וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח האנטישמיות בעולם 2013: ירידה במספר התקריות

27.4.2014 / 8:51

מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה פרסם ערב יום השואה דוח שלפיו אירעו 554 אירועים אנטישמיים בשנה החולפת - ירידה של 19% במספר התקריות לעומת 2012

צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד

מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה פרסם הבוקר זו (ראשון), ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, דוח על תקריות אנטישמיות בשנה החולפת, שממנו עולה כי בשנת 2013 אירעו 554 מקרי אנטישמיות, שבוצעו תוך שימוש בנשק או בלעדיו, הצתה, ונדליזם ואיומים ישירים נגד בני אדם, בתי כנסת מרכזים קהילתיים, בתי ספר ובתי קברות. זאת, לצד ירידה של 19אחוזים בכמות התקריות לעומת 2012, בה התרחשו 686 מקרי אנטישמיות.

שנת 2013 הייתה שנה קשה בכל הקשור למצב האנטישמיות בעולם. "לא מפני שחלו עלייה, אלא ההתגברות וההחמרה באיומים, הצקות והתנכלויות שעושים את החיים קשים יותר ויותר ליהודים באירופה ובכלל. התופעה הפכה ליום-יומית", אמרה ד"ר דינה פורת, ראש מרכז קנטור. עם זאת, חלה ירידה לעומת מספר גילוי האנטישמיות בשנה החולפת, בה התרחשו 686 מקרי אנטישמיות. לדברי פורת ועל פי הדוח, רוב היהודים לא מדווחים על מקרי אלימות. "לפי סקר של סוכנות לא יהודית, רוב היהודים לא מדווחים על המקרים האלימים. כלומר, כמות התקריות גדולה יותר", הוסיפה פורת.

עוד עולה מהדוח, המתפרסם זה 15 שנה, כי 40 אחוזים מהיהודים באירופה הפסיקו לעזוב את ביתם עם מאפיינים יהודים בולטים, דוגמת כיפה; כשליש שוקלים לעזוב את אירופה; וכרבע אינו הולך לאירועים יהודיים מחשש כי יפגע. המצב גרוע ביותר בבולגריה, בבלגיה ובצרפת, ואילו בשוודיה, באנגליה, בלטביה ובגרמניה האירועים האטישמיים יורדים.

במסיבת העיתונאים לרגל פרסום הדוח בשיתוף הקונגרס היהודי האירופי, משתתפים השנה ד"ר משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי; ד"ר דינה פורת, ראש מרכז קנטור; ד"ר חיים פיירברג; עורך הדין אריה צוקרמן; אורנה יוסף, הממונה על קשרי חוץ; וכן החוקרים ד"ר רפי ואגו, לידיה לרנר, אירנה קנטרוביץ, שרה רמבישבסקי, ד"ר מיכאל שיינקמן וד"ר אסתר ובמן.

עוד בנושא:
דוח האנטישמיות: יותר משליש חוששים ללכת עם כיפה
אנטישמיות בארה"ב? דיברו עברית ברחוב – והוכו
ההערות האנטישמיות של הצלם הוקלטו בסרט החתונה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנה החולפת אירעו לא מעט אירועים אנטישמיים חמורים ברחבי העולם. באוקראינה, בתחילת החודש, בעת שמאות מתפללים יצאו מבית הכנסת בדונייצק, חילקו להם שלושה רעולי פנים מנשרים הקוראים לאנשי הקהילה היהודית להגיע לבניין העירייה הכבוש על ידי כוחות פרו-רוסים, לרשום את משפחתם ורכושם הפרטי ולשלם מס של חמישים דולרים. הסיבה לכך, נכתב בכרוזים, היא שהקהילה היהודית משתפת פעולה עם השלטון החדש בקייב. עוד נכתב כי מי שיסרבו לדרישות "תישלל מהם אזרחותם, הם יגורשו ורכושם יוחרם". הכרוזים נחתמו על ידי "הרפובליקה העממית של דונייצק". מאוחר יותר התגלה כי מדובר במנשרים מזויפים. "מישהו ניסה לנצל את הקהילה היהודית בדונייצק לצרכים שלו בסכסוך בין הצדדים, זו הסיבה שאנחנו כועסים", אמר פנחס וישצקי, רב העיר.

צרפת הייתה במוקד של כמה שערוריות אנטישמיות ב-2013. הידועה מביניהן היא זו שבה היה מעורב הקומיקאי דיודונה, שעלה לכותרות בשנה החולפת בשל תנועת "קנל" – מועל יד הפוך - שזכתה לחיקויים רבים ועוררה זעם בקרב הקהילה היהודית בצרפת.

עוד בצרפת, במרץ האחרון, הותקף דיוויד (שם משפחתו לא פורסם), תושב פריז בן 59, על ידי "שלושה גברים מרוקאים" לאחר שיצא ממסעדה כשרה בבירה. "הם התחילו לקלל אותי 'יהודי מלוכלך, מוות ליהודים, בן זונה' ועוד", שחזר. "אחר כך הם התחילו להכות אותי", הוסיף. בשלב זה, לדבריו, הם ציירו צלב קרס על חזהו ונמלטו מהמקום כשהעובדים ושבים הבחינו בהם. בראיון למגזין היהודי The Algemeiner Journal, אמר דיוויד כי "לא מדובר באירוע בודד, ישנם מקרים דומים בכל שבוע בפריז, בפרברים ובמחוזות. הייתה תקיפה נוספת בפריז לאחר התקיפה שלי, והתקשורת הכללית כלל לא הזכירה את זה, רק התקשורת היהודית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
יהודי צרפתי בן 59 הותקף על ידי אנטישמי בפריז, מרץ 2014. The Algemeiner Journal, צילום מסך
דיוויד, היהודי שהותקף בפריז על רקע אנטישמי/צילום מסך, The Algemeiner Journal

באותו חודש, גזר בית משפט בעיר סלוניקי ביוון 16 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים על רופא, שהורשע בביצוע מעשה גזעני בגין תליית שלט עם הכיתוב "אין כניסה ליהודים" בכניסה למרפאתו. האיש, קוסטאס קסטניוטיס, בן 57, הורשע גם באחזקה אסורה של כלי נשק. השופטים קבעו כי נוסף על חודשי המאסר על תנאי שנקבעו לו, עליו לשלם קנס בסך 2,500 אירו.

בגרמניה, חודש לפני כן, פורסמה בעיתון במינכן קריקטורה המציגה את מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, כתמנון יהודי המשתלט על העולם, בכתבה שסיקרה את הרכישה האחרונה של הרשת החברתית – אפליקציית המסרים המיידים ווטסאפ. כלי תקשורת בגרמניה, לצד מכון ויזנטל וכמה ארגונים למניעת אנטישמיות, מתחו ביקורת נוקבת על היומון הנפוץ זידדויטשה צייטונג. הם טענו כי העיתון פרסם קריקטורה שאין כל דרך אחרת לפרש אותה מאשר כאנטישמית. צוקרברג הוצג כאדם שחציו תמנון, מוקף במחשבים ושזרועות הציד שלו נשלחו לכל עבר. הסממן הבולט ביותר באיור היה האף הארוך של הדמות, החובשת כובע פיראט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקריקטורה האנטישמית בעיתון הגרמני "זידדויטשה צייטונג"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביפן, עוד באותו חודש, הושחתו מאות עותקים של הספר "יומנה של אנה פרנק" בספריות ציבוריות בטוקיו, וכן מאות ספרים נוספים הקשורים לקורבנות השואה. לפחות 265 ספרים ניזוקו ב-31 ספריות מאז סוף ינואר, והמשטרה פתחה בחקירת האירועים.

בפריז בחודש ינואר האחרון התקהלו 17 אלף בני אדם השתתפו בצעדה, שאורגנה על ידי קבוצות שונות מהימין הקיצוני, ממפלגות המרכז ומתומכיו של הקומיקאי דיודונה. הם צעקו "יהודים - צאו מצרפת", והצדיעו במועל יד חלקי. כמה מהם שרו את השיר שחיבר הקומיקאי דיודונה, "שואננס". מפגינים אחרים צעקו "לא לנישואים חד-מיניים" ואחרים הניפו כרזות שעליהן נכתבו סיסמאות לאומניות. משתתפים רבים באו לעצרת לבושים בצבעי דגל הלאום ושרו את ההמנון הצרפתי "לה מארסייז".

באותו שבוע בבלגיה התבקשו יהודים בנסיעת רכבת "לרדת בתחנת אושוויץ כדי לעשות מקלחת". מאחורי התקרית החמורה עומדים, ככל הנראה, כמה נערים מתבגרים שהשיגו גישה למערכת הכריזה וראו בכך מעשה קונדס. אחד הנוסעים השתלט על מערכת הכריזה ואמר בצרפתית: "גבירותיי ורבותיי, אנו מתקרבים לתחנת אושוויץ. כל היהודים מתבקשים לרדת בתחנה ולעשות מקלחת קצרה". חברת הרכבת SNCB , שהתקרית התרחשה במהלך נסיעה שלה, הגישה תלונה למשטרה המקומית. האירוע דווח גם לעורכת דין יהודייה מבית המחוקקים של בריסל, ויויאנה טייטלבאום. תקרית דומה, אגב, התרחשה באותו קו רכבת במאי 2012.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully