וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט איים לתבוע את אבו מאזן בהאג - האם הוא יכול?

6.4.2014 / 16:13

שר הכלכלה תקף את יו"ר הרשות והוסיף כי ישקול לגשת לבית הדין הבינלאומי, אלא שישראל לא חתומה על אמנת רומא - ולבנט, למעשה, אין דרך לממש האיום. לשכת בנט: "נפעל כשנחליט"

צילום: רויטרס, אלי מנדלבאום; עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בראש הממשלה מתייחס למשבר במו"מ)

השר נפתלי בנט יצא הבוקר (ראשון) בהצהרה דרמטית בראיון שהעניק לגלי צה"ל, כאשר איים על יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בהגשת "תביעה אישית" נגדו בבית הדין הפלילי הבינלאומי. בנט אמר את הדברים בעקבות האיום הפלסטיני להצטרף לבית הדין הפלילי הבינלאומי, אם המשא ומתן ייכשל.

בנט הצהיר כי "אם אבו מאזן יתבע את ישראל, מצפה לו תביעה אישית על פשעי מלחמה", והוסיף כי "אנחנו מכינים כרגע תביעה בגין פשעי מלחמה נגד אבו מאזן".

גורמים בסביבתו של בנט מודים כי אין לישראל כרגע יכולת לקדם תביעה כזו, אך מסבירים כי בנט התכוון שיש "להכין מראש תשתית להגשת תביעה, ליום שאחרי הצטרפות הפלסטינים לבית הדין הבינלאומי".

בנט לא הסביר בראיון כיצד בדיוק הוא מתכוון לקדם את הגשת התביעה הזו, ויש לכך סיבה: בפועל, למדינת ישראל אין כיום יכולת לקדם הגשת תביעה מסוג זה. "האמירה של השר בנט נשמעת דרמטית, אבל היא חסרת משמעות", אמר לוואלה! חדשות גורם בכיר במשרד החוץ. גם פרופ' יורם שחר, מומחה למשפט בינלאומי מהמרכז הבינתחומי, סבור ש"זה איום חסר משמעות. זה אולי נשמע טוב ברדיו, אבל אין לדברים אחיזה במציאות".

ישנן ארבע דרכים להגיש תביעה נגד אדם, ארגון או מדינה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. הדרך הראשונה, והפשוטה ביותר, היא הגשת תביעה על ידי מדינה. הדרך הזו חסומה כיום בפני מדינת ישראל, מכיוון שישראל לא אישררה את "אמנת רומא", שרק מדינות החתומות עליה רשאיות לפנות לבית הדין. ישראל סירבה לאשרר את האמנה מכיוון שהיא מגדירה העברת אוכלוסיה לשטח כבוש (כלומר, הקמת התנחלויות א.ת.) כפשע מלחמה. לכן, כאשר בנט אומר ש"אנחנו מכינים תביעה", הוא ודאי לא מדבר בשמה של מדינת ישראל, שאין לה כל יכולת לתבוע את אבו מאזן כל עוד היא לא חתומה על אמנת רומא.

עוד על המשבר במו"מ
נתניהו: צעד חד-צדדי פלסטיני ייענה בצעד משלנו
העקשנות של קרי היא הגורם לכישלון והסיבה לתקווה
ג'יבריל רג'וב לוואלה! חדשות: "לא נאפשר שפיכות דמים"

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"להקדים את הפלסטינים"

הדרך השנייה להגיש תביעה היא באמצעות מועצת הביטחון של האו"ם. גם הדרך הזו חסומה בפני היוזמה של בנט: אם ישראל תבקש ממועצת הביטחון להגיש תביעה נגד אבו מאזן על פשעי מלחמה, הסיכוי שמועצת הביטחון תאשר את הבקשה קלוש ביותר, וגם אז, היא תיתקל בוודאות בווטו של רוסיה וסין. למרות שארה"ב בולמת מזה שנים הצבעות אנטי-ישראליות במועצת הביטחון ובכך מונעת הטלת סנקציות על ישראל, סביר להניח שאפילו האמריקנים יהיו חייבים, במקרה הספציפי הזה, להצביע נגדנו.

הדרך השלישית להגשת תביעה היא באמצעות קבלת סמכותו של בית הדין הבינלאומי על ידי הגוף התובע, כלומר מדינת ישראל. זוהי הדרך המסוכנת ביותר לקידום היוזמה של בנט, שכן הסכמה ישראלית כזו תחשוף כל קצין בצה"ל שיש לו נגיעה כלשהי לשליטה בשטחים ולמאבק בטרור, לתביעות בכל העולם. הסיכוי שישראל תסכים לכך הוא קלוש.

כאשר בנט אומר ש"אנחנו מכינים תביעה", ומאיים על אבו מאזן ש"כאשר הוא יגיע להאג תחכה לו שם תביעה", הוא למעשה מתכוון למשהו צנוע הרבה יותר: אם הפלסטינים יממשו את האיום להצטרף לבית הדין, אזי ארגונים לא ממשלתיים בארץ ובחו"ל יעבירו לבית הדין תלונה ממוסמכת ומפורטת נגד אבו מאזן, שאותה בנט מסייע להכין בימים אלה. אותם ארגונים יבקשו מהתובעת הרשמית של בית הדין לפתוח נגד אבו מאזן בחקירה. גורם בכיר במשרד החוץ אמר על כך ש"הפלסטינים שולחים עשרות מכתבים כאלה מדי שנה נגד ישראל, ולא יוצא מזה הרבה. באותה מידה הפלסטינים יכולים לשלוח מכתב תלונה ממוסמך נגד בנט – זה לא אומר שהתובעת תפתח נגדו בחקירה".

בלשכתו של בנט אומרים כי השר מודע לכך שכיום אין לישראל אפשרות לקדם תביעה נגד אבו מאזן, וכי כוונתו הייתה שעל ישראל להכין תשתית משפטית לתביעה, שתהיה קיימת ליום בו הפלסטינים יממשו את איומם. כמו כן נמסר מלשכת השר כי אם הפלסטינים אכן יממשו את איומם, ישראל תצטרך לבחון דרכי פעולה שונות – החל מאישרור אמנת רומא ועד לפנייה לתובע באמצעות ארגונים חוץ-ממשלתיים, וכי מוטב להתחיל בתהליך העבודה הזה כבר עכשיו.

שני מומחים למשפט בינלאומי ששוחחו עם וואלה! חדשות שותפים להערכתו של הגורם במשרד החוץ לגבי האיומים של בנט. פרופ' יורם שחר מהמרכז הבינתחומי אמר כי "אלא אם השר בנט רוצה שישראל תאשרר את אמנת רומא ותסכים לקבל את סמכותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי, על כל המשתמעך מכך, אין שום משמעות לאיומים שלו". פרופ' שחר סבור, אגב, שישראל בהחלט צריכה לשקול בחיוב את הצעד הזה – ולא רק מטעמי תדמית. "הדבר הנכון לעשות כרגע הוא להקדים את הפלסטינים ולאשרר את אמנת רומא, זה יוציא את העוקץ מהאיום שלהם". הסיכוי שממשלת נתניהו-בנט תנקוט בצעד הזה נמוך מאוד, בשל הסעיף העוסק בהעברת אוכלוסיה לשטח כבוש.

גם פרופ' איריס קנאור מהמכללה למינהל אומרת דברים דומים, והיא מצביעה על חולשה נוספת באיומיו של בנט: "לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) הוא לא יכול להגיש תביעה, אבל באופן תיאורטי, מדינת ישראל יכולה להחליט שהיא תובעת את מדינת פלסטין בבית הדין הכללי הבינלאומי (IJC), שגם הוא יושב בהאג. הבעיה היא שבשביל לעשות דבר כזה, צריך קודם כל להכיר בפלסטין כמדינה, והרי ישראל ניהלה מאבק בינלאומי בכל העולם נגד הכרה במדינה פלסטינית". במקרה כזה, ישראל למעשה תשחק לידיו של אבו מאזן.

יש גם מי שסבורים, בלי קשר לאיום של בנט, שפנייה פלסטינית לבית הדין הבינלאומי תתברר כ"גול עצמי". עורכת הדין סיגל הורוביץ, חוקרת במכון טרומן של האוניברסיטה העברית ששימשה בעבר יועצת משפטית לנשיא בית הדין הבינלאומי ברואנדה, מסבירה כי "ברגע שאבו מאזן מבקש להתקבל לבית הדין הפלילי הבינלאומי, הוא למעשה נותן לבית הדין סמכות לחקור חשד לפשעים בינלאומיים שקורים בשטח המדינה הפלסטינית, כולל מעשים של הצד הפלסטיני. לא בטוח שמשתלם לו לעשות כזה מהלך".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully