וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיראק מקווים לשרוד את הבחירות בלי יותר מדי דם

הבחירות הראשונות במדינה מאז נסיגת האמריקניים נערכות היום תחת אבטחה כבדה. ראש הממשלה המכהן מאליכי בטוח בניצחונו. המבחן האמיתי: צמצום הפיגועים למינימום האפשרי

בחירות בעיראק, 30.4.2014. רויטרס
ראש ממשלת עיראק נורי אל-מאליכי מצביע בקלפי, הבוקר בבגדאד/רויטרס

הבחירות לפרלמנט בעיראק מתקיימות היום (רביעי) בפעם הראשונה מאז נסיגת מרבית הכוחות האמריקניים מהמדינה, אך מוקד העניין אינו בזהות המנצח. אם לא יהיו הפתעות, גם הפעם תזכה מפלגתו של ראש הממשלה המכהן, נורי אל-מאליכי, אך המבחן האמיתי יהיה ביכולתם של מנגנוני הביטחון להיאבק באירועי הטרור במדינה המסוכסכת.

כ-22 מיליון בעלי זכות בחירה צפויים להצביע ב-50 אלף קלפיות ברחבי עיראק. מאליכי השיעי, שנכנס לתפקיד לראשונה בחודש מאי 2006, צפוי להיבחר לכהונה שלישית, על אף הביקורת הרבה כלפיו, הן מבית והן מחוץ. הזרם השיעי אותו הוא מייצג רואה בו איש תאב כוח שזכה אף לכינוי "דיקטטור בהתהוות". ואילו הסונים והכורדים רואים בו בן ברית של איראן.

למאליכי, בן 63, אין יריבים פרלמנטריים בעלי כוח של ממש. בהגיעו היום לקלפי ב"אזור הירוק" של בגדד (האזור המאובטח של העיר), אמר ראש הממשלה: "הניצחון שלנו בטוח, אנו רק מחכים לראות כמה גדול הוא יהיה".

נראה כי המטרה כבר אינה למנוע את הפיגועים ביום הבחירות, אלא לצמצם את היקפם. רק אתמול היה פיגוע המוני בשוק מצפון לבגדד, ובו נרצחו 17 בני אדם - בהם ארבע נשים ושני ילדים. יום לפני כן מחבל התפוצץ בכנס בחירות של פעילים כורדים והרג 25 בני אדם. ביום שישי האחרון, פיגוע דומה שהיה בכנס שיעי גבה 31 קורבנות. שלוחה של ארגון אל קאעדה הסוני קיבל אחריות לפיגוע בכנס, ומעריכים כי אותו פלג עומד מאחורי הפיגועים האחרים. השבוע האחרון נחשב לאחד הקטלניים ביותר בעיראק בשנים האחרונות, ונהרגו בו 160 בני אדם בפיגועים.


עוד בוואלה! חדשות:
שדה הקטל בעיראק: הצבא יוצא למתקפה נגד אל-קאעדה
העיר פלוג'ה: איתי אנגל מעלה זכרונות על ביקורו בעיראק ב-2006
מחבל עיראקי התפוצץ בטעות - ונהרג עם 21 "תלמידים"

עוברי אורח מביטים באופנוע ממולכד שהתפוצץ במרכז בגדאד – אפריל 2014. AP
עוברי אורח מביטים באופנוע ממולכד שהתפוצץ במרכז בגדאד, החודש/AP

כחלק מאמצעי האבטחה לקראת הבחירות, נאסרה תנועת רכבים בעיר הבירה בגדאד, מחשש ממכוניות ממולכדות. כתב רשת בי-בי-סי בבירה העיראקית דיווח כי הרחובות ריקים כמעט לחלוטין בשל העוצר, מה שייאלץ רבים מהמצביעים להגיע לקלפיות ברגל, שם יעברו כמה עמדות בידוק ביטחוני.

עיראקים רבים מוחים על השחיתות הממשלתית ועל הכישלון לבנות את הכלכלה במדינה. "למאליכי הייתה הזדמנות להוכיח את עצמו, אך הוא נכשל", אמר צעיר בוגר אוניברסיטה מבגדאד לסוכנות הידיעות אי-פי. "לעיראקים אין ביטחון, שירותים ודיור. שני הדברים היחידים שיש כאן בשפע הם שחיתות ומחסומים".

מנגד, גם ברחוב לא ניכרת אלטרנטיבה אמיתית לראש הממשלה המכהן. "מאליכי הוא הרע במיעוטו", אמר עובד בית מלון ממזרח העיר, "יש לו ניסיון. כל ראש ממשלה אחר יתחיל מנקודת ההתחלה". מצביע אחר, שבנו נהרג בפיגוע של מחבל מתאבד בחודש שעבר, אמר: "אנו רוצים חיים טובים יותר עבור בנינו ונכדינו, שאינם יכולים אפילו לצאת לשחק בפארק בגלל המצב הביטחוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully