וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עברייני תג מחיר בצפון - מתנחלים שהורחקו מהגדה"

אחיקם משה דוד

30.4.2014 / 19:52

לאור ריבוי פשעי השנאה שבוצעו לאחרונה באזור הצפון, בודקת המשטרה כיווני חקירה רבים. הסברה העיקרית היא שמדובר בכנופייה שחבריה הורחקו מהשטחים. "ישנו קושי לתפוס אותם"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: מתן חדד, קריינות: אביב אברמוביץ'

(ההפגנה נגד "תג מחיר" בפרדיס, אתמול)

מאז החלה ההתגברות בתופעת "תג מחיר" באזור הצפון בחודש האחרון, עוסקים מחוזות צפון וחוף של המשטרה בניסיון לפצח ולתפוס את מבצעי הפעולות. ההערכה היא כי לא מדובר בחוליה אחת אלא בכמה גורמים, שיתכן מאוד שאינם מתואמים אחד עם השני ומבצעים את הפעולות באופן ספונטני המקשה על הזיהוי. במשטרה בוחנים את האפשרות כי הפעולות בוצעו על ידי חוליות ימין קיצוני שסולקו בעבר מהשטחים בעקבות פעילותם.

עוד בוואלה! חדשות:
קריסת גשר התאורה בהר הרצל: 6 צפויים לעמוד לדין
שבו ללימודים – וגילו שתילי מריחואנה בחצר המכללה
ההוצאה להורג השתבשה - התענה 43 דקות עד שמת

בחודש האחרון בוצעו לא פחות מתשע פעולות תג מחיר באזור הצפון בלבד, האחרונה בהן אירעה היום (רביעי) בבוקר בעיר יקנעם עילית. זוהי פעולת "תג מחיר" החמישית שבוצעה ביקנעם עילית בחודש האחרון, כאשר גם במקרים הקודמים נוקבו צמיגי רכבים השייכים לערבים ורוססו על הרכבים כתובות גנאי. באחד המקרים חיבלו המפגעים במרפאת שיניים השייכת לדרוזי תושב הגולן.

כתובת תג מחיר רוססה על קיר מסגד בכפר פורדיס, אפריל 2014. שלומי גבאי
קיר המסגד בו בוצעה פעולת תג מחיר בפרדיס, אתמול/שלומי גבאי

על פי הערכות המשטרה, החוליה הפועלת ביקנעם עילית עוקבת אחרי ערבים המגיעים לעיר או מחנים את רכביהם בעיר, ולאחר מארב מבצעים את הפעולות. מלבד הפעילות ביקנעם, אתמול רוססו כתובות על קיר מסגד בפרדיס ונוקבו צמיגי רכביהם של משפחה מהכפר. כמו כן, בשבוע שעבר רוססו כתובות על מסגד באום אל פחם ובתחילת החודש נוקבו צמיגיהם של 50 רכבים בגוש חלב.

במשטרה בוחנים בשלב זה ארבע אפשרויות באשר לזהות מבצעי הפעולות. האחת היא כי מדובר בתושבי יהודה ושומרון אשר הורחקו מהשטחים עקב פעילותם נגד ערבים ועברו להתגורר בצפון. האפשרות הנוספת היא כי מדובר בתושבי השטחים המשתייכים לימין הקיצוני ונמצאים תחת מעקב צמוד של החטיבה היהודית בשב"כ באותה גזרה, ולכן העתיקו את פעילותם לתחומי הקו הירוק, בדגש על אזור הצפון בו מתגוררת אוכלוסיה ערבית גדולה.

מפקד מחוז חוף, ניצב חגי דותן, בהפגנת מחאה נגד תג מחיר בצומת אום אל-פחם, אפריל 2014. שלומי גבאי
הפגנה באום אל פחם, בשבוע שעבר/שלומי גבאי

האפשרות השלישית היא שמדובר בפעילי ימין קיצוני המתגוררים בתוך הקו הירוק, שמנסים "לחמם את האווירה" דווקא בצפון. אפשרות נוספת שנבדקת היא שלפחות בחלק מהמקרים, מדובר בערבים המנסים "לחמם את האווירה". "הכל נבדק ואנחנו לא פוסלים כלום", אמר הבוקר גורם במשטרה לוואלה! חדשות, "יש עדיפות עליונה למצוא את המבצעים ולעצור אותם. אנחנו לא מתכוונים לתת לאף אחד להלהיט את האווירה", הוסיף. יחד עם זאת, הודו גורמים במשטרה, כי כפי שבשטחים מתקשים לאתר את מבצעי פעולות "תג מחיר", גם בתוך תחומי הקו הירוק ישנו קושי כזה.

פעולות "תג מחיר" מתבצעות ככל הנראה כנקמה על פעולות הצבא נגד מתנחלים, כגון האירוע ביצהר לפני שבועיים, בו התפרעו צעירים יהודים נגד חיילי מילואים. בתגובה לאירועים ביצהר הוציא אלוף פיקוד מרכז צו המורה על תפיסת שטח ישיבת "עוד יוסף חי" עד ל-15 ביוני.

חשש להתגברות המתיחות ביום העצמאות

כאילו לא די למשטרה כאבי הראש והמתיחות בין ערבים ליהודים בצפון, הרי שביום שלישי הקרוב, יום העצמאות, צפוי להם אירוע נוסף ורגיש במיוחד. ביום זה מתכוונים אלפי ערבים ישראלים להגיע ליער לביא בצומת גולני ולקיים שם את צעדת הנכבה על חורבות הכפר הפלסטיני הנטוש לוביא כשבידיהם דגלי פלסטין. האירוע עלול להיות נפיץ מכיוון שבאותה תקופה האזור צפוי להיות מלא במטיילים יהודים החוגגים את יום העצמאות, וגם עקב העובדה שהאירוע מתקיים מול אתר ההנצחה לחללי חטיבת גולני.

השנה, בעקבות צעדת הנכבה, צפויים להגיע לאזור גם אנשי ימין ולהפגין מול הערבים. ראש המועצה האזורית גליל תחתון, מוטי דותן, המתנגד לקיום הצעדה ומכנה אותה "פרובוקציה", אמר כי הוא מזמין את תושבי המועצה ואת כל תושבי ישראל להגיע ליער לביא ביום העצמאות ולחגוג את יום העצמאות, דווקא מול המפגינים הערבים, להם קרא לבטל את האירוע שלדבריו עלול להיות נפיץ ולהלהיט את האזור. במחוז הצפוני של המשטרה החליטו לאפשר את קיום הצעדה אולם יציבו במקום כוחות מתוגברים ויקיימו הפרדה מוחלטת בין הצועדים הערבים לבין המטיילים היהודים כדי למנוע חיכוכים בין הצדדים.

במועצה המקומית פרדיס, שם התקיימה אתמול הפגנה גדולה בעקבות ריסוס הכתובות על המסגד, מתקיימת היום שביתה כללית במחאה על האירועים. לא מתקיימים לימודים ומוסדות הציבור והעסקים סגורים. חבר מועצת ג'סר א-זרקא, סאמי אל-עלי, האשים אתמול את המשטרה בהתרשלות ובשחרור מבצעי פעולות "תג מחיר" באזור. לטענתו לפני שבוע עצרה המשטרה שני חשודים ביצוע פעולה באזור אשר שוחררו על ידי המשטרה לאחר תשאול. אל-עלי טוען כי המשטרה זלזלה בפעולתם, ובכך נתנה למבצעים אור ירוק לביצוע פעולות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully