וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: "רגע האמת הגיע, שוקלים תפקידנו במשא ומתן"

4.4.2014 / 13:29

שר החוץ של ארה"ב אמר כי יש גבול לזמן שארה"ב יכולה לבזבז על תהליך השלום. "וושינגטון פוסט" מצטט גורמים בכירים בממשל האמריקני שטוענים כי אובמה מאמין שמאמצי קרי מוצו

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

צפו: סגנית דוברות מחלקת המדינה מתייחסת למשא ומתן, אמש

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, התייחס בצהריים (שישי) למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, שנקלע השבוע למבוי סתום. "הגיע רגע האמת", אמר קרי, שתשעת החודשים שהקצה להגעה להסכם מסגרת יפוגו בסוף החודש. בביקור במרוקו, הוסיף קרי כי ארצו שוקלת מחדש את תפקידה במשא ומתן וכי יש גבול לזמן שארה"ב יכולה לבזבז על תהליך השלום אם הצדדים בעצמם אינם מוכנים לקבל החלטות מכריעות. "זה לא מאמץ ללא גבולות", אמר קרי, "זה מעולם לא היה".

תהליך השלום - כותרות נוספות:
ארה"ב: "הצדדים צריכים להסתכל במראה ולחשוב על עמיהם"
לבני הודיעה: "ישראל לא תשחרר את אסירי הפעימה הרביעית"
אחרי הפיצוץ: האם אפשר להוריד את אבו מאזן מהעץ? / פרשנות

לאחר שהיחסים בין ישראל והפלסטינים עלו על שרטון, מומחים אמריקנים ובכירים בממשל אובמה הביעו הבוקר חוסר תקווה מהמשך המשא ומתן וקראו לקרי להנמיך ציפיות. להערכתם, הנשיא ברק אובמה מאמין שמאמצי קרי הגיעו לקצה גבול היכולת. "יגיע שלב שבו הוא ייאלץ לצאת ולהודות בכישלון", אמר הבוקר אחד הגורמים בשיחה עם "וושינגטון פוסט". לדבריו, עד אז, על קרי "להנמיך את הווליום ולראות כיצד הדברים מתפתחים".

ברק אובמה פטריק דמפסי וג'ון קרי. רויטרס, גטי,
"הנשיא היה מודע היטב לאינטרס של קרי ולאנרגיה שלו בנוגע לנושא". אובמה וקרי/רויטרס, גטי

מנגד, דניס רוס, ששימש מומחה בכיר לענייני המזרח התיכון בשלושה ממשלים בארה"ב, סבור שמוקדם להרים ידיים. "ראשית, השעון עדיין רץ – עד סוף החודש", הסביר. "יש לנו השקעה גדולה למדי בזה, ולצאת מזה לפני שאתה בטוח שלא נותר דבר לעשות, אני לא בטוח שנכון לעשות כרגע". הוא הוסיף: "אני יודע, משיחות עם שני הצדדים, שסוג הדברים שהם דנים בהם הם עניינים רציניים", בה לדבריו, ביטחון ישראל, ירושלים והגבולות הסופיים בין שתי המדינות.

ג'ון קרי ציפי לבני וסעיב עריקאת. AP
משא ומתן במשבר. עריקאת, לבני וקרי/AP

סגן היועץ הביטחון הלאומי, בן רודס, שיבח את פועלו את קרי. "הנשיא היה מודע היטב לאינטרס של קרי ולאנרגיה שלו בנוגע לנושא, כשהוא נבחר לשר החוץ", סיפר. לדבריו, בביקורו האחרון בישראל לפני כשנה, אובמה "יצא מגדרו כדי להדגיש מחדש את מחויבותו האישית לזה בפתח כהונתו השנייה וגם כדי להעצים את קרי מאוד במופגן".

אמש שוחח קרי בטלפון עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בניסיון נוסף לגשר על הפערים במשא ומתן. עוד קודם לכן, אמר שר החוץ האמריקני בביקורו באלג'יריה כי על המנהיגים הישראלים והפלסטינים "להוביל" על מנת למנוע את קריסת המשא ומתן המדיני. הוא התחייב להמשיך במאמציו "לא משנה מה", אך עם זאת ציין כי הממשל בוושינגטון מוגבל ביכולותיו להביא את השניים לכדי הסכמה ופתרון של הסכסוך. "אפשר לסייע, אפשר לדחוף, אפשר להניע, אבל הצדדים עצמם צריכים לקבל החלטות קשות ולהתפשר".

(עדכון ראשון: 12:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully