וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: עלייה באחוז אירועי הגזענות נגד ערבים

הדוח השנתי של המטה למאבק בגזענות שהוגש לכנסת קובע - על אף ירידה במספר אירועי הגזענות בישראל משנה שעברה, החלק היחסי של אירועים נגד האוכלוסייה הערבית דווקא עלה

לראשונה: "תג מחיר" במשולש - 19 מכוניות הושחתו. דניאל בוק
אירוע תג מחיר בג'לג'וליה/דניאל בוק

347 אירועי גזענות נרשמו בישראל בשנה האחרונה, לעומת 583 בשנה שלפני כן. אך למרות הנתון המעודד, אחוז אירועי הגזענות נגד ערבים דווקא עלה מ-54% ל-72%. זאת, כאשר בכל המגזרים האחרים: רוסים, אתיופים ומזרחים – נרשמה ירידה.

לקראת היום הבינלאומי למאבק בגזענות, הוגש אתמול (חמישי) לכנסת על ידי המטה למאבק בגזענות בישראל דוח המתבסס על דיווחים בתקשורת החל מ-1 במרץ 2013 ועד 28 בפברואר 2014. בדוח מצוין כי הירידה הכללית במספר האירועים מיוחסת בעיקר לכך שבשנה הקודמת בה התפרסם הדוח הוא כלל גם את תקופת הבחירות לכנסת, שכללה מספר רב של התבטאויות גזעניות ואירועי הסתה.

עוד בוואלה! חדשות:
”תמיד חשבנו שהמשטר האיראני קשור לרצח היהודים”
המומחה מסביר: איך מאתרים מטוס בעומק הים?
סנקציות על רוסיה, שהגיבה בעיצומים משלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אירועי הסתה מתורגמים גם לאירועי תקיפה גזענית"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל זה לא ההסבר כולו: אירועי ההסתה, לטענת עו"ד נדאל עותמאן, מנהל המטה למאבק בגזענות, מביאים לאירועים נוספים של גילויי גזענות. לדברי עו"ד עותמאן לוואלה! חדשות: "אירועי הסתה מתורגמים גם לאירועי תקיפה גזענית בין אנשים. כשיש הסתה יש גם תקיפות. למשל עם הפליטים. בתקופה הקודמת היו יותר גילויי גזענות כלפי פליטים מאשר כלפי ערבים. כשיש ירידה באירועי הגזענות היא קשורה לירידה באירועי הסתה גזענית של פוליטיקאים ומובילי דעת קהל. הירידה בהסתה היא בעיקר בגלל שהדוח הקודם כיסה את תקופת הבחירות, בה גורמי ימין קיצוני באו יותר לידי ביטוי".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

עלייה באלימות משטרתית כלפי ערבים

הירידה באירועי הגזענות לעומת השנה שעברה ניכרת כמעט בכל תחום אותו מודד הדוח: חקיקה גזענית - 16 חוקים שמוגדרים גזעניים לעומת 20, פגיעה ברגשות דת - 10 אירועים לעומת 24; פגיעה בחופש הפעולה הפוליטי של מנהיגות הציבור הערבי - 4 לעומת 22; גזענות בין אזרחים - 82 לעומת 114; ביטויי גזענות של מוסדות מדינה, בתי עסק וארגונים פרטיים וציבוריים – 139 לעומת 213; גזענות במוסדות חינוך ואקדמיה – 19 לעומת 34. עם זאת, בתחום "גזענות של כוחות הביטחון" נרשמה עלייה משמעותית – 55 השנה לעומת 24 בשנה שעברה. מתוך 55 האירועים, 49 היו כלפי ערבים.

תחת קטגוריה זו נכנסת, בין היתר, גם אלימות משטרתית כלפי האוכלוסייה הערבית, שנחשבת לגורם העיקרי לעלייה היחסית באירועי גזענות כלפי ערבים – מ-52% ל-72%, כאמור. "העלייה של אירועי אלימות משטרתית כלפי ערבים היא בעיקר בהפגנות נגד תוכנית פרוואר, והפגנות אחרות שקשורות למחאה פוליטית של הערבים בישראל", טען עו"ד עותמאן.

הפגנה מול בית המשפט בבאר שבע שם מובאים להארכת מעצר החשודים בהתפרעויות בעקבות תכנית פראוור. דצמבר 2013. דייב בוימוביץ'
הפגנה נגד תכנית פראוור בבאר שבע/דייב בוימוביץ'

עו"ד עותמאן מציין לטובה את הירידה באלימות משטרתית נגד אזרחים ממוצא אתיופי וכן מהגרי עבודה ומבקשי מקלט: "זה לא נראה טוב, מבחינה תדמיתית, כששוטר לבן אלים כלפי אדם שחור. אבל כשמישהו אלים כלפי ערבי – זה כאילו פוליטי. זה עניין של מדיניות, אין הסבר אחר. המשטרה, במקום לשמור על האזרח, בעצם לוקחת על עצמה ליישם את המדיניות של הממשלה, את ההחלטות שלה", הוא מוסיף, "זה כולל את כל הנושא של הריסת בתים, מניעת הפגנות נגד המדיניות של הממשלה".

בסיום הדוח, שמתפרסם בתמיכתה של הקרן החדשה לישראל והאיחוד האירופי, מציין עו"ד עותמאן: "אנו דורשים מהממשלה לקיים וליישם את הסעיפים הרלוונטיים בהסכמים הקואליציוניים בעניין המאבק בגזענות בארץ, וכן להקים את הוועדה הבין משרדית שסוכם עליה במסגרת אותם סעיפים. ברור לכל שמאבק אמיתי בגזענות דורש לקיחת אחריות של הממשלה על הנושא ובהקשר זה משרד החינוך הוא שצריך להוביל את ההסברה בקרב ילדים ובני נוער במסגרות החינוכיות".

  • עוד באותו נושא:
  • גזענות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully