וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשפחות השכולות ביקשו - נשים לא ישירו בטקס בנתיבות

1.5.2014 / 11:44

האחראים על הטקס הממלכתי בעיר החליטו לפני כמה שנים שלא לאפשר שירת נשים, לאחר שכמה מהמשפחות השכולות ביקשו להתחשב בהם. אולם לא כולם מרוצים מהנורמה שהתקבעה: "זו אפליה"

טקס יום הזיכרון בקריית שאול, אפריל 2012. דרור עינב
לבקשת המשפחות, נשים לא שרות בטקס הזיכרון הממלכתי/דרור עינב

זה כמה שנים שבעיר נתיבות מדירים נשים מטקס הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל. הסיבה: דרישת חלק מבני המשפחות השכולות, שלטענתן שירת נשים בטקסים אלו "פוגעת ברגשותיהם". הנושא הטעון עולה בימים אלו שוב ומאיים לפצל את העיר לשניים דווקא ביום נפיץ זה. "כדי לא לפגוע ברגשות כמה מהמשפחות השכולות, וכדי לכבד את רצונם, אנחנו מעדיפים שביום זה לא תהיה השמעת שירת נשים", סיפר אחד מבני המשפחות לוואלה! חדשות, שהוסיף כי "חלק מאחיי ובני משפחתי נוהגים שלא לשמוע שירת נשים מבחינה הלכתית".

הנוהג המפלה החל לפני כמה שנים לאחר פנייה של כמה משפחות שכולות אל האחראים, שהחליטו לא לאשר שירת נשים בשל רגישות הדבר. "מדובר באירוע מאוד חשוב עבורנו, וחשוב לנו להתחשב ברגשות המשפחות השכולות – גם אם זו דעתן רק של חלק מהמשפחות", אמר ראובן פיניש, מנהל מחלקת התרבות התורנית בעיר ושותף בניהול הטקסים העירוניים. לדבריו, "חובה עלינו לכבד את בקשת המשפחות. אין פה הדרת נשים, ויעידו על כך האירועים והטקסים הנוספים שמתקיימים בעיר".

עוד בוואלה! חדשות:
גם השר בנט עם "דוד הנחלאווי": "הייתי פועל כמוהו"
הוועדה המליצה: מטוס ומעון רשמי חדש לראש הממשלה
אמה של בצלאלי: "למה מאשימים טכנאים ולא מנהלים?"

הילולת הבאבא סאלי בנתיבות, ינואר 2011. עומר מירון
הילולת הבאבא סאלי בנתיבות/עומר מירון

אולם, לא כולם מרוצים מהנורמה שהתקבעה בעיר, וחלק מבני המשפחות השכולות אף יוצא נגד התופעה. "אני חושב שצריך לתת לנשים לשיר בערבי יום הזיכרון", אמר אחד מבני המשפחות השכולות. "צריך לתת לכלל האוכלוסייה את האפשרות לשיר. באופן אישי, אין לי שום בעיה שהן ישירו בטקס".

תושבת מקומית נוספת סיפרה כי למרות בקשת חלק מהמשפחות השכולות, חייבים לתת ייצוג לנשים בטקס. "האפליה הזאת מאוד חורה לי, אין לזה מקום", אמרה. לדבריה, "למרות שנשים נמצאות היום בעמדות מפתח, בשנים האחרונות אני עדה לכך שבטקסי יום הזיכרון של העיר אין ייצוג לנשים". היא הוסיפה כי "למרות שחלק ממשפחות השכולות מבקשות זאת, צריך לתת לכל סוגי האוכלוסייה בעיר ייצוג הולם. אפשר למצוא את שביל הזהב כך שיינתן מענה לכל פלחי האוכלוסייה". יצוין כי מלבד טקס זה, העירייה לא אוסרת על שירת נשים בטקסים רשמיים אחרים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"הנשים מופיעות בטקסים ללא כל הבדלי מגדר"

מנהל המתנ"ס העירוני בנתיבות, רון שטרן, מסר בתגובה כי "הדרת נשים היא ההפך הגמור מתפיסת העולם ודרכי הפעולה של המתנ"ס בכל פעילותינו השונות, ובכללם טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה, המתנהל באופן מעורב לחלוטין וכולל שירה ומשחק של נשים, וטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל, שאף הוא מעורב וכולל ישיבה משותפת של נשים וגברים. בתקופה האחרונה אכן נענו דרישותיהם של חלק מהמשפחות השכולות, ומתוך התחשבות ברגשותיהם הוחלט שאת קטעי השירה בלבד יבצע זמר. לתפיסתנו, קהילה נמדדת ביכולתה להתחשב ברגישותו של האחר, ובמיוחד שמדובר במשפחות שכולות".

מעיריית נתיבות נמסר בתגובה: "העיר נתיבות מורכבת מפסיפס אנושי רחב המשקף תמהיל של כל רבדי החברה הישראלית, בהם דתיים וחילוניים, החיים מתוך יחסי כבוד הדדי וסובלנות במרחב החיים הציבוריים בעיר. צעירי העיר נהנים ממגוון רחב של אפשרויות בילוי במיזמי בילוי פרטיים וציבוריים על פי אורח חייהם והשקפתם באין מפריע. עיריית נתיבות מעודדת ומטפחת מעורבות של נשים בחיי הקהילה, החברה והתרבות בעיר ויוזמת פרויקטים להעצמתן תוך שילובן בתפקידי ניהול מובילים בעיר".

"במסגרת אירועי חברה ותרבות המתקיימים בעיר, לרבות טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה, מתאפשרת ישיבה מעורבת של נשים וגברים, והנשים מופיעות בכישרון רב בקטעי קריאה, משחק ושירה, ללא כל הבדלי מגדר", נמסר, "באופן חריג במיוחד מצאה לנכון העירייה להתחשב ברגשות משפחות שכולות שפנו מטעמים דתיים בבקשה שלא לקיים הופעת נשים באירוע הזיכרון לחללי מערכות ישראל, ובתוך כך החליטה למצוא את נקודת האיזון שתאפשר למנוע מצב בו משפחות שכולות ידירו עצמם מהטקס, כך שנשים יופיעו בקטעי קריאה אבל לא תהיה שירת נשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully