וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת המלחמה: הנשים ששולטות בעולם הביטחוני

15.3.2014 / 18:02

תשכחו מסוחרות נשק על עקב גבוה ואקדח קטן בארנק - העולם הביטחוני ממשיך להיות על טהרת הגברים, והנשים עדיין נאבקות עם דעות קדומות. הנה שלוש שהחליטו "לא לראות בעיניים"

לוחמות בגדוד קרקל. דובר צה"ל
"נשים הן מאוד ממוקדות, נטולות אגו". חיילות צה"ל בגדוד קרקל/דובר צה"ל

בסרט שר המלחמה בכיכובו של ניקולס קייג', המתאר את חייו של בן למהגרים אוקראינים שהפך לסוחר נשק מהגדולים בעולם, הנשים משחקות תפקיד שולי. כך גם במציאות: בתערוכות נשק ברחבי העולם נשים משמשות כפרזנטוריות במקרה הטוב, או כדיילות שמגישות קפה ודברי מתיקה במקרה הרע. גם בקרב 700 חברות ביטחוניות בישראל, שייצאו בשנה החולפת יותר מ-5 מיליארד דולר, נדיר למצוא נשים בתפקידי מפתח סביב שולחנות הנהלה הבכירה.

יש שיגידו כי נתונים אלה משקפים את המצב בצה"ל, בו מעטות הנשים המתברגות לתפקידים בכירים, אולם יש גם מקרים המוכיחים שאפשר גם אחרת. אחת מאותן נשים פורצות דרך בתחום היא שחר חורב, ראש היחידה לתעשיות קטנות ובינוניות באגף לסיוע לייצוא ביטחוני, סיב"ט, במשרד הביטחון, שאחראית במסגרת עבודתה על סיוע לייצוא הביטחוני של יותר מ-600 חברות בינוניות וקטנות בתעשיות הביטחוניות בישראל. חורב מוגדרת כחלוצה בתחומה, ומתנהלת בעולם שוביניסטי הנשלט על ידי יוצאי צבא בארץ, כמו גם בעולם.

עוד בוואלה! חדשות:
סגן הרמטכ"ל גדי אייזנקוט אושפז בשל מיחושים בלבו
יום האישה: הצצה לחייהן של מילואימניקיות קרביות
בדרך למבצע עושים קידוש: צפו בלוחמי חיל הים

שחר חורב, ראש היחידה לתעשיות קטנות ובינוניות באגף סיב"ט (סיוע לייצור ביטחוני) במשרד הביטחון. משרד הביטחון
אין בעיה לנשים להיכנס לתחום אם הן באמת רוצות". שחר חורב/משרד הביטחון

"חשבנו שאת גבר"

במשרד הביטחון החליטו לפני כשנתיים להקים יחידה שלמה על טהרת הנשים, שתסייע לתעשיות ביטחוניות קטנות בייצוא. חורב נבחרה לעמוד בראשו. "האגף לסיוע ייצוא ביטחוני טיפל בעבר רק ב-30 חברות ישראליות גדולות", סיפרה חורב. "נעשה שינוי מחשבתי, והתחלנו לסייע לחברות שהמחזור השנתי שלהן קטן מ-100 מיליון דולר בשנה, בהן חברות סייבר, ציוד אישי לחייל, אפוד מגן, בגדי הסוואה, אופטיקה, כוונות ירי, פתרונות חילוץ, חלקי מטוס ותוכנות מתקדמות".

למרות שחורב מודה בפה מלא כי מדובר בתחום גברי, היא סבורה שדווקא בשל כך יש לה יתרון על פני עמיתיה. "נשים יודעות לחדור את השריון של הלקוחות, ומייצרות הרמוניה ואיזון בין אינטרסים. הן מאוד ממוקדות, נטולות אגו. בגלל שהן 'מג'נגלות' בין העבודה לתפקיד האמא, הן גם מצטיינות בגמישות, מסירות ללקוחות ויכולת קשב במשך 24 שעות ביממה", אמרה.

חורב שימשה בעבר כנספחת משרד התמ"ת בצרפת והייתה בשליחות בתחום עסקי בסין, אולם גם עיסוקים אלו לא הכינו אותה לתחום כה גברי, בו כמעט ולא ניתן למצוא נשים. "לראות אישה זה נדיר. חלק מהלקוחות שפוגשים אותי אומרים בלי להסס: 'חשבנו שמדובר בגבר לפי השם'. אני תמיד רואה איך החומות נופלות, לא משנה אם מדובר בלקוחות מהמזרח או מהמערב", סיפרה. ואכן, חורב עובדת מול לקוחות ממדינות שונות – החל ממקסיקו ויפן ועד בריטניה, גרמניה, איטליה, שוויץ וארצות הברית. מניסיונה, היא אומרת, "המושגים בעולם הזה הם גבריים, השפה והתרבות לקוחים מעולם הצבא. עם זאת, אני חושבת שמדובר בחסם פסיכולוגי, כך שאין בעיה לנשים להיכנס לתחום אם הן באמת רוצות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"מקווה שלא יהיו בנות פקידות"

עדי ברדשסקי היא אישה נוספת המתבלטת בתחום הביטחוני. כיום היא מנהלת שיווק בינלאומי בחברת mPrest, שמפתחת את מערכות השליטה והבקרה של מערכת "כיפת ברזל", וזכתה בשנה שעברה בפרס ביטחון ישראל. ברדשסקי שברה מחסומים מגדריים בעבר ושימשה כאלופת משנה הראשונה בחיל האוויר וכנספחת צה"ל הראשונה בחו"ל, בפולין. "בעבר היו שולחים רק לוחמים לתפקיד הנספח בחו"ל, אבל שאול מופז, הרמטכ"ל באותם ימים, החליט לקדם נשים - ומינו אותי", אמרה, "זה היה תפקיד לא פשוט בכלל. גם בצבאות זרים אין נוכחות נשית בקרב לובשי המדים".

עדי ברדשסקי, מנהלת שיווק בינ"ל בחברת MPREST , שמפתחת את מערכות השליטה והבקרה של מערכת "כיפת ברזל".. משרד הביטחון
"מקווה שיאריכו את שירות הבנות בצה"ל". עדי ברדשסקי/משרד הביטחון

ברדשסקי השתחררה מצה"ל והחלה לעבוד בתעשיות ביטחוניות, אך נותרה חריגה בנוף. "הייתי מפקדת טייסת מנהלה, מהבודדות בחיל האוויר. כדי להגיע לזה נלחמתי רבות בחיל, שהוא אמנם נהדר אבל שוביניסטי. היום, לדוגמה, יש כבר אלופת משנה רביעית, ואני השתחררתי בעשור הקודם", אמרה ברדשסקי.

במסגרת העבודה רמזו לה כי זה "יועיל" אם היא תוסיף את דרגות הקולונל שלה לכרטיס הביקור. "העולם הזה שייך לגברים, אבל קשה לי לומר שיש לי בעיה עם הסביבה הגברית. בכל מקום שיש בו נשים - מתקבלות החלטות טובות יותר. לגברים יש לא מעט אגו שפוגע בתהליך", אמרה. ברדשסקי סבורה שלא צריך לדעת איך להטיס מטוס או לירות ברובה כדי לשווק אותם: "איש שיווק מטפל פחות בצד המקצועי, ולשם כך יש מהנדסים או את המפתחים". כדי להביא לשינוי המיוחל, היא טוענת כי צה"ל צריך למנות יותר נספחות צבאיות, ולהכשיר אותן למגוון רחב יותר של תפקידים בתחום. "הייתי רוצה לראות יותר נשים בקרב הקצונה הבכירה בצה"ל. אני מקווה שיאריכו את שירות הבנות, כך שעם החובות יהיו גם זכויות. שלא יהיו בנות פקידות", סיכמה.

"הנשים מביאות יותר אנושיות"

טל שמואלי, סמנכ"לית RT, חברה המייצרת מערכות תצפית מרחפות לאבטחת שטחים, גבולות, ואירועים לצה"ל וברחבי העולם, מביאה זווית אחרת לגמרי. היא גדלה בתחום היי-טק, בחברות כמו סייטקס, נוקיה וצ'ק פוינט. יום אחד החליטה להצטרף לבעלה, ממציא פטנט שהוזיל באופן מהותי פיתוח וייצור של בלוני תצפית לאיסוף מודיעין. בצה"ל היא שירתה כפקידת מבצעים בטייסת 100, ובמקביל לעבודתה כדיילת באל על סיימה תארים בכלכלה ומנהל עסקים. "המעבר מעולם ההיי-טק האזרחי לעולם הביטחוני הוא חד", הסבירה שמואלי, "רוב האנשים בעולם הביטחוני הם יוצאי צבא והתרבות הארגונית מזכירה צבא. סוג של כוחניות עם הרבה פוליטיקה. הצד הנשי בתחום - אם הוא בכלל קיים - מביא משהו אחר, יותר אנושיות".

שמואלי, אישה רבת ניסיון בשיווק טכנולוגיה, מטיילת בעולם כדי לשווק מוצרים שונים, בין היתר בארה"ב, אירופה, דרום אמריקה והמזרח הרחוק. חלק מהלקוחות מופתע לראות אישה משווק מוצרים לאיסוף מודיעין. "הגברים מתרככים בתנאי שהם נאורים ולא תופסים סוג של פטרונות, אם אתה מבין למה אני מתכוונת", סיפרה.

טל שמואלי, סמנכ"לית  RT, חברה המייצרת מערכות תצפית מרחפות לאבטחת שטחים, גבולות, ואירועים לרחבי העולם ולצה"ל.. משרד הביטחון
"יהיה יותר טוב אם החשיבה כולה תשתנה, לא רק של גברים". טל שמואלי/משרד הביטחון

העבודה מול מגוון לקוחות לא מונעת משמואלי להגיע אל השטח, כולל רצועת עזה, שם מוצגים המוצרים של החברה. "אני לא נמנעת מלהגיע לאזורים מאוימים. אני מגיעה לרצועת עזה כדי לעבוד עם לקוחות, ולא מתרגשת מהאיום. אבל אני גם מגיעה לאזור כדי לבקר את הבת שלי, שמשרתת בחטיבה הדרומית של אוגדת עזה", היא צוחקת בקול רם. "אין הרבה נשים בתחום, וחבל. יכולנו לשנות את המציאות. כשאני מתבוננת על עצמי מהצד, אני תמיד צריכה להוכיח יותר. אבל ברוב המקרים העובדה שאני אישה עוזרת. יהיה יותר טוב אם החשיבה כולה תשתנה, לא רק של גברים", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully