וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'יבריל רג'וב לוואלה! חדשות: "לא נאפשר שפיכות דמים"

5.4.2014 / 0:01

בכיר הרשות הבהיר שהפלסטינים נחושים לבקש הכרה כמדינה ממוסדות האו"ם, אך הבטיח להרגיע את הרחוב ולמנוע תגובות אלימות. עריקאת: "רוצים להימנע מפיצוץ בשיחות"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

צפו: סגנית דוברות מחלקת המדינה מתייחסת למשא ומתן, שלשום

הפלסטינים מאוכזבים מהמשא ומתן, אך מבטיחים להרגיע את הרחוב: "אין בכוונתנו לאפשר כעת הסלמה אלימה ושפיכות דמים", הבהיר סגן מזכ"ל הוועדה המרכזית של פתח ואחד מבכירי הרשות, ג'יבריל רג'וב, בשיחה עם וואלה! חדשות, יממה לאחר שנודע כי ישראל אינה מתכוונת לשחרר את אסירי הפעימה הרביעית. עם זאת, לדבריו, הפלסטינים "נחושים לפנות למוסדות האו"ם על מנת לקבל מעמד של מדינה".

תהליך השלום - כותרות אחרונות:
"האמריקנים לא מוותרים": אינדיק נפגש שוב עם לבני ועם עריקאת
קרי: "רגע האמת הגיע, שוקלים תפקידנו במשא ומתן"
אחרי הפיצוץ: האם אפשר להוריד את אבו מאזן מהעץ? / פרשנות

בניגוד למה שהצטייר בתקשורת, לדברי רג'וב, בשום שלב לא היה הסכם בין הרשות, ישראל וארצות הברית על המשך המשא ומתן מאחר שישראל התעקשה לקבוע את זהותם של 400 האסירים שישוחררו והפלסטינים התנגדו לכך בתוקף. "ניסיון העבר לימד אותנו שאם נתניהו יבחר את המשוחררים, הרי שמי שייצא לחופשי הם עבריינים ואסירים לא ביטחוניים, או כאלה שנעצרו על עבירות קלות", אמר.

ג'יבריל רג'וב בראיון לאבי יששכרוף וינון מגל ברמאללה, 5 פברואר 2013. דרור עינב
נחושים לפנות לאו"ם. רג'וב/דרור עינב

על פי הדיווחים, במסגרת העסקה שנרקמה להארכת המשא ומתן, התחייבה ישראל גם להקפיא בנייה "שקטה" בהתנחלויות. לדברי רג'וב, ישראל הסכימה להקפאה מזערית בלבד של הבנייה בהתנחלויות והתעקשה כי פרויקטים שכבר יצאו לדרך יימשכו ולא ייעצרו, ושגם הבנייה במזרח ירושלים תימשך. "לא יכולנו להסכים לכך", אמר רג'וב.

עריקאת: "לא רוצים לחתור תחת מאמצי ארה"ב"

בינתיים, האמריקנים ממשיכים במאמצים להחזיר את השיחות למסלול. נציג ארה"ב למשא ומתן מרטין אינדיק נפגש אתמול (שישי) בנפרד עם הנציגה הישראלית, השרה ציפי לבני, ועם הנציג הפלסטיני סאיב עריקאת. גורם המעורה בפרטי השיחות אמר כי נציגי ארצות הברית ממשיכים לדחוק בשני הצדדים למצוא פתרון למחלוקת ולמנוע משבר אמיתי.

עריקאת אמר אמש כי הפלסטינים מתעקשים לממש את הפעימה הרביעית של שחרור האסירים, אך יחד עם זאת הדגיש כי לא נאמרה המילה האחרונה במשא ומתן. "חתמנו על 15 אמנות עם ארגונים הקשורים לאו"ם, אבל עדיין יש 48 נוספות שאנו יכולים לחתום עליהן", אמר. "אם הישראלים ישחררו את כל 30 האסירים, נתחייב שלא להצטרף לאמנות הבינלאומיות. במקרה שלא ישוחררו - תהיה לנו יד חופשית".

"אין לנו דבר להפסיד", הוסיף עריקאת, אך הבהיר כי לעת עתה יימשך המשא ומתן: "אנו רוצים להימנע מפיצוץ בשיחות ולא מעוניינים לחתור תחת מאמציה של ארצות הברית".

ג'ון קרי במסיבת עיתונאים על לבנון ואוקראינה, פריז, מרץ 2014. רויטרס
"זה לא מאמץ ללא גבולות". קרי/רויטרס

מוקדם יותר אמר שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי כי "הגיע רגע האמת". עוד אמר השר האמריקני כי ארצו שוקלת מחדש את תפקידה במשא ומתן וכי יש גבול לזמן שהיא יכולה לבזבז על תהליך השלום אם הצדדים עצמם אינם מוכנים לקבל החלטות מכריעות. "זה לא מאמץ ללא גבולות", אמר קרי, "זה מעולם לא היה".

בהמשך לדבריו של קרי, דאגה להבהיר מארי הארף, סגנית דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, כי ארצות הברית עודנה מחויבת לתהליך השלום, אך הוסיפה כי ישראל והרשות הפלסטינית צריכות לבצע את ההתקדמות במשא ומתן בעצמן. "אם לא תהיה התקדמות, אז לצערי התהליך יבוא לסיומו, אולם עוד לא הגענו לשלב הזה", אמרה.

מומחים אמריקנים וגורמים בכירים בממשל אובמה הביעו אתמול חוסר תקווה מהמשך המשא ומתן וקראו לקרי להנמיך ציפיות. להערכתם, הנשיא ברק אובמה מאמין שמאמציו של קרי הגיעו לקצה גבול היכולת. "יגיע שלב שבו הוא ייאלץ לצאת ולהודות בכישלון", אמר אחד הגורמים בשיחה עם העיתון "וושינגטון פוסט". לדבריו, עד אז, על קרי "להנמיך את הווליום ולראות כיצד הדברים מתפתחים".

פגישת ציפי לבני וסאיב עריקאת בוושינגטון. רויטרס
קרי באחת הפגישות עם הצוותים הישראלי והפלסטיני/רויטרס

בלילה שבין חמישי לשישי שוחח קרי בטלפון עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בניסיון נוסף לגשר על הפערים במשא ומתן. עוד קודם לכן, אמר שר החוץ האמריקני כי על המנהיגים הישראלים והפלסטינים "להוביל" על מנת למנוע את קריסת המשא ומתן המדיני. הוא התחייב להמשיך במאמציו "לא משנה מה", אך עם זאת ציין כי הממשל בוושינגטון מוגבל ביכולותיו להביא את השניים לכדי הסכמה ופתרון של הסכסוך. "אפשר לסייע, אפשר לדחוף, אפשר להניע, אבל הצדדים עצמם צריכים לקבל החלטות קשות ולהתפשר".

(עדכון ראשון: 22:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully