וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הורה לנמק: למה אין יו"ר לוועדת החוץ והביטחון?

בתגובה לעתירת התנועה לאיכות השלטון, הוציא בית המשפט צו הדורש מגורמים בכנסת להסביר למה אינם פועלים למינוי מידי של יו"ר לוועדה. "התנהלות לא חוקית היוצרת תגובת שרשרת"

נתניהו, לברמן ויחימוביץ' בוועדת חוץ וביטחון, יוני 2013. טלי מאייר
נתניהו התחייב למנות יו"ר קבוע עד סוף מרץ. כינוס ועדת חוץ וביטחון, יוני 2013/טלי מאייר

בית המשפט העליון הוציא היום (חמישי) צו על תנאי המורה לוועדת הכנסת ויו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, לנמק מדוע הם אינם מפעילים את סמכויותיהם למינוי מידי של יושב ראש קבוע לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. זאת, בעקבות עתירה שהגישה לפני כחודש וחצי התנועה לאיכות השלטון.

לפי העתירה, הוועדה אינה פועלת באופן סדיר למעלה מחמישה חודשים, מאז עזב את תפקיד היו"ר השר אביגדור ליברמן. בית המשפט קבע כי תשובה לצו תוגש עד ה-1 במאי. "זאת, על מנת למנוע המשך שיתוק הוועדה והפגיעה הבוטה בפעילותה, בנוסף לפגיעה הקשה באינטרסים ביטחוניים של מדינת ישראל ובאמון הציבור ברשות המחוקקת", נמסר בהודעה מטעם התנועה לאיכות השלטון.

בתחילת מרץ התחייב ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות יו"ר קבוע לוועדת החוץ והביטחון עד סוף אותו חודש, בתגובה לעתירה שהוגשה על ידי פרקליטות המדינה. היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, התייחס אף הוא לשיתוק הוועדה, וטען: "המצב ללא ספק פוגע בכנסת ובמערכת האיזונים והבלמים בכל הנוגע לפיקוח על מערכת הביטחון. פגיעה שכזו לאורך זמן אף עלולה לעלות עד לרמה של פגיעה משטרית-חוקתית".

עוד בוואלה! חדשות:
אישום נגד "הסנדק": איים עם כלבי תקיפה וסחט מיליונים
עתירתו של קצב לחופשה נדחתה - יבלה את החג בכלא
משה פרץ: "הודיתי בחקירה כי איימו לעצור את אמא שלי"

בעתירה הוגשה גם בקשה להוציא צו ביניים המורה להימנע מנקיטת צעדים או תיקון לתקנון הכנסת שיש להם קשר להליך המינוי של יו"ר ועדת החוץ והביטחון. זאת מחשש לשינוי של תקנון הכנסת, כך שתוארך התקופה בה ניתן למנות יו"ר זמני לוועדה. עם זאת, בית המשפט טרם הוציא צו כזה.

לטענת התנועה לאיכות השלטון, הגורמים בכנסת "פעלו ופועלים בניגוד מובהק להוראות תקנון הכנסת, לתכליותיו ומטרותיו ואף בניגוד לחוק הכנסת, וכל זאת מתוך רצון לשרת את האינטרסים והאילוצים הפוליטיים הצרים של הרשות המבצעת תחת מימוש סמכויות הפיקוח הייחודיות המהותיות שהוענקו לוועדת החוץ והביטחון".

עוד נטען כי המצב הנוכחי מציג "תמונה קשה של התנהלות בלתי-חוקית, היוצרת תגובת שרשרת הפוגעת פגיעה אנושה במעמדה של הרשות המחוקקת, יכולתה להתנהל כראוי ולבצע את תפקידה כמפקחת על הרשות המבצעת".

ח"כ ניצן הורוביץ, חבר ועדת החוץ והביטחון, מסר בתגובה: "בג"ץ קבע בחריפות שהתנהלות הקואליציה פוגעת באינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל ובאמון הציבור ברשות המחוקקת. נתניהו חייב לשים סוף לזלזול הבוטה בכנסת ובציבור, לא להמתין עד למועד מתן התשובה, ולמנות יו"ר לוועדת החוץ והביטחון מיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully