וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח בארה"ב: עינויים לא תרמו לחילוץ מידע מעצירים

הסנאט מתאר את שיטת הפעולה שפיתח ה-CIA אחרי 11 בספטמבר, הכוללות הטבעה במי קרח. הדוח מתאר את "האתרים השחורים" בהן נחקרו עצירים ומתריע שהסוכנות הטעתה ביודעין את הממשל

מטה CIA בלנגלי, וירג'יניה. AP
מטה ה-CIA בלנגלי, וירג'יניה/AP

סוכנות הביון המרכזית (CIA) הטעתה ביודעין את הממשל בוושינגטון ואת הציבור במשך שנים, בנוגע לעינויים האלימים שנעשו בנחקרים במתקנים החשאיים שלה - כך עולה מדוח שהוכן בוועדת המודיעין של הסנאט.

פרטי הדוח, המעורר מחלוקת חסרת-תקדים בין הסנאט למנהלי ה-CIA, דלפו לעיתון "וושינגטון פוסט" ופורסמו בו הבוקר (שלישי). ככל הנראה, ועדת הסנאט למודיעין תקיים הצבעה ביום חמישי, בה יוכרע אם לעתור לבית הלבן בבקשה לפרסם את עיקרי הדוח.

גורמים שזכו לעיין בדוח המלא אמרו כי הוא מכיל ביקורת קשה על רשת מתקני החקירה הסודיים של הסוכנות. באותם "אתרים שחורים" נחקרים ומוחזקים עצירים בחשאי, בשטחן של מדינות זרות ברחבי העולם. אחד החלקים בדוח, המתבסס על "מיליוני מסמכים", קובע כי המידע, שהוביל להריגתו של אוסמה בן לאדן ב-2011, הושג "בקושי, אם בכלל", בזכות עינויים של עצירים.

ערב פרסום הדוח || ועדת הסנאט למודיעין מאשימה: "ה-CIA פרץ למחשבים שלנו"

בית המעצר גואנטנמו במפרץ קובה. GettyImages
כיסא המשמש להזנה בכפייה בבית המעצר גואנטנמו/GettyImages

בדוח מתואר מקרה שבו כמה עובדים עזבו מתקן "אתר שחור" בתאילנד מפני שלא יכלו לסבול יותר את העינויים שנעשו בנחקרים. במקרה אחר, דווח על מקרים שבהם גורמים בכירים במטה הסוכנות בלנגלי, וירג'יניה, דרשו מפקודיהם להמשיך לענות עצירים במתקנים שונים, למרות שאנליסטים היו משוכנעים שלעצירים הללו לא נותר עוד מודיעין למסור לחוקריהם.

לדברי אחד הגורמים, "שוב ושוב, ה-CIA תיאר את תכנית העינויים בפני משרד המשפטים, ועם הזמן גם בפני הקונגרס, כדרך להשיג מודיעין ייחודי שאין כל אמצעי אחר להשיג אותו, מודיעין שסייע לעצור מזימות טרור ולהציל אלפי בני אדם. האם זה באמת היה כך? התשובה היא לא".

הדוח מתאר מקרים של התעללות שלא היו ידועים קודם לכן, בהם הטחת ראשי עצירים בקיר והטבעה במי קרח של חשודים בטרור במתקן חקירה באפגניסטן - שיטה דומה ל-Waterboarding. ה-CIA הכחיש את השימוש הסדרתי בעינוי הידוע לשמצה וטען כי נעשה בו שימוש בשלושה אסירים בלבד.

לקריאה נוספת
ננטש מאחור: המבצע הכושל שגרם לאובדן סוכן CIA באיראן
שר ההגנה פאנטה: לא היינו צריכים עינויים כדי להגיע לבן לאדן

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ג'ון ברנן ראש הסי-איי-אי. GettyImages
אדריכל תכנית העינויים. ראש ה-CIA ג'ון ברנן/GettyImages

טיוטת הדוח מכילה 6,300 עמודים, כתיבתה הושלמה לפני יותר משנה, אך עד כה היא נותרה חסויה. הדוח סוקר תקופה של חמש שנים, מ-2002 עד 2007, במהלכן ה-CIA השתמש בטכניקת "החקירה המוגברת" - שם קוד לעינויים שהוענק בעידן הנשיא ג'ורג' וו.בוש אחרי פיגועי 11 בספטמבר.

מחלוקת חריפה בין הסנאט ל-CIA

יו"ר ועדת הסנאט למודיעין, דיאן פינסטיין, האשימה החודש את ה-CIA בפריצה למחשבי הוועדה בניסיון להשיג מידע על תוכן הדוח. ראש ה-CIA, ג'ון ברנן, הגיב היום להאשמות וטען בתוקף כי אנשי הסוכנות לא חדרו למחשבי הסנאט.

"דבר לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת", אמר ברנן בראשית מרץ במהלך דיון בוועדה ליחסי חוץ, "לא נעשה זאת". הוא הדגיש: "אנחנו לא מנסים בשום צורה למנוע את פרסום חקירת הוועדה". עם זאת, הוא לא הכחיש במפורש כי אנשיו עברו על החוק כשהסתירו מידע מהמחוקקים.

דובר ה-CIA מסר ל"וושינגטון פוסט" כי הסוכנות טרם קיבלה לידיה את הגרסה סופית של הדוח ולכן אינה יכולה להגיב על ממצאיו. עם זאת, כמה גורמים בסוכנות אמרו כי הדוח "רצוף טעויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully