וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת המסתננים מתחדשת: "לא אויבים של ישראל"

מבקשי מקלט התאספו בכיכר רבין בתל אביב ומפגינים נגד חוק המסתננים: "אין לנו כוונה לפגוע בישראלים, לא רוצים להרוס לכם את הבית". בשבוע הבא ידון בג"ץ בעתירה נגד החוק

צילום: יוסי ציפקיס, עריכה: מיכאל ברגמן
הנתינים הזרים מפגינים בתל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
"לא אויבים של ישראל". מבקשי מקלט מפגינים בכיכר רבין/דרור עינב

מחאת מבקשי המקלט מתחדשת: לאחר תקופה של שקט יחסי חזרו הערב (שבת) מבקשי המקלט והמסתננים לכיכר רבין בתל אביב להפגנה במחאה על תיקון החוק למניעת הסתננות שבגינו הם נשלחים למתקן חולות. ההפגנה, שבה השתתפו כ-300 בני אדם, התקיימה על רקע דיון שייערך בבג"ץ בשבוע הבא בעתירת ארגוני הסיוע נגד החוק. בתוך כך הוחלט באחרונה ברשות האוכלוסין וההגירה להאריך את אשרות מבקשי המקלט לארבעה חודשים ולא לחודשיים כפי שנעשה עד כה, כדי להתמודד עם העומס הכבד בלשכות.

המפגינים קראו קריאות נגד החוק והניפו שלטים בהם נכתב: "זכרו שגם אתם הייתם פליטים". פרופסור אייל גרוס מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב אמר בהפגנה: "אנו, חברים בסגל האקדמי, מצטרפים למחאת מבקשי המקלט וקוראים לממשלת ישראל לפי הדין החוק וערכי המוסר - אין לפעול נגדם ולאפשר להם לעבוד". לדבריו, "מדינת ישראל צריכה לבחון את מעמדם כחוק. ההימנעות מבדיקת זכאותם היא התעמרות בבני אדם".

עוד בוואלה! חדשות:
"ידיד התאהב בטיפוס ובטיולים ושם מצא את מותו"
ישראל מוכנה לשחרר 400 אסירים תמורת הארכת המו"מ
"ישראל תטעה אם תחשוב שנימנע ממלחמה בגלל סוריה"

הפגנת מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות, פברואר 2014. יותם רונן
מבקשי מקלט ומסתננים במתקן חולות בנגב/יותם רונן

מעיין, פעילה למען הפליטים, אמרה כי מי שנוכח בהפגנה יודע שהוא בצד של הצדק. "מה שהממשלה שלנו עושה זה לא מנהיגות. עברנו הרבה ביחד, וזה לא יהיה שבוע קל, אבל אנחנו חזקים", אמרה מעיין והוסיפה: "אני מקווה שביום שלישי תתקבל החלטה נכונה וצודקת".

הרב חננאל רוזן, ראש קהילת "יקר" בתל אביב, אמר כי צריך לזכור שפעם היינו עבדים. " ישנה מצווה לאהוב את הגר. אפשר בו זמנית לא לאבד את הנרטיב שלך והדאגה לעמך ובד בבד לראות ולדאוג לגר ולזר", אמר הרב רוזן. "אני מקווה שהערכים הללו יאפשרו לחברה הישראלית לחשוב על פתרון יותר טוב".

"נצא בקריאה נואשת לחברה הישראלית כולה להתנגד לחוק למניעת הסתננות שכל תכליתו לגרום לנו 'לעזוב מרצון", נכתב בהודעת מארגני המחאה. "מדובר בחוק שאומר שמותר לגזול את חרותנו ושוכח שגם אנו בני אדם עם זכויות בסיסיות. זהו חוק שטוען שאנחנו פושעים, איום מסוכן שצריך להיפטר ממנו, אבל אנחנו לא איום על עתיד מדינת ישראל. איש מאיתנו אינו רוצה לחיות בישראל לנצח. כמוכם, גם אנחנו רוצים לבנות מדינות חופשיות ודמוקרטיות בביתנו. אנחנו לא אויבים שלכם. נכנסנו לישראל בצורה בלתי חוקית כי היינו במסע של בריחה. אין לנו כוונה לפגוע בישראלים, ואין לנו רצון להרוס לכם את הבית שלכם".

הנתינים הזרים מפגינים בתל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
הנתינים הזרים מפגינים בתל אביב, מרץ 2014/דרור עינב

מחאת מבקשי המקלט החלה בחודש דצמבר החולף עם פתיחתו של מתקן חולות בנגב שבו שוהים כיום כ-1500 מבקשי מקלט וצפויים להיקלט בו עוד 1500 בני אדם נוספים בחודשים הקרובים. עד לאחרונה נדרשו מבקשי המקלט לחדש אשרותיהם מידי חודשיים, ועל פי קריטריונים של רשות האוכלוסין וההגירה מזומנים חלקם למתקן ואינם יכולים לעבוד בישראל. באחרונה הוחלט ברשות על הארכת האשרות לתקופה של ארבעה חודשים, החלטה שתסייע להתמודד עם העומסים הכבדים שהורגשו בחודשיים האחרונים בלשכות.

השבוע עדכן שר הפנים גדעון סער בוועדת הפנים של הכנסת כי ברבעון הראשון של שנת 2014 עזבו את ישראל מרצון 4,000 מבקשי מקלט, בהשוואה ל-825 איש ברבעון האחרון של שנת 2013 ו-2,612 בני אדם בכל שנת 2013. סער אמר כי להערכתו 10% ממבקשי המקלט יצאו ממרכזי הערים ברבעון הראשון של 2014.

"אנחנו שומעים את גדעון סער מתפאר בנתונים מהחודשים האחרונים על אלפים שעזבו 'מרצון' חלקם לאריתריאה, רובם לסודן, ואחרים למדינות שלישיות, אך האם הוא בדק מה עלה בגורלם של החוזרים מרצון? האם הוא יודע אם חירותם נשמרת? אם הם בכלל עדיין בחיים?", אמרו מארגני ההפגנה. לדבריהם, "אלינו מגיעות הידיעות המרות על גורלם של האחים שלנו שחתמו על 'עזיבה מרצון'. במקרה הטוב הם ממשיכים לברוח ולחפש מקום מוגן, ובמקרה הרע נכלאו בכלא ואף נרצחו שם. זו הברירה שנותנת לנו ממשלת ישראל: לחיות כל חיינו במדבר תחת קורת גג, עם מים ולחם - ללא אפשרות לצאת משם, ללא אפשרות לעבוד, ללא אפשרות לקיים את עצמנו כבני אדם. הברירה השנייה - לצאת מישראל אל גורל לא ידוע, לחזור למדינה ממנה ברחנו, לשלטון שרדף אותנו וימשיך לרדוף".

מבקשי המקלט בחולות: "אוכלים על הרצפה, נלחמים על סכו"ם". שי מכלוף
מתקן חולות/שי מכלוף

בספטמבר 2013 קבע בג"ץ כי המחוק למניעת הסתננות שבמסגרתו נכלאו מבקשי מקלט לתקופה של 3 שנים - אינו חוקתי, וביטל את החוק. בהליך בזק חוקקה המדינה חוק חדש לפיו ייכלאו מבקשי מקלט חדשים שנכנסים לישראל לתקופה של שנה ומבקשי המקלט השוהים ברחבי המדינה יישלחו למתקן חולות - מתקן שהייה פתוח, לתקופה בלתי מוגבלת. "בספטמבר הראו שופטי בג"ץ שהם יודעים מהו צדק ומהו מוסר", אמר מוטסים עלי, מבקש מקלט מדרפור ואחד ממארגני המחאה שצפוי להתייצב במתקן חולות בחודש הבא. "אנו פונים אליכם הישראלים מתוך ידיעה שרבים מכם לא מסכימים עם המדיניות הקשה של הממשלה שלכם. אנא קראו לבטל את החוק למניעת הסתננות. קראו גם אתם לפתרון מוסרי שייקח בחשבון גם את האינטרסים של ישראל וגם את הצרכים והזכויות שלנו".

הנתינים הזרים מפגינים בתל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
הנתינים הזרים מפגינים בתל אביב, מרץ 2014/דרור עינב

גם יו"ר ועדת עובדים זרים בכנסת, ח"כ מיכל רוזין, הצטרפה לתקוות מבקשי המקלט. "כל שנותר לנו כעת, ערב הכרעת בג"ץ, זה לקוות כי בית המשפט יפסול שוב את התיקון לחוק ויציל את כולנו מחרפה של כליאת אנשים ללא משפט ולזמן בלתי מוגבל ב'מתקן שהייה' שהוא כלא לכל דבר".

(עדכון ראשון: 20:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully