וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ננטש מאחור: המבצע הכושל שגרם לאובדן סוכן באיראן

15.12.2013 / 13:56

כלי התקשורת בארה"ב שיקרו במשך שבע שנים, ורק בסוף השבוע הסכימו לגלות כי "איש העסקים" שנעלם ב-2007 ריגל עבור ה-CIA. האנליסטית שהפעילה אותו ללא אישור הודחה מהסוכנות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, מכחיש כי הממשל נטש באיראן את סוכן ה-FBI לשעבר, רוברט לווינסון, שנעדר זה שבע שנים. בראיון לרשת ABC אמר קרי כי "אנו מחפשים אחר סימן חיים. אני דן בנושא באופן אישי מול הדרגים הגבוהים ביותר, וזה לא נכון להגיד שאנחנו, או מישהו אחר, נטש אותו מאחור. זה גם לא מועיל".

בוושינגטון בכלל מכחישים כי לווינסון עבד עבור הממשל כשנעלם. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, התמקד אמש במתקפה על כלי התקשורת שחשפו את הפרשה. "זה היה בלתי-אחראי לחלוטין לפרסם את הסיפור", אמר. "כל שאוכל להוסיף הוא שהפרשה נמצאת בחקירה כבר יותר משש שנים וחצי".

סוכן האף-בי-איי לשעבר רוברט לווינסון, שנעדר באיראן זה שבע שנים, בתמונה שהועברה למשפחתו ב-2011. AP
תמונות שהעבירו שוביו של רוברט לווינסון למשפחתו ב-2011/AP

בסוף השבוע חשפו סוכנות הידיעות AP וה"וושיגטון פוסט" כי לווינסון, שנעלם באיראן ב-2007, פעל למעשה בשירות ה-CIA, אך ללא אישור ובמסגרת "מבצע מודיעין פרטי" של קבוצת אנליסטים, שהסתירה זאת מהדרג הממונה עליה. לווינסון הוא האמריקני שמוחזק בשבי במשך הזמן הארוך בהיסטוריה, וגוברים הסימנים כי הוא איננו בחיים.

אחרי הפרסום הודו כלי תקשורת רבים בארה"ב כי ידעו כבר ב-2007 שלווינסון הופעל כסוכן, אך הסתירו זאת בעקביות לבקשת הממשל. העיתונאים התבקשו לכתוב כי לווינסון היה איש עסקים, שהגיע לאיראן על דעת עצמו. בין היתר, ההסכם התקבל גם ב"ניו יורק טיימס", ברשת ABC וברשת NBC, שכולן שבו על הניסוח הזה עשרות פעמים במשך השנים. מדובר בחריגה בוטה מכללי הצנזורה העצמית שאותם נוקטים לעתים כלי התקשורת בארה"ב, מפני שהיא כללה פרסום מכוון של פרטים שגויים, ולא רק הצניעה של פרטים אחרים.

התמונה המסתורית של הסוכן שנעלם: "אני בגואנטנמו"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. ויאטנם, דצמבר 2013. AP
שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, הבוקר בווייטנאם. מכחיש כי הסוכן ננטש מאחור/AP

לפי שעה, כלי התקשורת באיראן אינם מסקרים את הפרשה באופן נרחב, וממשיכים בקו לפיו ארצם אינה קשורה לפרשה באופן ישיר. סוכנות הידיעות האיראנית "מהר", לדוגמה, הקדישה אמש את כתבתה בנושא ל"סקנדל המזעזע את סוכנות הריגול האמריקנית". במשך השנים, ממשלתו של הנשיא מחמוד אחמדינג'אד הכחישה כי היא מחזיקה בלווינסון, וממשלתו של חסן רוחאני אף הציעה עזרה באיתורו.

בתחילה, הביעה משפחתו של לווינסון זעם על הפרסום שחשף את הפעלתו כסוכן, וטענה כי הדבר מסכל את המאמצים להשיג מידע על גורלו. ואולם, בהמשך הודיע נציג המשפחה כי שבירת קשר השתיקה עשוי דווקא להועיל לחיפושים אחר לווינסון. בהצהרה שפרסמה המשפחה, נמתחה ביקורת חריפה על ממשל אובמה, "שכשל לשמור על חייו של איש טוב, כפי שהיה צריך להיעשות מלכתחילה ומתוך עדיפות עליונה".

מטה CIA בלנגלי, וירג'יניה. AP
כמו פרק בלהות ב"הומלנד". מטה ה-CIA בלנגלי, וירג'יניה/AP

לווינסון שירת 28 שנים ב-FBI, ולאחר פרישתו פתח משרד חקירות פרטי. ב-2006 גויס ל-CIA, בשל הניסיון שצבר בהתחקות אחר העברות כספים לא-חוקיות. אנליסטים בסוכנות הביון גייסו אותו, אך לא החזיקו באישור לנהל באמצעותו מבצעי שטח. הוא החל לפעול עבורם בכמה מדינות באמריקה הלטינית, והעביר להם מידע בדואל אזרחי, תוך הסוואת העובדה שהוא פועל כסוכן שטח.

ב-2007 הוא גילה לאחת האנליסטיות, אן יבלונסקי, כי הוא החל לחקור שחיתות בממשלת איראן, וכי הוא מוכן לצאת לאזור כדי לפגוש את אחד ממקורותיו. ב-8 במרץ של אותה שנה הוא יצא מדובאי לאי הנופש קיש השוכן לחופי איראן. זהו אזור סחר חופשי, המהווה יעד פופולרי לעסקים ולבילויים, ושאינו דורש ויזה כדי להיכנס אליו. לווינסון הגיע לאי ונרשם במלון, לקראת הפגישה עם המקור, דאוד סלאחודין. הוא היה אמור לשוב למחרת, אך נעלם. יבלונסקי, במטה ה-CIA, תספר מאוחר יותר כי "הקיאה בשירותים" כשגילתה מה אירע לסוכן שהפעילה ללא רשות.

כריסטין לווינסון, אשתו של הסוכן רוברט לווינסון, עם בנה דניאל ובתה סוזאן. שגרירות שוויץ בטהראן, דצמבר 2007. AP
כריסטין, אשתו של לווינסון, בטהראן ב-2007 עם ילדיהם דניאל וסוזאן/AP

בשיחה עם רשת NBC הכחיש אמש סלאחודין כי היה מעורב בהיעלמותו של לווינסון. האמריקני לשעבר, שנמלט בשנות השמונים לאיראן אחרי שרצח יועץ אמריקני של השאה, הוא האדם האחרון שראה את לווינסון לפני שניתק קשר עם מפעיליו בארה"ב. לטענתו, לא יידע את הרשויות בטהראן כי הוא עומד להיפגש עם הסוכן.

לפי הדיווח שפורסם ב-AP, ועדה של הקונגרס גילתה במהרה את כישלון משימת הריגול. בתום שימוע חשאי, הוענשו עשרה אנשי CIA, ועוד שלושה אנליסטים פוטרו מעבודתם, בהם אן יבלונסקי. הסוכנות הודתה כי היא הייתה אחראית לגורלו של לווינסון, ושילמה למשפחתו שני מיליון דולרים וחצי בהסכם חשאי. הכסף הועבר לאשתו ולשבעת ילדיו.

ב-2011 פורסם כי בני משפחתו של לווינסון קיבלו סרטון, שבו הוא לבוש מעיל כתום הדומה לזה של האסירים במחנה גואנטנמו. בסרטון הוא נשמע מתחנן: "בבקשה, עזרו לי לחזור הביתה".

אי הנופש קיש שמול חופי איראן. 2013. AP
אי הנופש קיש. לווינסון היה אמור לפגוש את המקור ולחזור למחרת/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully