וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולילנד הבא כבר בתכנון

האפשרות להקל על הסרבול שמלווה תכנון פרויקט בנייה ברשויות המקומיות הוא בבחינת חלון קורא למשחד. אולי הכרעת הולילנד, על הפרופיל התקשורתי הגבוה שלה, תוביל לשינוי חקיקה

הכרעת הדין החשובה במשפט הולילנד עוסקת בהיבטים אישיים. הרשעת ראש ממשלה לשעבר היא חמורה ובעלת השלכות אישיות ולאומיות חמורות. חשיפת ארגון בעלי תפקידים הפועלים בתיאום, בתכנון בצוותא היא תופעה המעידה על שיטה ודפוס פעולה של בעלי עניין שהתארגנו למקסם רווחים כספיים אישיים.

בעולם ההפוך של אולמרט / דעה

להכרעת הדין המכוננת הזו יהיו השלכות ישירות ועקיפות להיערכות הרשויות מכאן ואילך. השופט דוד רוזן בחר להשקיף מעבר לכותלי בית המשפט, הוא תיאר תופעת מאעכרים הקרובים לשלטון ונקב בשמם: מיכה גולדמן בפרשת הקרקעות, עד המדינה שמואל דכנר, מאיר רבין ואחרים. המתווכים בין האזרח לוועדה הסטטוטורית אינם בהכרח לוביסטים, אלא מקורבים שפעלו כך בשיתוף חברי ועדות התכנון וגרמו להיעלמות דרך המלך. כשאזרח נזקק לשירותי הוועדות לתכנון ובניה, הוא נתקל בחומת ביורוקרטיה יזומה, כזו הגורמת לו לחשוב שהכול חסום והמוצא היחידי הוא באמצעות תיווך וסרסרות. זה החטא הקדמון.

אהוד אולמרט הורשע בקבלת שוחד - סיקור מיוחד

כיצד מתגברים על העיכובים? באמצעות קשרי הון שלטון צפופים. בתהליך הזה מספיקה המעידה הראשונית; פעם אחת קיבלת טובת הנאה או הסכמת להיות במשוואה של המקבלים - ואתה בידי הנותנים. גם נותן השוחד מבקש להציב סוג של חומה בינו ובין המקבל. הוא עושה זאת בדרך כלל באמצעות המתווכים. ככל שהעסקה כדאית יותר - כך הפיתוי לבצעה גבוה יותר. איך הגענו למצב כמו בהולילנד שהכול היה גלוי והמאעכרים הסתובבו בקומה זקופה בחדרי ההמתנה בלשכות כאורחים קרואים, ואיש לא חש באיום או בסכנה כלשהי? דכנר נראה כבן בית, טלנסקי היה סוג של כספומט, מיכה גולדמן ראה במקסום קשריו האישיים הליך לגיטימי. זו דרכו של עולם, סברו האנשים, ולא היה בכך כל פסול.

אפר ללחיות ללא מאעכרים

התופעה הזו של הסדרה באמצעות צד שלישי היא המחשת השחיתות השלטונית-ציבורית-מנהלית. איפה שומרי הסף הידועים, אנחנו שואלים עצמנו? היכן המבקר הפנימי של העירייה? היכן היועץ המשפטי? בארגונים בהם שומרי הסף לא הופכים מהר מאוד לשומרי ראש, הם מוחלפים. חרב מתהפכת סובבת מעל ראשי שומרי הסף.

לכל הטורים של יעקב בורובסקי בוואלה! דעות

השופט דוד רוזן קרא להסדרת הנושא באמצעות חקיקה. ייתכן וזה כלי מרכזי, אבל ראשית חייבים לנקות באומץ את האורוות באמצעות הכרעות דין חמורות נגד התופעה, כאלו שיוקיעו את יחסי ההון-שלטון הישירים והעקיפים.

ברור לכל כי פתרון למחסומי ועדות התכנון והביורוקרטיה שווה חיסכון בכסף לצדדים. מעבר להבטחת המכרז, היתר הבנייה או המענק, קיצור זמנים של שבועות אחדים בהליך התכנון יפחית בעלויות היזמים.

משפטים בעלי פרופיל תקשורתי גבוה, כמו של נשיא או ראש ממשלה, ביכולתם להביא לשינוי נורמות, דפוסי התנהלות ואף לשינוי חקיקה, והשופט דוד רוזן הבין זאת. כי מעבר לפסיקה האישית של הנאשמים, הוא פסק בעניין הסלחנות שלנו כחברה כלפי השחיתות השלטונית. הרחקת המאעכרים מחיינו אפשרית אם לא נגרום להשחתה של חברי מועצות הערים, אם נדע לייצר עצמאות לשומרי הסף, אם נבקש ליצור כלים של שקיפות ורוטציה, ובעיקר אם נדע לשדר כלפי הבכירים מדיניות של אפס סובלנות מול כל תופעת שחיתות. אם לא יינקטו הצעדים הללו בדחיפות, התהליכים לא ישתנו ומשפט השוחד הבא הוא רק שאלה של זמן. אם נגזר על החברה לחזות בהרשעת צמרת נבחרינו, ראוי שנעשה חשבון נפש נוקב גם. אחרת, מה זה אומר עלינו?

הכותב הוא ניצב בדימוס שכיהן כמפקד המחוז הצפוני וראש אגף התכנון במשטרה. כמו כן, הוא עמד בראש צוות למאבק בשחיתות שלטונית במשרד מבקר המדינה

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully