וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עומס בלשכת ההגירה החדשה: "עושים צרכים ברחוב"

פתיחתה של לשכת אשרות למבקשי מקלט בתל אביב הובילה לעצומה לשר הפנים: "פסולת ברחובות וכבישים חסומים – האזור כבר לא ראוי לעסקים". רשות ההגירה: מרחב ההמתנה מסודר

צילום: דניאל בוק, עריכה: מיכאל ברגמן

שבוע לאחר פתיחתה של לשכה חדשה לחידוש אשרות מבקשי מקלט בתל אביב, העומס הכבד באזור נמשך, והיום (רביעי) גם עובדי האזור התגייסו והחתימו מאות אנשים על עצומה להעתקת הלשכה מהרחוב הצר בשכונת ביצרון. זה כשבוע ממתינים אלפי מבקשי מקלט שעות ארוכות בגשם ובשמש לחידוש אשרותיהם, דבר שהפך מטרד גם לדיירי האזור ועובדיו. הלשכה החדשה מטפלת בחידוש האשרות בלבד. היא אמנם פועלת לאורך כל שעות היום, אולם עם פתיחתה צומצם מספרן של הלשכות, וכך נוצר עומס רב במקום.

מבקשי מקלט ממתינים מחוץ לסניף משרד הפנים ברחוב תובל בתל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
"נשים לא צריכות לעמוד שעות ארוכות בגשם עם תינוקות וילדים קטנים". מבקשי מקלט מחוץ ללשכת ההגירה, הבוקר ברחוב תובל בתל אביב/דרור עינב

הבוקר החלו העובדים באזור להחתים עצומה שתועבר לשר הפנים גדעון סער, בבקשה שיפעל להעברת הלשכה באופן מידי. "מדובר ברחוב הומה ובו משרדים ועסקים רבים, וכתוצאה מהעתקת מחלקת ההגירה אליו אנו מתוודעים להשלכות הרבות עלינו, על הפליטים ועל אורחינו", נכתב בעצומה. "השלכות אלו מתבטאות בפסולת רבה שנערמת על המדרכות והכבישים (כמו חיתולי תינוקות, שאריות מזון וכו'), חסימת הכבישים, המדרכות וחניות הבניינים, יצירת פקקים בכניסה לרחוב שהיה עמוס לעייפה אף טרם פתיחת מחלקת ההגירה, ניסיונותיהם להיכנס לבניינים בסביבה, עשיית צרכיהם ברחוב ועוד, כל אלו הופכים את האזור לבלתי ראוי לעסקים".

עוד בוואלה! חדשות:
בנט לוואלה!: לא מציע לנסות לשחרר מחבלים ישראלים
57 מיליון שקלים בשנה: כל הוצאות הנשיא פרס
מלזיה מודה: אין לנו מושג היכן נמצא המטוס הנעלם

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מבקשי מקלט ממתינים מחוץ לסניף משרד הפנים ברחוב תובל בתל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
בשמש, ובגשם. מבקש מקלט מחוץ ללשכת ההגירה, הבוקר ברחוב תובל בתל אביב/דרור עינב

"אנחנו לא מבקשים לסלק את האנשים, אלא להעניק להם תנאים נאותים של בני אדם – מה שיוביל גם להחזרת התנאים השגרתיים לרחוב שלנו", הסבירה עו"ד הדר ויינשטוק, העובדת בבניין סמוך ללשכה. "מגיע לאנשים שירותים ולא לעשות צרכים על המדרכה, נשים לא צריכות להחליף חיתולים באמצע הרחוב ולא צריכות לעמוד שעות ארוכות בגשם עם תינוקות וילדים קטנים. זה לא מתאים להם, ולא לנו. יש כאן חניון שבו חונות מכוניות מעטות, אולי כדאי לקרות אותו ולאפשר לאנשים להמתין בו, במקום שימוש בכביש שמסכן את כולנו", הוסיפה.

עובדי האזור אף נאלצו להזמין משטרה כמה פעמים בשל מתחים ועימותים, ובשבוע שעבר הופסקה קבלת הקהל בלשכה, וזו חידשה את פעילותה רק בשעות אחר הצהריים. "זה הפך להיות עומס יומיומי בלתי אפשרי על רחוב שצר מלהכיל את כמות האנשים הזו", אמר עופר, העובד בבניין משרדים סמוך ללשכה. לדבריו, "ההמתנה הארוכה בתנאים-לא-תנאים יוצרת לא פעם מתחים שהצריכו זימון ניידות משטרה שמבקשות מהם לפנות את הכביש, אך זמן קצר לאחר מכן המצב חוזר, וזה סיכון גדול של כולם, שנאלצים ללכת על הכביש. לא ברור מה חשבו אנשי משרד הפנים שפתחו מוקד קבלת קהל במקום צפוף כל כך ועוד מזמנים אליו אלפי אנשים ביום".

"ישנים על מדרגות המשרד לילה קודם"

בתקופה האחרונה מהווה נושא האשרות פתח לבעיות רבות. עד לפתיחת מתקן חולות בחודש דצמבר נדרשו מבקשי המקלט לחדש את אשרותיהם מדי חצי שנה ב-24 לשכות ברחבי הארץ. עם פתיחת המתקן שינתה הרשות את נהליה, והיא דורשת ממבקשי המקלט להתייצב לחידוש האשרות מדי חודשיים. אלא שבמקביל הוחלט כי הדבר יתאפשר בארבע לשכות בלבד. בעקבות ביקורת שנמתחה גדל מספר הלשכות לשבע, אך גם זאת במשך שלושה ימים בלבד ולשעות ספורות. מצב זה הותיר רבים ממבקשי המקלט עם אשרות שאינן בתוקף וחשש גדול ממעצר.

מבקשי מקלט ממתינים מחוץ לסניף משרד הפנים ברחוב תובל בתל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
עובדי האזור הצפוף אף נאלצו להזמין משטרה/דרור עינב

בשבוע שעבר, עם פתיחת הלשכה הייעודית, הודיעה הרשות כי רק בלשכה זו יוכלו לחדש אשרותיהם מבקשי מקלט מאזור המרכז. הלשכה פועלת ידי יום בין 22:00-8:00, דבר שאמור להקל על מבקשי המקלט ופקידי הרשות שמטפלים כעת בכ-850 בקשות, במקום בכ-300 קודם לכן. אך ניכר כי גם במצב הנוכחי מתקשים לעמוד בעומס. "אני בלי אשרה בתוקף כבר שבועיים כי במקום הקודם (לשכת הרשות בקריית הממשלה, ד.ו.פ) לא הצלחתי להתקבל בגלל העומס", אמר מייקל, מבקש מקלט מאריתריאה. "הגעתי לכאן אתמול בבוקר, וגם כאן לא הצלחתי לחדש את האשרה אז הגעתי שוב היום". לדבריו, "אנשים מחכים כאן ימים ארוכים וחלקם אפילו נשארים לישון באזור כי פוחדים להסתובב בלי אשרות תקפות אז בלילה ישנים וביום ממתינים".

בארגוני הסיוע קוראים זה זמן מה לרשות ההגירה לטפל בעומסים ולתת מענה הולם לנהלים שהם עצמם קובעים. "מאז הקיצוץ הדרסטי במספר הלשכות ובשעות הקבלה בחודשים האחרונים נוצר מצב בלתי אפשרי כשבנוסף לדוחק מבקשי מקלט נוסעים בכל רחבי הארץ כדי לנסות ולמצוא מקום פחות עמוס ולעתים קרובות גם ישנים על מדרגות המשרד בלילה הקודם", אמרו במוקד הסיוע לפליטים ומהגרים, "רק מיעוט קטן ביניהם מצליח לזכות באשרה נוספת, תוך ידיעה שייאלצו לעבור את הכול מחדש שוב בקרוב, לפעמים תוך חודש בלבד. האטימות זועקת לשמיים כשלצד כל זאת, פקחי ההגירה עוצרים את אלה שנותרו ללא אשרות; הם נשלחים לכלא, לרוב לשלושה חודשים - ומשם עוברים ישירות למתקן חולות, לכליאה בלתי מוגבלת בזמן".

הדר ווינשטוק,  ארגנה עצומה המבקשת ממשרד הפנים תנאים הוגנים יותר למבקשי המקלט, מחוץ לסניף משרד הפנים ברחוב תובל בתל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
עו"ד הדר ויינשטוק, יוזמת העצומה/דרור עינב

לדבריהם של אנשי המוקד, "בעיה נוספת צפה כשללא אשרה בתוקף, מעסיקים לא מוכנים להמשיך ולהעסיק מבקשי מקלט. כך אנשים, חלקם הורים לילדים קטנים, מאבדים את פרנסתם ולא מסוגלים לשלם את דמי השכירות שלהם. לאור כל זאת, פתיחת הלשכה החדשה לזמן ארוך יותר היא צעד בכיוון החיובי, אך עדיין איננו מספיק: אנו קוראים למשרד הפנים להתחייב באופן מידי ובכתב כי לא יינקטו בתקופה זו צעדי אכיפה נגד מבקשי מקלט שיימצאו בלי אשרה בתוקף או נגד מעסיקיהם, ולשוב לפתוח את כל הלשכות באופן הוגן".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "המבנה ברחוב תובל הוקם כחלק ממערך לשיפור השירות הניתן למבקשי האשרות. במסגרת השיפור, ננקטו מספר צעדים שמטרתם לתת שירות טוב ואיכותי, וביניהם מעבר למבנה ייעודי והרחבת שעות השירות לכל יום, כל היום. בתוך המבנה ישנו מרחב המתנה מסודר ומצויד וכן מסביב למבנה ישנו מתחם המתנה מצויד. סך הכול, שני האזורים מכילים מאות ממתינים בתנאים טובים כמקובל. אחרים אשר ממתינים מחוץ למתחם נמצאים במרחב ציבורי אשר אינו באחריותנו. צר לנו שגם כאשר ננקטים צעדים שנועדו להיטיב, יש מי שמוצא מן השלילי ולו רק מתוך חוסר בקיאות וחוסר הבנה".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

מבקשי מקלט ממתינים מחוץ לסניף משרד הפנים ברחוב תובל בתל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
מבקשי מקלט ממתינים מחוץ לסניף משרד הפנים ברחוב תובל בתל אביב, מרץ 2014/דרור עינב
מבקשי מקלט ממתינים מחוץ לסניף משרד הפנים ברחוב תובל בתל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
מבקשי מקלט ממתינים מחוץ לסניף משרד הפנים ברחוב תובל בתל אביב, מרץ 2014/דרור עינב
מבקשי מקלט ממתינים מחוץ לסניף משרד הפנים ברחוב תובל בתל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
מבקשי מקלט ממתינים מחוץ לסניף משרד הפנים ברחוב תובל בתל אביב, מרץ 2014/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully