולק מבית הספר בו הוא לומד בחולון משום שהגיב בבכי למשמע הצפירה בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בתחילת השבוע שעבר. אם לא די בכך, הנהלת בית הספר החליטה להשעותו לארבעה ימים מהלימודים בשל תגובתו הקיצונית. כעת, בהיעדר מסגרת חינוכית חלופית, לבקשת הוריו, נפקד הילד מספסל הלימודים כבר יותר משבוע.

הסיפור החל ביום שני שעבר, כשהילד – המוגדר כאוטיסט בתפקוד גבוה מאוד אשר משולב בבית ספר רגיל, השתתף יחד עם חבריו ללימודים בטקס יום השואה. אלא כשנשמעה הצפירה, הילד – שלומד בכיתה לילדים בעלי צרכים מיוחדים, הגיב בבהלה ופרץ בבכי. הצוות נאלץ להרחיקו משאר הילדים והנהלת בית הספר התקשרה להוריו בדרישה שיבואו לקחת אותו מבית הספר.

"בשעה עשר ושמונה דקות התקשרה אליי מזכירת בית הספר ואמרה שהוא בוכה ושאבוא לקחת אותו", שחזרה ר', אמו של הילד. "אמרתי לה שהוא כנראה בוכה בגלל שהוא נבהל מהצפירה. ביקשתי שיתנו לו שתי דקות כדי להירגע, ושאם לא הוא לא יירגע אני אבוא מיד". האם ביקשה לדבר על מנהלת בית הספר שלדבריה אמרה לה: "'הילד נסער, והוא יכול לסכן את עצמו. בהוראת מפקחת החינוך המיוחד, אם את לא מגיעה עכשיו לקחת אותו, אנחנו מזמינים לו אמבולנס'".

עוד ידיעות חינוך
"יש להם את זה": נערים זכו בתחרות רובוטיקה עולמית
שבו ללימודים - וגילו שתילי מריחואנה בחצר המכללה
משרד החינוך משגע את התלמידים: 4 לוחות בחינות בגרות

טענות בית הספר כלפי הילד, הסובל מתסמונת PDD NOS (הכוללת שלל לקויות בתחום החברתי-התנהגותי) שנחשבת הפרעה מתונה בספקטרום האוטיסטי, נשמעו תמוהות בעיניי האם – אולם היא הגיעה למוסד החינוכי. "כשהגעתי לשם חשכו עיניי. הילד שלי עומד בשער בית הספר, עם סגנית ומנהלת בית הספר, כשהוא ללא נעליים וכשהוא עומד בשמש הקופחת", אמרה והסבירה כי בנה היה דווקא רגוע ביותר. "רק כשהוא ראה אותי, הוא הבין שמשהו לא בסדר ואז החל לבכות. כשהתקרבתי אליו הוא אמר לי שהוא צמא, וגם סיפר לי שלא נתנו לו לשתות מים כי הוא פחד מהצפירה".

אמא ובנה האוטיסט שסולק מבית ספר כי בכה בצפירה, מאי 2015. דרור עינב
ר' ובנה/דרור עינב

האם ההמומה ממראה בנה, ומהעובדה שאפילו לא נתנו לה להיכנס לשטח בית הספר, הגיבה בכעס כלפי הצוות. "למה לא הרגיעו אותו? למה לא הכינו אותו מראש לצפירה והסבירו לו? הוא לומד בכיתה מיוחדת בגלל הצרכים המיוחדים האלו, הוא לא נמצא שם סתם. הוא לא מבין מה היא צפירה ויש לו בעיה של ויסות תחושתי, כך שכל רעש חזק גורם לו כאבים אדירים באוזניים, והוא נבהל. אז אם הילד מבוהל זאת סיבה לזרוק אותו מבית הספר?", תהתה.

בנה של ר' לומד בכיתת התקשורת בבית הספר, בה משולבים לפי הוראת משרד החינוך עד שמונה ילדים בעלי צרכים מיוחדים. התנהלותו בבית הספר אמורה להיות מלווה במדריכים שהוכשרו לטפל בילדים עם צרכים מיוחדים ובסגל לחינוך מיוחד. לטענת האם, לאחר תחקור בנה היא הבינה כי איש מהסגל לא הכין אותו למעמד הטקס והוא הודה שנבהל.

"איפה נשמע דבר כזה?"

בחלוף כמה שעות מהאירוע, קיבלו הורי הילד שיחה מבית הספר בה נאמר להם שהוא מושעה לארבעה ימים - פתרון שאמור לשמש את הנהלת בית ספר רק במקרים חריגים מאד. המומים מהשיחה, החליטו ההורים שלא לשלוח יותר את בנם האוטיסט לבית הספר. "ביומיים האחרונים היו הצפירות של יום הזיכרון לחללי צה"ל. לא רציתי לחכות שיאיימו עליי ועל הילד שלי שיזמינו לנו שוב אמבולנס. בעלי ואני החלטנו שהוא נשאר בסביבה המוגנת שלו, בבית, עד שמחלקת החינוך בעיר, אליה פנינו בנושא הזה כבר בעבר וגם עכשיו, תמצא לו חלופה חינוכית תואמת. הילד זקוק לחינוך, אבל לא נוכל לשלוח אותו לבית ספר שלא מקבל אותו", אמרה.

מלבד התקרית הזאת, האם סיפרה על יחס משפיל והתנכלויות חוזרות ונשנות של הנהלת בית הספר כלפיה בשנה החולפת – וזאת, לטענתה, משום שביקשה להעביר את בנה בית ספר בשל אי שביעות רצון מתפקוד הצוות החינוכי. ר' גם פנתה בכתב למפקחת משרד החינוך לחינוך מיוחד בעיר, נורית פרי, וגוללה את פרטי הסיפור - אך לטענתה, קיבלה תשובה שלילית לבקשה להעברה לבית ספר אחר וטרם קיבלה התייחסות ליחס המשפיל מהמקרה האחרון.

עו"ד רויטל לן-כהן, אחת ממנהיגות קואליציות הורים לילדים עם צרכים מיוחד אשר מלווה את ההורים במקרה אמרה לוואלה! חדשות: "יש פה ילד שלמערכת בפירוש 'לא בא לה עליו'. לכן הם מוצאים כל סיבה אפשרית כדי לא להתעסק איתו וזה בא על חשבון הקידום האישי שלו ובין היתר על חשבון ההורים שלו, שלא מסוגלים למלא את תפקידם כהורים עובדים, כי בית הספר חושב שיכול להזמין אותם בכל עת. איפה נשמע דבר כזה? לאיים על הורה שישימו לו את הילד באמבולנס אם לא יבוא מיד? איזה מסר אתם מעבירים לילד? שאתם זורקים אותו רק כי קשה לו? בית הספר בעצם מיישם נוהג 'עצימת עיניים' של משרד החינוך ביחס לילדים עם צרכים מיוחדים. זה הוא נושא שעלה בוועדת החינוך בכנסת ובדיונים אחרים, ושנים הם טוענים שהם כותבים נוהל חדש ושהוא נמצא בעבודה - אך בשורה התחתונה מנהל בית ספר עושה בינתיים כל העולה על דעתו".

הנהלת בית הספר בחרה שלא להגיב לכתבה.

"הילד לא נמצא בביה"ס על פי החלטת האם"

מפקחת משרד החינוך לחינוך מיוחד בעיר חולון, נורית פרי מסרה כי "כל המקרים של בתי הספר מדווחים אליי ואני מכירה את הסיפור ההשעיה של הילד. לבתי ספר יש כללים וסמכות להשעות ילדים במקרים של התנהגות חריגה ואלימה, וכשההשעיה מסתיימת, הילד חוזר למסגרת וממשיכים לעבוד אתו. אם הורה משאיר ילד בבית, מעבר לזה שהוא עובר על החוק, זה פשוט חבל".

מעמותת אלו"ט, האגודה הלאומית למען ילדים אוטיסטים, שמלווה את ר' ובנה באמצעות "בית לורן" שבחולון, נמסר כי השעיית תלמיד על רצף האוטיזם מבית הספר, "אינה דרך חינוכית ואינה מקובלת". "אלו"ט מצפה מהמערכת החינוכית לעשות הכול להצלחת השילוב: להתאמץ, להכיל, לגלות סובלנות ולתמוך. הכול ברוח הנחיית שר החינוך כי האחר הוא אני".

מעיריית חולון נמסר כי "הילד לומד במסגרת המותאמת לצרכיו, אשר נותנת לו מענה חינוכי מיטבי. בשל צנעת הפרט לא נוכל להתייחס לפרטי המקרה המתואר ואולם יש להדגיש, כי לאורך כל התהליך החינוכי, פועל בית הספר על פי הנחיות משרד החינוך ומינהל החינוך העירוני כמו גם כל הגורמים המקצועיים, המטפלים בחינוך המיוחד. הילד לא נמצא בבית הספר בימים אלה על פי החלטת האם, ובמידה שהוא לא יחזור בימים הקרובים תיעשה פנייה לקצינת ביקור סדיר שתפעל על פי החוק. בשלב זה של השנה לא ניתן להעביר למסגרות חינוכיות אחרות וזאת מאחר ששנת הלימודים בעיצומה והמסגרות מאוישות במלואן וכן בשל העובדה, שמעבר בשלב זה עלול לגרום נזק לילדים. יחד עם זאת, לאור הבקשה שהגישה האם למחלקה לטיפול בפרט במינהל החינוך העירוני, הופנתה בקשה למסגרות חוץ לקליטת הילד אך, לצערנו, לא נמצאה כל מסגרת שיכולה לקבל אותו בשלב זה, והמידע נמסר לאם. עוד הוסבר לה, שניתן יהיה להוציא בקשת שיבוץ לשנת תשע"ה לקליטת תלמידים מחוץ לעיר, אך בסופו של דבר, הדבר אינו תלוי בעיריית חולון אלא רק ברשות הקולטת".

ממשרד החינוך נמסר כי "התלמיד לא הושעה מבית הספר על רקע הטענות המועלות בכתבה. מתוך שמירה על צנעת הפרט לא נוכל להרחיב בעניין, אך נציין כי הטיפול בתלמיד נעשה בשיתוף מלא עם הצוות מקצועי ובכפוף לחוות הדעת של אנשי המקצוע. המשרד ימשיך ללוות את התלמיד במטרה לאפשר לו ללמוד באופן שוטף ותקין".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully