וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לא היתה מדליקת משואה לסבית?

7.5.2014 / 10:18

כמה אירוני זה שאת ההנחיה של טקס הדלקת המשואות בסימן העצמה נשית הנחו גבר מבוגר ואישה צעירה ומצודדת? הילה קובו על טקס מרגש – אך מאולץ ומנותק

נפתח בצפירת הרגעה ללימור לבנת: מה שנדמה כפרויקט חייה, טקס הדלקת המשואות בסימן נשים שהתקיים שלשום, היה בסך הכול מוצלח. ביממה האחרונה בוודאי זרמו אליה מחמאות רבות מצופים וצופות נרגשים; וגם כותבת שורות אלו דמעה, שלא לומר התייפחה בקול גדול, נוכח המראות והקולות של בנות מינה במעמד המיוחד. ספורטאית בלי רגליים ואם לשני בנים מתים, ביננו, לא מותירות הרבה ברירות.

כל זה לא משנה את העובדה הפשוטה: בסופו של יום זה היה מופע מאולץ ומלאכותי, שדיבר על פריצת גבולות אך למעשה היה מפגן של תבניות שמרניות.

מנחי הטקס יהורם גאון ואניה בוקשטיין היו רהוטים ומקצועיים. אבל מעניין איך דווקא בכל החגיגה הזו של העצמה נשית, שוב הוצבה מנחה צעירה ומצודדת לצד מנחה מבוגר. 40 השנים שמבדילות בין השניים, החליפה המכובדת שלו והשמלה הצמודה שלה, לא נותנים סתם מעטה של אירוניה לסיפור, אלא ממש מעניקות לו טעם רע.

במה מנותקת

גם ברשימת מדליקות המשואות לא נרשמו הפתעות: לא היתה שם אף אישה שבחרה, נניח, להעביר את חייה עם בת זוג, ולכל המדליקות מעל גיל 30 היו ילדים. אלה, כמובן, חיילים טובים בצבא. ועדת האיתור עבדה שם חזק עם הפינצטה - אפילו שלושת בניה של הנציגה הערבית שירתו בצה"ל.

שתיים מן המדליקות - מתנחלת דתייה ובתו של המנהיג הרוחני המנוח של ש"ס, נושאות מטען פוליטי מובהק. "שמאלנית" מוצהרת (נגיד, אם שכולה שקוראת לחתירה לשלום ולפיוס עם הפלסטינים) כנראה לא היתה מוצאת את דרכה לטקס הזה. ובקיצור, בישראל של לימור לבנת - ושל עוד כמה גברים שמקיפים אותה - את אישה טובה אם את ימנית (או שמאלנית מוצנעת), אמא, חיה עם גבר, ותורמת את תרומתך לכוחות הביטחון.

גם הבלחות המצלמה לעבר אישים בולטים בקהל במהלך הטקס - החל מהרמטכ"ל, עבור בנשיא בית המשפט העליון וכלה ביושב ראש האופוזיציה - רובם ככולם גברים - רק הדגישו עד כמה מה שהתחולל על הבמה היה מנותק. ועם שרה הסליחה.

בסיום הטקס לא צפיתי, הייתי חייבת לצאת ל"על האש" עם חברים. כשבכביש 2 ראיתי את הפרסומת של התאומות מלול "לא צריך להיות גאון כדי...", ידעתי היטב: אחרי הדיבורים הנרגשים באמת על שוויון ופריצת גבולות - חזרנו למציאות.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully