וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הסנאט למודיעין: "ה-CIA פרץ למחשבים שלנו"

בנאום "הטוב ביותר שנשמע בסנאט", יו"ר הוועדה האשימה את סוכנות הביון בניסיון למנוע פרסום דוח לגבי מדיניות החקירות של הארגון. ראש ה-CIA ברנן הכחיש רק חלק מההאשמות

הסנאטורית דיאן פיינשטיין בתום דיון על פריצת ה-CIA למחשבי הוועדה למודיעין, מרץ 2014. AP
"ה-CIA פעל בניגוד לחוק ונגד התיקון הרביעי לחוקה". פיינשטיין בסנאט, היום/AP

יו"ר ועדת הסנאט האמריקני למודיעין, דיאן פיינסטיין, האשימה היום (שלישי) את סוכנות הביון המרכזית בחדירה לרשת מחשבים מבודדת, אשר הוקמה כחלק מעבודת הוועדה לחקירת מדיניות המעצר והחקירה של ה-CIA בתקופה שלאחר פיגועי ה-11 בספטמבר.

ראש הסוכנות, ג'ון ברנן, הכחיש במעורפל את המיוחס לאנשיו, ורק אמר כי "ה-CIA לא 'ריגל' אחרי הסנאט". פרשנים בארה"ב אומרים כי מדובר בהודאה חלקית במעשים, לקראת שימוע אפשרי.

בנאום שנשאה בסנאט, בתום ימים מתוחים שלוו בקלחת שמועות סביב הפרשה, טענה פיינסטיין כי הסוכנות ביצעה סדרה של טיוחים, איומים והשמצות נגד החוקרים בוועדה, הבוחנים את מה שהגדירה "תכנית אנטי-אמריקנית וברוטלית" של הסוכנות בשנת 2002, במהלך נשיאותו של ג'ורג' וו. בוש.

עוד בוואלה! חדשות:
ישראל התנצלה על הרג הירדני: "נקים צוות משותף"
CNN הכתירה את בנט ל"מנהיג מחנה הימין בישראל"
צפו: חמאס מציג את "המזל"ט הישראלי שהתרסק בעזה"

ראש ה-CIA ג'ון ברנן, מרץ 2014. רויטרס
ראש ה-CIA, ג'ון ברנן, היום/רויטרס

לדברי הסנאטורית הדמוקרטית מקליפורניה, ה-CIA ביצעה חיפושים ברשת הסגורה שהוקמה לצרכי עבודת הקונגרס בחודש ינואר, ובכך הפרה את ההסכם שנחתם בין הצדדים בפתח החקירה, כמו גם את חוק שימוש והונאה במחשבים, ואת התיקון הרביעי לחוקה האמריקנית, המדגיש את חשיבותה של הפרדת רשויות בממשל הדמוקרטי.

רשת המחשבים אפשרה לחוקרים לגשת למסמכים מסווגים של ה-CIA, אשר היו נחוצים לטובת החקירה. לדברי יו"ר הוועדה, המאגר מכיל יותר משישה מיליון מסמכים שהועברו לטיפולה על ידי סוכנות הביון.

הפרשה התפוצצה לאחר שדווקא גורמים בסוכנות הביון טענו כי חברי הוועדה שמו ידם על דוח פנימי של ה-CIA בנוגע לחקירה. פיינשטיין הכחישה כי גורמים בוועדה פרצו למחשבי הסוכנות על מנת להשיג משם את המסמך, וטענה כי חוקרי הוועדה מצאו את הדוח במהלך חיפוש במאגר המסמכים המסווג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
נשיא ארה"ב ברק אובמה נואם על המשבר באוקראינה. הבית הלבן, 6 במרץ 2014. AP Photo/Pablo Martinez Monsivais), AP
מינה את ברנן אחרי סקנדל פטראוס. נשיא ארה"ב, אובמה, בשבוע שעבר/AP, AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)

פיינסטיין חשפה שתי חקירות פליליות בפרשה שממשיכה לטלטל את קהילת המודיעין האמריקנית, והגדירה את התערבות ה-CIA לכאורה "אירוע מהותי" בבקרת המחוקקים על הרשות המבצעת. בתום נאומה, אמר הסנאטור הוותיק פטריק ליהי כי הוא "מעולם לא שמע נאום יותר חשוב בסנאט".

ראש ה-CIA, ג'ון ברנן, הגיב היום להאשמות וטען בתוקף כי אנשי הסוכנות לא חדרו למחשבי הסנאט. "דבר לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת", אמר במהלך דיון בוועדה ליחסי חוץ, "לא נעשה זאת". הוא הדגיש: "אנחנו לא מנסים בשום צורה למנוע את פרסום חקירת הוועדה".

אדוארד סנודן, מדליף מסמכי הסוכנות לביטחון לאומי, NSA, האשים את פיינשטיין בצביעות: "לא אכפת לנבחרת הציבור כשזכויות של מיליוני אזרחים מן השורה מופרות על ידי המרגלים שלנו, אך פתאום זו שערורייה כשפוליטיקאית מגלה שאותו דבר קורה גם להם".

גורמים רבים מגדירים את אירועי היום עליית מדרגה בעימות בין ה-CIA והוועדה לענייני מודיעין, אשר סיימה זה לא מכבר חקירה בנוגע לשימוש של הסוכנות בעינויים. ברנן עצמו היה בשנים שקדמו לכניסתו לתפקיד המייסד והמנהל של יחידה חדשה שהוקמה בארגון, המרכז המשולב ללוחמת טרור. בהמשך, מילא את תפקיד מנהל המרכז הלאומי ללוחמה בטרור, שתיהן יחידות שמילאו תפקיד מרכזי באימוץ עינויים ככלי מדיניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully