וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח האנטישמיות: יותר משליש חוששים ללכת עם כיפה

26.1.2014 / 6:00

לפי הדוח השנתי שיוגש לממשלה, 77% מיהודי אירופה לא טורחים לדווח על הצקות ו-29% שוקלים להגר. ה"שיאניות": הונגריה, צרפת, בלגיה ושבדיה. בנט: "אין קשר למדיניות ישראל"

צעירים מצדיעים בחצי מועל יד – קנל – מחוץ להופעה מבוטלת של הקומיקאי הצרפתי דיודונה. נאנט, צרפת, ינואר 2014. רויטרס
תנועת "מועל היד ההפוך"/רויטרס

העלייה באנטישמיות ברחבי אירופה גורמת להתבוללות ולאי-אמון ברשויות, כך עולה מדוח האנטישמיות של שנת 2013, אותו יגיש הבוקר (ראשון) לממשלה השר לענייני ירושלים והתפוצות, נפתלי בנט. הדוח השנתי על מצב האנטישמיות יוגש לממשלה יום לפני שהעולם יציין את יום השואה הבינלאומי.

עוד בנושא:
ראשי חזיר נשלחו לבית הכנסת המרכזי ברומא
הותקף בקייב: "צעקו 'יהודון' ובעטו עם מסמרים"
צרפת: הקומיקאי הגזען דיודונה הוריד את מופעו

במבט ראשוני, יש שימצאו בדוח השנתי סימנים לאופטימיות שכן בהשוואה לשנה שעברה לא זוהתה עלייה בכמות התקריות האנטישמיות האלימות בעולם, אך האמת היא שמהותית המצב רק החמיר. מסקר של סוכנות המחקר של האיחוד האירופי בנושא זכויות אדם (FRA), עולה: כ-23% מיהודי אירופה אינם מגיעים למוסדות ולאירועים יהודיים מחשש שייפגעו בדרך אליהם, 38% נמנעים מהליכה בפומבי עם סממנים יהודיים מובהקים כגון כיפה ו-66% רואים באנטישמיות בעיה המשפיעה באופן מהותי ותמידי על חייהם. גרועה מכל היא העובדה כי רוב יהודי אירופה השלימו עם האנטישמיות כמחלה כרונית שאין תקווה לטפל בה: 77% מיהודי אירופה בכלל אינם טורחים לדווח לשום ארגון, יהודי, ממשלתי או אחר, על הצקות, עלבונות והטרדות בעלות אופי אנטישמי אותם הם חווים. עוד על פי נתוני הסקר: 33% מהנשאלים חוששים ליפול קורבן להתקפה אנטישמית, 29% שוקלים להגר מארצם ו-66% מהמשיבים רואים באנטישמיות בעיה המשפיעה על חייהם.

על פי הדוח, "האווירה האנטישמית בעולם מקבלת חיזוק מהפופולריות לה זוכות מגמות אנטישמיות בעולם הרשתות החברתיות, המאפשרות לחולל הפגנות ואירועים אנטישמיים וכן להפיץ רעל אנטישמי להמוני אנשים ברחבי העולם בלחיצת כפתור. המקרה של מועל היד ההפוך, הינו דוגמא מובהקת לכך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיילים צרפתיים מצדיעים במועל יד הפוך מול בית כנסת/מערכת וואלה!, צילום מסך

המדינות בהן נרשמו אחוזי הדיווח הגבוהים ביותר על עלייה באנטישמיות הן: הונגריה, צרפת, בלגיה ושבדיה. נראה כי באופן יחסי - המצב חמור פחות באיטליה, גרמניה, בריטניה ולטביה. אחת מהתופעות עליהן נכתב בדוח היא ?מועל היד ההפוך? שהחלה להתפשט מצרפת לארצות נוספות באירופה ובעולם בשבועות האחרונים של 2013. לפי הדוח, ממשלות ופרלמנטים בוחנים את הנושא, ?והשאלה המונחת לפתחם היא האם תימצא הדרך לאסור את התופעה?.

לאינטרנט ולרשתות החברתיות יש משקל כבד בעליית האנטישמיות. ?בשנה החולפת?, נכתב בדוח, ?חלה ירידה במספר ההפגנות נגד ישראל וייתכן שהרשתות החברתיות הולכות ותופסות את מקומן. הן הולכות ומתחזקות ביכולתן לגייס המונים לאירועים, בהשפעתן בזירה הציבורית-פוליטית, ובהפיכתן לאמצעי התקשורת הנוגע לחייהם, ואפילו מנהל את חייהם, של מאות מיליוני אנשים, גם בהיבטים הנוגעים לגילויי האנטישמיות ואנטי-ציונות". כ-75% מהנשאלים השיבו שהם רואים באנטישמיות המקוונת, זו שהם נתקלים בה בסרטוני היוטיוב, בצ?טים ובבלוגים, בעיה הקיימת בארצם וכן כי האנטישמיות המקוונת התגברה במהלך חמש השנים האחרונות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"האנטישמיות אינה מקרבת לישראל"

?בניגוד למה שאנשים חושבים, האנטישמיות אינה מקרבת את היהודים בתפוצות לישראל", ציין השר בנט, "על כל יהודי שעולה בגלל אנטישמיות בסביבתו, יש רבים המחליטים לא להיות קשורים לחיים היהודיים – האפקט השקט של האנטישמיות?.

בנט התייחס לממצאים בדוח, המצביעים על קשר ישיר בין אנטישמיות להתבוללות. לטענתו, יהודים ברחבי אירופה מרגישים מאוימים דרך קבע מהאווירה האנטישמית השוררת ביבשת. הדבר אינו מתבטא רק בתקריות אלימות, אלא בעיקר בהצקות, הטרדות והשחתת רכוש. הנתון הדרמטי ביותר בסקר מראה, כי יהודים אינם סומכים כלל על הרשויות והמערכות המיועדות להגן עליהם ולא מדווחים על תקריות.

בנט: "לא מוכנים להתאבד בשביל אבו מאזן". צילום מסך
"אין קשר בין התפתחויות אזוריות או מדיניות שלנו והתפרצויות אנטישמיות". בנט/צילום מסך

הדוח גם מצביע על מגמה פוליטית חדשה באירופה – האנטישמיות מאחדת את השמאל והימין הקיצוני. בעוד שמפלגות הימין נוקטות בקו המתאפיין בלאומנות ושנאת זרים, מפלגות השמאל הקיצוני, שנלחמות על זכויות אדם ובעלי חיים, מתנגדות לחלקים בלתי נפרדים מהדת והמהות היהודית, כגון ברית מילה ושחיטה כשרה.

בנט יעדכן את הממשלה בממצא חשוב נוסף, המדבר על כך שהאנטישמיות מתגברת במנותק ממדיניות ישראל. "האנטישמיות מתחזקת במגמה יחסית קבועה ויציבה בשנים האחרונות. אין קשר בין התפתחויות אזוריות או מדיניות שלנו והתפרצויות אנטישמיות. האנטישמיות, כמו הדה לגיטימציה של ישראל הן בושה וכתם לכל חברה. עצם העיסוק ב'סיבות' לתופעות אלו מעניק להן לגיטימציה. לאנטישמיות אין סיבה ואין הצדקה", אמר בנט.

לגבי מענה, הדוח ממליץ על מאמצים דיפלומטיים מוגברים, בשיתוף עם הקהילות היהודיות, לפני ומאחורי הקלעים. בנוסף, בשל תחושת הסכנה הקשה השוררת בקרב הקהילות היהודיות במדינות רבות בעולם, יש לחזק את הגופים שמשחקים תפקיד חשוב בביטחונם, כגון הקרן לביטחון הקהילות בסוכנות היהודית.

לבסוף, המשרד לענייני ירושלים והתפוצות מפתח בימים אלה, בשיתוף משרד ראש הממשלה וקהילות יהודיות ברחבי העולם, תכנית אסטרטגית רחבה, שתפקידה לבנות שיתוף פעולה צמוד, רציף וארוך טווח בין ממשלת ישראל ליהודי התפוצות. מטרת התוכנית היא לחזק את הקשר של היהודים בעולם לישראל ולבנות זהות יהודית חזקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully