וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו של נער בן 15 מצית מחדש את ההפגנות נגד ארדואן

ברקין אלבאן היה בתרדמת ל-269 ימים אחרי שנפגע מרימון גז בשנה שעברה. רבבות באו להלווייתו. כלי התקשורת "המורדים" בארדואן מסקרים בהרחבה את סיפורו של "סמל המחאה"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

המשטרה באיסטנבול נמצאת בכוננות גבוהה היום (רביעי), לרגל מסע האשכבה של הנער שמת, מפצעים שספג בהפגנה נגד הממשלה בשנה שעברה. ברקין אלבאן, בן 15, נפצע במהלך ההפגנות בפארק גזי בקיץ שעבר, ושקע בתרדמת. אמש הוא מת, אחרי תשעה חודשים בבית החולים.

בסוף החודש יתקיימו בחירות אזוריות בטורקיה, וההפגנות המחודשות מוסיפות לאיום על מפלגת "הצדק והפיתוח" של השלטון.
המהומות האלימות פרצו כבר בלילה באיסטנבול, אחרי שהידיעה על מותו של אלבאן נפוצו בקרב גורמי האופוזיציה. יותר מ-2,000 בני אדם הפגינו אמש בעיר, וצעקו "מוות לארדואן ולממשל השחיתות". הם פוזרו בגז מדמיע ובזרנוקי מים.

עשרות אלפי אבלים הגיעו כדי ללוות הבוקר את ברקין למנוחות. המשטרה נמנעת מלכתר את משתתפי ההלוויה מחשש לעימותים. האבלים צועדים במסלול שבו הלך ברקין ביום מותו. כלי התקשורת בטורקיה, שאינם מצייתים להוראות הצנזורה של ראש הממשלה ארדואן, מעבירים את ההלוויה בשידור ישיר, ומדווחים עליה בכותרות הראשיות ובמבזקים שוטפים.

משבר שלטוני בטורקיה - כותרות אחרונות
אלפים הפגינו אחרי מות הנער: "המדינה רצחה אותו"
הרמטכ”ל ש”ניסה להדיח את ארדואן” שוחרר מהכלא
ארדואן רוצה להוציא את פייסבוק ויוטיוב מחוץ לחוק

טורקים אבלים על מותו של ברקין אלבאן, נער בן 15 ששקע בתרדמת בהפגנות בפארק גזי בשנה שעברה. איסטנבול, 11 במרץ 2014. AP
אבלים נושאים את תמונתו של אלבאן, אמש באיסטנבול/AP

בעימותים אמש נעצרו יותר מ-150 בני אדם. ההפגנות, שהתקיימו גם על רקע פרשת השחיתות המעיבה על השלטון, נפוצו מאיסטנבול ל-30 ערים ברחבי טורקיה, בהן אנקרה, איזמיר וקוניה. נשיא טורקיה, עבדוללה גול, קרא לאופוזיציה לשמור על הסדר, ולא להתפרע במהלך ההלוויה. שר החוץ, אחמט דאוואטאולו, אמר למזכ"ל האו"ם באן קי מון, כי "מדובר בעניין פנימי" שאינו צריך לעלות לדיון בפורום בינלאומי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
עימותים לאחר מותו של נער מאלימות משטרתית, אנקרה, מרץ 2014. רויטרס
מפגינים נמלטים מכוחות המשטרה, אמש באנקרה/רויטרס

ברקין נפצע באיסטנבול בחודש יוני 2013. הוא יצא מביתו כדי לקנות לחם במכולת, ונפגע בראשו מרימון גז שירתה המשטרה לעבר מפגינים בפארק גזי. הוא אושפז למשך 269 ימים בבית החולים, ורבים ראו בו סמל לשימוש המופרז באלימות מצד כוחות הביטחון, במהלך המחאה העזה ביותר נגד שלטונו של ראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן. אלבאן הוא ההרוג השמיני בגל האלימות שפרץ במהלך ההפגנות, שהחלו בחודש מאי אשתקד, בעקבות כוונתו של ארדואן להרוס את הפארק הציבורי באיסטנבול.

הארגון הבינלאומי "משמר זכויות האדם" ("Human Rights Watch") אמר כי לא התקיימה כל חקירה משמעותית של פעולות המשטרה במהלך ההפגנות בשנה שעברה. "יש צורך דחוף לזהות את השוטרים שהשתמשו ברימוני גז, ולבחון את הפרשה כולה במונחים של אחריותם של הקצינים הבכירים", מסר הארגון, שמושבו בניו יורק.

עשרות אלפים במסע ההלוויה של ברקין אלבאן, נער טורקי ששקע בתרדמת בהפגנות בפארק גזי בשנה שעברה ומת. איסטנבול, 12 במרץ 2014. רויטרס
אלפים מרבבות המשתתפים במסע האשכבה, הבוקר באיסטנבול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully