וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל ש"ניסה להדיח את ארדואן" שוחרר מהכלא

9.3.2014 / 11:46

בעיצומן של ההפגנות בטורקיה ב-2013 נידון אילקר בשבוא למאסר עולם, כשהורשע במזימה להפלת השלטון. עמו הורשעו מאות קצינים ואנשי רוח. ערב הבחירות המקומיות הוא יוצא לחופשי

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

רמטכ"ל צבא טורקיה לשעבר, אילקר בשבוא, שוחרר אמש (שבת) מבית הכלא. הוא ריצה מעט יותר משנתיים ממאסר העולם שנגזר עליו, בגין ניסיון הפיכה נגד ראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן. בסוף החודש יתקיימו בטורקיה בחירות מקומיות, וייתכן שהמהלך נועד להרגיע את האופוזיציה.

הרמטכ"ל לשעבר בשבוא (Başbuğ)הורשע בקיץ 2013 בפרשה שכונתה "תיק ארגנקון", בה נכלאו מאות קציני צבא, פוליטיקאים, עיתונאים וסופרים, שנטען כי זממו יחד למוטט את השלטון. שחרורו עשוי לסלול את הדרך לביטול כתבי אישום נוספים בפרשה, שהסעירה את טורקיה בשנה שעברה, בעיצומן של ההפגנות שפרצו בפארק גזי באיסטנבול.

ביום חמישי קיבל בית המשפט החוקתי בטורקיה את העתירה שהגיש בשבוא. הוא טען כי חלקים מפסק הדין בעניינו הוסתרו ממנו, והשופטים אישרו כי נעשה לו עיוות דין. ביציאה מבית הכלא סילברי ליד איסטנבול, הוא התקבל בחגיגות של תומכיו. עשרות מהם נופפו בדגלי טורקיה ושרו לכבוד הרמטכ"ל לשעבר, ששחזר באזניהם את תקופת המאסר.

פרשת ארגנקון - לקריאה נוספת
מאסר עולם לרמטכ"ל טורקיה לשעבר ולמאות קצינים וסופרים
אישומים פוברקו, התקשורת שתקה: כך הופללו הגנרלים הטורקים
בין המורשעים בניסיון ההפיכה: רופא ילדים ופילוסוף קשיש

אילקר בשבוא, לשעבר רמטכ"ל טורקיה, אחרי שחרורו מהכלא ליד איסטנבול. 8 במרץ 2013. רויטרס
הרמטכ"ל לשעבר בשבוא, אמש מחוץ לבית הכלא באיסטנבול/רויטרס

"נכלאתי כאן על ידי אנשים שהונעו בידי שנאה ונקמה. הם גנבו 26 חודשים מחיי. הם שללו ממני את חירותי למשך 26 חודשים", אמר בשבוא. "יש עילה ברורה לשחרורי, וכך גם לשחרורם של כל האחרים שנכלאו. אני בטוח שכל האחרים, שנכלאו לצדי בשלשלאות, ישתחררו לבסוף. אנחנו רק רוצים צדק", אמר.

"תיק ארגנקון" הוא כינוי למשפט שארך חמש שנים, במסגרתו נאבק ארדואן באליטה החילונית שהובילה את טורקיה במשך עשרות שנים. במהלכה נרצחו אנשי אופוזיציה, בהם ארמנים ואנשי דת נוצריים. התגלו סליקים של אמצעי לחימה ונחשפו הקלטות של שיחות בין בכירים בצבא ובאזרחות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנות לקראת הקראת גזר הדין בפרשת ארגנקון. איסטנבול, אוגוסט 2013. רויטרס
מפגינים נגד גזרי הדין בפרשת ארגנקון, בחודש אוגוסט שעבר/רויטרס

הטענה העיקרית נגד הרמטכ"ל לשעבר ונגד מאות הנאשמים, הייתה שהם תכננו, כבר ב-2002, לגרום מעשי טרור, שיחייבו את הצבא להתערב ולתפוס את השלטון, כדי להדיח ארדואן שניצח קודם לכן בבחירות. חלק מ"תכניות ההשתלטות" הוצג במשפט, כחומר מקורי שנכתב לכאורה בשנת 2003. אולם בבדיקה של מומחי מחשב, התברר שחלק מהמסמכים נכתבו בפונט שפותח רק ב-2007.

יתרה מכך, חלק מהמוסדות שהוזכרו בתכנית כיעדים להשתלטות, הוזכרו בשם ובכינוי שבו הופיעו רק שנים לאחר מכן. במקרים אחרים, הוכיחו מומחי מחשב עצמאיים שחומר חקירה, שלכאורה אותר במחשביהם של כמה מהנאשמים, הושתל בהם באמצעות תוכנות מתוחכמות.

ארדואן נאבק כיום בעמיתו לשעבר, המטיף הגולה פתהולהה גולן. הוא מאשים אותו בהשפעה על התביעה והמשטרה, כדי ליזום חקירת שחיתות נגד מקורביו. בשנה שעברה נרמז כי גולן עמד מאחורי המשפט, כחלק ממאבקו-שלו באליטה החילונית הישנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully