וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הותר לפרסום: עיתונאי ופעיל זכויות ביקר בלבנון, ונעצר כששב ארצה

אחיקם משה דוד

17.4.2014 / 12:20

מג'ד כיאל, עורך האתר של ארגון עדאלה, נעצר בחשד שביקר בלבנון והשתתף בכנס של עיתון "א-ספיר", המזוהה עם חיזבאללה. רק לאחר 4 ימים במעצר הותר לו להיפגש עם עורך דין

מג'ד כיאל. א-ספיר, אתר רשמי
מג'ד כיאל/אתר רשמי, א-ספיר

עיתונאי ערבי-ישראלי עצור זה חמישה ימים בישראל בחשד שיצר מגע עם סוכן זר וביקר במדינת אויב – כך הותר היום (חמישי) לפרסם. מג'ד כיאל בן ה-23 מחיפה, הוא עורך של אתר האינטרנט של ארגון עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, ובמקביל כותב לעיתון הלבנוני "א-ספיר" המזוהה עם ארגון הטרור חיזבאללה. לפני כמה ימים הוא נעצר על ידי שירות הביטחון הכללי במעבר הגבול בין ישראל לירדן, בחשד שכמה ימים קודם לכן עבר מירדן לשטח לבנון – שם השתתף בכנס של העיתון "א-ספיר" לציון 40 שנים להיווסדו. במערכת הביטחון חושדים כי כיאל גויס על ידי ארגון עויין.

עוד בוואלה! חדשות:
פצצה מתקתקת: המחדל בגבול הצפון שעוד יוביל לחטיפה
סדום והמורה: שלחה לתלמידיה סרטון סקס של עצמה
ארגנטינה: 7 ישראלים נפצעו בהתהפכות מיניבוס

בית משפט השלום בחיפה הורה להאריך את מעצרו של כיאל פעם אחת - בדלתיים סגורות, וכעת מעצרו הוארך עד 23 באפריל. רק אתמול – ארבעה ימים לאחר מעצרו, הוא נפגש לראשונה עם עורך דין בבית המעצר "קישון". עורכת הדין סאוסן זהר. על פי החשד, כיאל נעזר בגורמים ברשות הפלסטינית על מנת להסדיר את כניסתו ללבנון וכי הוא השתמש בתיעוד שהנפיקו לו הפלסטינים כדי להיכנס למדינת האויב.

שי ניצן בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
ארגון העיתונאים פנה לפרקליט המדינה שי ניצן בדרישה להסרת צו איסור הפרסום/טלי מאייר

אחרי מעצרו של כיאל, שנעצר כבר בעבר כיוון שהשתתף במשט הטורקי לרצועת עזה בשנת 2010, אנשי שב"כ ומשטרה הגיעו לבית אביו, ערכו חיפוש והחרימו כמה ממחשביו. אתמול קיימו פעילים בארגון עדאלה הפגנה מול מערכת עיתון "הארץ" ומול משטרת מחוז תל אביב בדרישה לפרסם בכלי התקשורת את דבר מעצרו של כיאל, ולהתעלם מצו איסור הפרסום שהוטל על הפרשה. כמו כן קראו המפגינים לשחרורו של כיאל, שהינו פעיל בולט נגד יישום תכנית פראוור להסדרת התיישבות הבדואים בנגב.

ידידתו של העיתונאי העצור, רוזין בשראת, אמרה אתמול במהלך ההפגנה: "הוא עיתונאי פלסטיני מחיפה. הוא היה בלבנון, לציון 40 שנה לעיתון א-ספיר. הם הזמינו את כל הכתבים שלהם לכנס בן שבועיים. הוא נסע לשם ובדרך חזרה משם הוא נעצר על ידי כוחות המשטרה של הכיבוש, ומאז הוא במעצר. הוא לא נפגש עדיין עם עורך דין".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

ארגון העיתונאים: דגל שחור מעל מעצר עיתונאים

במהלך השיחה בינו לבין סנגורו מטעם ארגון עדאלה, מסר כיאל כי החקירה התמקדה בביקורו בביירות, ואמר כי הוא אכן ביקר שם ואף פרסם את דבר ביקורו. העיתונאי מסר לעורך הדין כי נשאל אודות האנשים שפגש במהלך ביקורו וכי הוא טען בפני החוקרים כי כל פגישותיו היו במסגרת תפקידו כעיתונאי.

לטענת ארגון עדאלה, כיאל עבר בהצלחה בדיקת פוליגרף במהלך החקירה. הוא סיפר כי הוחזק בצינוק ללא חלונות כאשר התאורה בתא דלקה במשך כל שעות היממה, וכי נחקר באינטנסיביות. במרכז עדאלה הביעו זעם על התנהלות המשטרה נגד כיאל ועל כך שנמנע ממנו להיפגש עם עורכי דין ועל הארכת המעצר הממושכת. "שיטות אלה והאפקט המצטבר שלהן מרוקנות מתוכן את זכותו של כיאל להליך משפטי הוגן. כמו כן, הוספת סעיף האישום בדבר 'מגע עם סוכן זר' הינו אקט ענישתי", נמסר מעדאלה.

בעקבות מעצרו של כיאל שלח ארגון העיתונאים מכתב לראש השב"כ, יורם כהן, למפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו ולפרקליט המדינה שי ניצן, שבו נכתב: "במדינה דמוקרטית מעל מעצר של עיתונאים מתנוסס דגל שחור, קל וחומר כשהדבר נעשה תחת צו איסור פרסום ומניעת פגישה עם עורך דין. בעבר כבר הודיעו המשטרה והפרקליטות על כך שנהלים של חיפוש בבית או במקום עבודה או ציתות לקו טלפון של עיתונאים יעברו בחינה מחמירה ביותר הן בדרג הפיקודי במשטרה והן על ידי בית המשפט – מדיניות עליה בירכנו.
מבלי לקבוע דבר לגבי העבירות שכיאל לכאורה נחשד בביצוען, ארגון העיתונאים מבקש לברר אם נעשה שימוש באותם סטנדרטים מחמירים גם לגבי המעצר שלו - הן בעת הוצאת צו חיפוש בביתו והן לעצם ההחלטה לעצור ולחקור אותו. כמו כן אנו קוראים לכם לאפשר לכיאל להיפגש באופן מיידי עם עורך דינו ולפעול להסרת צו איסור הפרסום הגורף מעל הפרשה".

עו"ד סאוסן זהר, המייצגת את כיאל אמרה בתגובה: "נפגשנו איתו אתמול לראשונה אחרי שהיה צו שמנע מאיתנו להיפגש איתו. הוא במצב טוב מאד וזה חיזק אותנו אבל תנאי מעצרו הם קשים". לדבריה, "לגבי היציאה ללבנון הוא לא הכחיש שום דבר. הוא יצא בהקשר מקצועי לגמרי בהיותו עיתונאי. כל הפגישה והכנס היו סביב הנושא המקצועי וההתרשמות שלנו זה עניין עקרוני שאנחנו לא אמורים להיענש על נסיעה ללבנון. זאת זכותינו כמיעוט לאומי וכחלק מעם הפלסטיני להיות בקשר תרבותי ומשפחתי עם בני עמנו והאיסור המוטל עלינו על ידי ישראל הוא מנוגד למשפט הבין לאומי. זאת מבחינתנו נושא עקרוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully