וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד לסחר באיברים: צעירות תרמו כליה תמורת כסף

22.4.2014 / 17:25

הותר לפרסום: המחוז הדרומי מחפש אחר תושב באר שבע החשוד שתיווך בין נשים ישראליות בריאות שהוטסו לטורקיה לצורך "תרומת" איבריהן לבין נשים חולות. שני חשודים ורופא נחקרו

צילום: שי מכלוף, עריכה: יותם בן-דוד

חשד לפרשה חמורה של סחר באיברים בישראל: היום (שלישי) הותר לפרסום כי משטרת המחוז הדרומי חוקרת מאז החודש שעבר רשת שעסקה בסחר באיברים והטיסה צעירות בנות 20-18 לטורקיה, על מנת שיקצרו שם את איבריהן וישתילו אותם בחולות ישראליות הזקוקות לכך. זאת בתמורה ל-20 אלף שקלים. המשטרה מחפשת עדיין אחר החשוד המרכזי בפרשה, גבר בשנות ה-40 לחייו מבאר שבע בעל עבר פלילי. הוא חשוד שתיווך בין נשים מבוגרות לבין צעירות שאותן הכיר באופן אישי, לצורך תיאום ההשתלות.

על פי החשד, על הנערות הופעל לחץ רגשי על מנת שיסכימו לעבור את ההליך. "חלק מהתורמות דיברו על מגע וקשר באמצעות האינטרנט והיכרות אישית שהתפתחה לקשר רגשי שהוביל להחלטה לתרום כליה", אמר גורם במשטרה. לדבריו, הנערות הכחישו כי הכירו באופן אישי את החשוד במרכזי. "הן תיארו כי עשו זאת לעזור ולסייע לאדם שמצוי במצוקה", אמר. "יש אלמנט של רגש שלא מנותק מהמציאות – יש אנשים שבבעיה רפואית מאוד קשה. לדעתנו, אי אפשר היה בלי הרגש בסיפור הזה, הוא רכיב מאוד משמעותי".

המשטרה עצרה לחקירה שני גברים נוספים החשודים אף הם בתיווך בין שני הצדדים, אך לפי שעה לא נמצאו ראיות לכך שהכליות אכן נמכרו. כמו כן, השוטרים אף חקרו רופא ממרכז הארץ שעל פי החשד היה אחראי לבדיקות ההתאמה ולייעוץ הרפואי הנדרש טרם ההשתלה. בחקירתו הודה הרופא כי הוא מכיר את החשוד המרכזי, שנהג לשלוח אליו חולים.

עוד בנושא משפט ופלילים:
מצוד אחר החשוד ברצח ברעננה: "נשים עליו את ידינו בקרוב"
חשד: בעל הדירה העלה השכירות - הדייר רצח אותו
שריפה כילתה ביתן בנמל תל אביב: נזק של מיליונים

הפרשה, שעיקריה פורסמו תחילה בערוץ 10, החלה להיחקר לפני כחודש, אז הגיע זוג הורים לתחנת המשטרה בבאר שבע להגיש תלונה. הם סיפרו כי אינם מוצאים את בתם בת ה-18, ולאחר שגילו במחשב תכתובות שניהלה הבינו כי היא בדרכה לבית החולים פלורנס נייטינגל באיסטנבול, שם יקצרו את אחת מכליותיה בעבור כסף. לבסוף עלה בידי ההורים להגיע אל בתם ולשכנע אותה שלא לעבור את הניתוח.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
בית החולים ע"ש פלורנס נייטינגייל, איסטנבול. מתוך אתר בית החולים, צילום מסך
הנתרמת שילמה 300 אלף דולר/צילום מסך, מתוך אתר בית החולים

מיד עם שובה לארץ, היא עוכבה לחקירה ביחידה המרכזית (ימ"ר) נגב, שם סיפרה כי טסה לטורקיה לתרום כליה, אולם בעקבות הלחץ הכבד שהופעל עליה שבה לארץ מבלי לעשות זאת. מהחקירה עלה כי חברתה, צעירה בת 20 מהדרום ששהתה עמה בבית החולים, תרמה כליה וכי היא אמורה לחזור לארץ.

כשאותה חברה נחתה, היא עוכבה לחקירה וסיפרה לשוטרים כי תרמה כליה לתושבת המרכז בשנות ה-50 לחייה, שאותה הכירה לפני כשנה וחצי. לדבריה, היא עשתה זאת כי ריחמה עליה, ולכן החליטה לתרום לה כליה מבלי לקבל על כך תשלום. היא הביעה חרטה על המעשה. "אני מצטערת, לא הבנתי מה אני עושה ואת ההשלכות של התרומה, פשוט לא הבנתי את משמעות הדברים", אמרה. הצעירה ציינה כי היא יודעת שהנתרמת שילמה כ-300 אלף שקל עבור התרומה, אך עמדה על כך שהיא לא קיבלה דבר. בניגוד לגרסתה, המשטרה חושדת כי היא תוגמלה בכ-20 אלף שקלים.

הנתרמת אמרה גם היא שקיבלה את הכליה ללא תשלום, ושילמה לבית החולים הטורקי בלבד את הסכום שהצעירה נקבה בו. מהחקירה עלה עוד כי אישה נוספת בשנות ה-50 לחייה, ששהתה בבית החולים הטורקי כדי לקבל את הכליה של הנערה, לא שבה לארץ והשתמשה בדרכון האמריקני שברשותה כדי לטוס אתו לארצות הברית.

מפקד מרחב הנגב, תת-ניצב פרץ עמר, אמר כי מדובר ב"ניצול של נערות או נשים צעירות, שנמצאות במצוקה כלכלית קשה מאוד, שבאמצעות כספים לא מעטים, הם מצליחים להניע אותן להגיע למדינה זרה ולתרום כליה או איבר אחר עבור אנשים שזקוקים לזה". לדבריו, "הכרנו כבר מספר נשים שחלקן כבר תרמו, וחלקן התחרטו בדקה ה-90, ובסופו של דבר אנחנו עדיין בעיצומה של החקירה וכנראה בימים הקרובים נגיע למעורבים נוספים". הוא הוסיף: "כנראה שהרשת הזאת עבדה במשך מספר שבועות לא קטן. בגלל המורכבות של החקירה, הטלנו את זה על הימ"ר וכל יום מתווספים לנו דברים נוספים שמרחיבים את הרשת למעגלים רחבים".

במשטרה טוענים כי מדובר ברשת שפעלה לא רק בארץ, אלא גם במדינות נוספות. "הם ניצלו את המצוקות הכלכליות של הנערות והביטחו להן עשרות אלפי דולרים בשביל הכליות", הוסיף תנ"צ עמר. "מדובר בתופעה חמורה".

לפניות לכתב יניר יגנה: Yanirya1234@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully