וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות בגליל לקראת צעדת יום הנכבה ביום העצמאות

אחיקם משה דוד

24.4.2014 / 21:21

חברי המועצה האזורית הגליל התחתון הביעו דאגה מהתהלוכה, שאמורים להשתתף בה כ-10,000 ערבים. קיים חשש ממהומות ועימותים בין המפגינים לבין אנשי ימין ומטיילים שיגיעו למקום

פלסטינים מפגינים לרגל יום הנכבה בשער שכם בירושלים. טלי מאייר
הפגנות יום הנכבה בירושלים, בשנה שעברה/טלי מאייר

מתיחות בגליל התחתון לקראת יום העצמאות שיחול בעוד שבועיים: כוונתה של עמותת העקורים הפלסטינים לקיים את "תהלוכת השיבה" ביער לביא לציון יום הנכבה מעוררת במועצה חשש ממהומות ועימותים בין הצועדים לבין פעילי ימין ומטיילים.

לאחרונה הגישה העמותה להגנה על זכויות העקורים למשטרה בקשה לקיים תהלוכה לציון יום הנכבה, "יום האסון הפלסטיני". הכוונה היא לקיים את התהלוכה ביער לביא הסמוך לצומת גולני, אתר פופולרי מאוד עבור מטיילים, הנמצא מול אתר ההנצחה של חטיבת גולני. באירוע צפויים להשתתף כ-10,000 ערבים, האמורים לקיים אסיפה במקום ולאחר מכן תהלוכה שבה יונפו, כפי שהיה בשנים קודמות, גם דגלי פלסטין. היא תנוע לעבר חורבות הכפר הפלסטיני ההרוס לוביה. מנגד, צפויים להגיע לאזור גם פעילי ימין המתכוונים להפגין נגד התהלוכה, דבר המעורר חשש מפני אירועים אלימים.

עוד בוואלה! חדשות
מסתמן: חקירה נגד המאבטחים במועדון ברעננה
לחמישית מניצולי שואה אין כסף למזון או תרופות
האם עצם מסתורי שנסחף לאוסטרליה קשור למטוס הנעלם?

לפני כמה ימים שלחו חברי עמותת העקורים מכתב המיידע גם את המועצה האזורית גליל תחתון על הכוונה לקיים את התהלוכה והאסיפה במקום. הדבר מעורר סערה רבתי במועצה וחשש מהתלקחות באזור הרגיש ממילא, דווקא ביום העצמאות. ראש המועצה האזורית מוטי דותן הגיש למשטרה התנגדות חריפה ושלח מכתב גם לעמותה הערבית-פלסטינית. "אני דוחה מכל וכל את כוונתכם לערוך תהלוכה והתכנסות דווקא ביום חגה של מדינת ישראל", כתב דותן. "ביום זה צפויים להגיע אלפי נופשים לחגוג את יום העצמאות ביער לביא ובכל השטחים הסמוכים אליו. קיום אסיפה ותהלוכה מהסוג שאתם רוצים לעשות הינה הזדמנות מצוינת ליצירת עימות אלים בין אלפי החוגגים ובינכם, דבר שאין המועצה האזורית יכולה להרשות".

פלסטיני משליך בקבוק תבערה בחברון ביום הנכבה, 15 במאי 2013. Nasser Shiyoukhi, AP
"הזדמנות מצוינת ליצירת עימות אלים בין אלפי החוגגים". יום הנכבה בחברון, בשנה שעברה/AP, Nasser Shiyoukhi

דותן, שהגדיר את הכוונה לערוך תהלוכה "פרובוקציה", קרא למשטרה שלא לאשר את קיומה וקרא לחברי העמותה שלא להגיע לאזור: "אני קורא לכם להימנע מלערוך כנסים מסוג זה ובוודאי ובוודאי ביום חג העצמאות. בנושא העקורים אשמח ללמד אתכם פרק בעובדות ערב הקמת מדינת ישראל בשטחי הגליל התחתון", סיים דותן, שקרא לחברי העמותה לחגוג את יום העצמאות של מדינת ישראל ולהימנע מהתהלוכה.

בשיחה עם וואלה! חדשות הזהיר דותן מהעלול להתרחש: "אני יודע על כוונה של אנשי הימין להגיע לאזור ביום העצמאות ולהתעמת עם הערבים. אני הזהרתי ומזהיר גם עכשיו שהיום הזה עלול להסתיים בעימות אלים ואני מתנגד לכך בנחרצות. הם באים לעשות פרובוקציות ביום הולדתה של מדינת ישראל ומול אלפי ישראלים חוגגים". ביום שבת מתוכנן סיור מקדים של חברי העמותה ביער לביא.

במכתב ששלח למשטרה מנהל מחלקת הביטחון המועצה, אמית קהלני, הוא התריע מפני סכנות בטיחותיות וסכנה לשלום הציבור. לדבריו, ההגעה ההמונית הן מצד הערבים הן מצד הישראלים שיבואו לחגוג את יום העצמאות עלולה להביא לסכנה בטיחותית, לפקקי ענק בכבישים וחשש שאנשים יחצו את הכבישים בצורה לא בטיחותית. בנוסף הוא מתריע על סכנה לשלום הציבור.

"ניסיון העבר מלמד שכינוס לאומני כזה מתאפיין בנאומים, שירה, השתלהבות והנפת דגלי פלסטין, וכאשר אלה פוגשים את המוני אזרחי ישראל החוגגים את חג עצמאותם, האזור צפוף ונפיץ ובהכרח יוביל לאלימות ולנפגעים", אמר קהלני. "על פי בחינת ה'דופק' באזור, החשש הוא שחמומי מוח ובעלי פתיל קצר מצד אחד עולים לפגוש את המתריסים ההזויים מהצד השני והתוצאה ידועה מראש. אנו מודעים ללחצים המופעלים בשם הדמוקרטיה, אולם ברור לכל בר-דעת שדמוקרטיה שפויה צריכה לדעת להגן על עצמה ולא לאפשר למיעוט מתריס להתנהל בצורה פוגעת ומסכנת".

נאיף חג'ו מעמותת העקורים סירב להגיב על הדברים.

לפניות לכתב אחיקם משה דוד: ahikam77@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully