וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: המטוס המלזי שאבד ניסה להסתובב לפני שנעלם

שני הנוסעים עם הדרכונים המזויפים רכשו את הכרטיסים ביחד. צבא מלזיה מעריך: טיסה 370 ניסתה לשוב בחזרה לקואלה לומפור, "אך גם במצב כזה הטייס אמור ליידע את הרשויות"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

החיפושים אחר טיסת מלזיה איירליינס MH370 נכנסו הבוקר (ראשון) ליום השני. עדיין אין זכר למטוס הבואינג 777 שעקבותיו נעלמו ביום שישי בערב, כשעליו 239 נוסעים ואנשי צוות. כתמי שמן אותרו בים שבין מלזיה לוויטאנם. 40 ספינות ו-22 מטוסים מנסים לאתר את שברי המטוס.

בתוך כך, רישומי הטיסה מעלים כי לפחות שני נוסעים, שעלו לטיסה עם דרכונים מזויפים, רכשו את כרטיסים ביחד.

מפקד חיל האוויר של מלזיה, רודזלי דאוד, אמר הבוקר כי מכ"מ צבאי גילה שהמטוס שנעלם, ניסה ככל הנראה לפנות חזרה לנמל התעופה של קואלה לומפור, ממנו המריא. "יש אפשרות סבירה שהמטוס פנה אחורנית, ואנחנו מנסים להבין מדוע", אמר בשיחה עם כתבים. עם זאת, הוא הבהיר כי במקרה כזה, על הטייס להודיע לחברת התעופה ולמגדל הפיקוח, אך הוא לא עשה זאת.

חוקר התאונות האוויריות הראשי של משרד התחבורה, יצחק רז, אמר לוואלה! חדשות כי אם ניתוח נתוני המכ"ם אכן מצביעים על פנייה של המטוס לכיוון שדה התעופה בקואלה למפור, מהסתברות המקרים שחקר ייתכן שההתרסקות נבעה מתקלה במטוס. הוא הוסיף כי ישראל לא קיבלה עד כה פנייה משום גורם לסייע בחקירת האירוע.

עוד בנושא:
איטליה ואוסטריה: אזרחינו לא היו על המטוס המלזי
מה גרם להיעלמות "אחד המטוסים הבטוחים בהיסטוריה"?
חשש לאסון: מטוס מלזי ובו מאות נוסעים נעלם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, הרשויות במלזיה בודקות את זהותם של שניים או יותר נוסעים "חשודים", שהשתמשו בדרכונים מזויפים בטיסה שככל הנראה התרסקה בים, שעתיים לאחר ההמראה. שר התחבורה המלזי, הישמודין חוסיין, אמר כי מדובר ב-4 נוסעים, אך רשות התעופה בקואלה לומפור אמרה כי מדובר רק בשניים. לפחות שניים מהם תועדו במצלמות אבטחה בנמל התעופה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

הדיווחים ממלזיה סותרים זה את זה, ולא ברור אם הדיווח על בדיקת הנוסעים החשודים מעיד על כיוון חקירה ראשי המתמקד בפיגוע טרור שגרם לאובדן המטוס. בתוך כך, מלזיה פנתה לכמה גופי מודיעין בעולם, בהם ה-FBI האמריקני, כדי לשתפם בחקירה.

מוקדם יותר פורסם כי שני נוסעים עלו לטיסה עם דרכונים מזויפים - האחד אוסטרי והשני איטלקי. לאחר שפרסמה חברת "מלזיה איירליינס" את שמותיהם של 239 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על המטוס, אוסטריה הכחישה כי אזרח שלה היה על הטיסה, בניגוד לרישומי החברה. דובר משרד החוץ האוסטרי מסר לרשת CNN כי האזרח ששמו הופיע ברשימה היה בביתו, והדרכון נגנב ממנו לפני שנתיים.

משרד החוץ האיטלקי יצא בהצהרה דומה, והדגיש כי לא היה שום אזרח איטלקי על הטיסה. המשטרה האיטלקית ביקרה אתמול את הוריו של "ההרוג", כדי לבשר להם את החדשות המרות, אולם אביו טען בפני השוטרים כי הוא דיבר עם בנו רגע לפני כן. לדברי האב, הוא היה בריא ושלם. האיטלקי, שנופש כעת בתאילנד, דיווח באוגוסט על כך שאיבד את דרכונו במלזיה, מה שאושר גם מפי הרשויות באיטליה.

כתמי שמן המעידים לכאורה על אזור ההתרסקות של מטוס מלזיה איירליינס, בין מלזיה ובין ויטאנם. 8 בפברואר 2014. רויטרס
כתמי שמן בים בין מלזיה לוויאטנם, באזור שבו כנראה התרסק המטוס/רויטרס

הדרכונים שנגנבו ונעשה בהם שימוש בטיסה העלו חשש בקרב הרשויות במלזיה מאפשרות של פעילות טרור. גורמים מודיעיניים בארצות הברית, אשר כמה מאזרחיה היו על הטיסה, מסרו לכתב רשת ABC כי שמות הנוסעים ייבדקו במאגרי הנתונים, כדי לבדוק קשרים כלשהם לפעילות טרור.

"זה רמז חשוב, שחייבים לבדוק", אמר טום פוונטס, סגן ראש ה-FBI לשעבר. "אם האנשים שלהם היו שייכים הדרכונים לא היו על הטיסה – מי כן?". פוונטס העריך כי "זה יהיה חלק מהותי בחקירה". גורמים רשמיים בקהילת המודיעין האמריקנית הבהירו, עם זאת, כי מדובר בהליך שגרתי במקרים שכאלו.

הרשויות במלזיה הבהירו כי לא נשלל לפי שעה אף כיוון חקירה. האינטרפול, סוכנות אכיפת החוק הבינלאומית, שומרת מאגר נתונים מקיף של דרכונים שנאבדו. פוונטס טען כי השימוש בדרכונים הגנובים על הטיסה היה צריך להיבדק אל מול מאגר הנתונים על ידי הרשויות בשדה התעופה.

קרובי המשפחה של נעדרי טיסת מלזיה אירליינס ממתינים למידע על יקיריהם. בייג'ינג, 9 בפברואר 2014. GettyImages
קרובת משפחה של אחד הנוסעים, ממתינה בבייג'ינג למידע על גורלו/GettyImages

"כעת השאלה המתבקשת היא, אם הרשויות במלזיה, בשדה התעופה בקואלה לומפור, בדקו את מאגר הנתונים", הוסיף. "האם המערכת מתוכנתת לבצע שאילתה אוטומטית כדי לוודא אם מישהו משתמש בדרכון שדווח עליו בעבר כגנוב? עניין כזה היה צריך להופיע באופן מידי אם היו בודקים את מאגר הנתונים".

בכיר במודיעין האמריקני מסר לניו יורק טיימס כי סוכנויות המודיעין חוקרות את היעלמות המטוס, אך נכון לעכשיו אין קצות חוט. "עד כה לא זיהינו סימן לפעולת טרור, והדרכונים הגנובים אינם בהכרח מצביעים על כך", אמר.

מנכ"ל מלזיה איירליינס, אחמד ג'אהורי יחיאה, מסר אתמול כי לא התקבלו אותות מצוקה מהמטוס, דבר המעיד כי היעלמות המטוס היא תוצאה של אירוע פתאומי וקטסטרופלי. מבדיקה עולה כי המטוס היה מעורב בתאונה קלה באוגוסט 2012 בנמל תעופה בשנגחאי. קצה הכנף שלו נשבר בהתנגשות בזנב של מטוס איירבאס סיני בזמן נסיעה על הקרקע. איש לא נפגע.

(עדכון ראשון - 1:10)

חברת מלזיה אירליינס עורכת מסיבת עיתונאים בנוגע להתרסקות המטוס. בייג'ינג, 8 בפברואר 2014. GettyImages
נציגי חברת מלזיה איירליינס מעדכנים את התקשורת, אתמול בבייג'ינג/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully