וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה יאיר לפיד שותק?

6.4.2014 / 9:00

שר האוצר הקומוניקטיבי שלנו שמר על דממת אלחוט לאחר הרשעת חברו הטוב, ראש הממשלה לשעבר אולמרט בלקיחת שוחד. אפילו פוסט קטן בפייסבוק לא עלה. זו הפוליטיקה החדשה?

הנה חדשות מסעירות: יאיר לפיד שותק בפייסבוק. אני חוזר: ליאיר לפיד אין מה לומר לנו ברשת החביבה עליו כל כך. או שיש לו מה לומר והוא לא רוצה לומר זאת בקול רם. בכל הקשור להכרעת הדין החמורה כלפי חברו, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שר האוצר שלנו גזר על עצמו שתיקה ברשת.

לפיד מצוי בדילמה לא פשוטה. אולמרט, לפי הפרסומים, הוא חברו הטוב. טוב מאוד אפילו. העניין הוא שלפיד, הוגה "הפוליטיקה החדשה", אמור להבין שבעידן הזה, לפי הכללים שהוא עצמו קבע, מגיע לנו, הגולשים, קצת יותר משתיקה ביחס לקשריו עם אולמרט. מי שהפך את ערוץ הפייסבוק שלו לערוץ שיווקי עצמי בלתי אמצעי לא יכול פתאום לבחור שלא להתייחס לנושא מהותי כל כך. מי שמספר לנו בפייסבוק בגאווה רבה על כל פעילות ולו הקטנה ביותר שלו ושל "יש עתיד" ומדי סוף שבוע כמעט שולח למייל שלנו טור דעה חיובית ביותר שלו על עצמו – לא יכול כרגע לבחור בזכות השתיקה.

אולמרט לקח שוחד - סיקור מיוחד

הבעיה של לפיד, עד כמה שזה מפתיע, היא הבנה לקויה לחלוטין של אופי הזירה החברתית. כמו פוליטיקאים רבים אחרים, הוא טועה לחשוב שפייסבוק הוא בעצם סוג של פראבדה, מעין עיתון נשלט. ערוץ קשר לגולשים שכל מטרתו היא לייצר שיר הלל אחד גדול לו ולמעשיו. ובפראבדה, כמו בפראבדה, לא מעלים סטטוס שעלול לעורר שאלות לא פשוטות.

פיספס הזדמנות

לפיד, במובנים רבים, הוא תולדה של עידן הפייסבוק. את "יש עתיד" הקים מהמקום בו באה לאוויר העולם המחאה החברתית. כשהחליט לרוץ לזירה הפוליטית, קיבל את כוחו משם, עם אנרגיות אופייניות לאנדרדוג. אלא שלפיד התבלבל וסבר כי רבע מיליון נותני הלייק בדף שלו – מספר מרשים לכל הדעות - באו לשם רק כדי לשמוע אותו מספר להם כמה נפלא כאן, או לפחות הולך להיות נפלא, בזכותו.

בעולם ההפוך של אולמרט / דעה

העניין הוא שלא הכול נפלא כאן ולעתים גם לא הכול פשוט כל כך מבחינתו. הקשר של לפיד לאולמרט חייב – הן בפן הערכי והן בפן השיווקי-פוליטי - התייחסות לנושא. התייחסות אמיצה, אמתית, שהייתה משדרת מסר חשוב ביותר לבוחריו: אני לא כמו כולם, יש באמת פוליטיקה חדשה.

איש לא ציפה שלפיד יגנה את חברו הטוב בפייסבוק בעקבות ההכרעה. בסך הכול יכול היה שר האוצר להסתפק במסר קצר ופשוט, כפי שהתבטא בקצרה מאוד בראיון מאולץ במסדרונות הכנסת בערוץ 2: "עצוב לי שראש ממשלה בישראל מורשע בפלילים. איש אינו חסין מפני החוק".

כמנהג הפוליטיקה החדשה והשקופה שלו, אמור היה לפיד לספר לנו כי אולמרט אכן היה חברו הטוב וצר לו כי זה מה שאירע לו. אפשר להמר כי אפילו היה זוכה להערכה לא מבוטלת על האותנטיות והחברות. העניין הוא שמבחינת לפיד הפוליטיקה החדשה אמורה להיות מאומצת על ידי יריביו – אך נעצרת לא אחת במקום שבו מתחיל האינטרס הפרטי שלו.

הכותב הוא יועץ לשיווק פוליטי ברשת

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully