וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר לשעבר ויקטור שם טוב הלך לעולמו בגיל 99

8.3.2014 / 11:52

שם טוב שימש שר הבריאות בממשלת גולדה מאיר ובממשלת יצחק רבין הראשונה. הוא היה ח"כ בכנסות החמישית והשישית ואף כיהן כחבר מועצת העיר ירושלים. גלאון: "לוחם אמיץ לשלום"

השר לשעבר ויקטור שם טוב הלך לעולמו לפנות בוקר (שבת) בגיל 99. שם טוב שימש שר הבריאות בממשלתה של גולדה מאיר ובזו הראשונה של יצחק רבין. הוא היה מזכ"ל מפ"ם (מפלגת הפועלים המאוחדת), יקיר העיר ירושלים ומראשי העלייה הבולגרית. שם טוב הותיר אחריו את רעייתו, גרטי שם טוב, שני ילדים - פרופ' איריס פרוש והעיתונאי שמוליק שם טוב - וארבעה נכדים. טרם נמסרו פרטים על מועד הלווייתו.

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ התייחס למותו של שם טוב ואמר: "ויקטור שם טוב היה אחד מהאנשים שנאבקו למען שיוויון הזדמנויות, סייע למנהיגים צעירים מהפריפריה והיה עבורם סמל למאבק על צדק חברתי ושלום".

גם שרת הבריאות, יעל גרמן, הביעה צער על מותו של השר לשעבר. "ויקטור שם טוב תרם תרומה רבת שנים למען הציבור וטבע את חותמו על החברה בישראל ועל המאבק לשיוויון חברתי ולצדק בכלל, ובפרט במערכת הבריאות בראשה עמד בין השנים 1977-1970", אמרה.

יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג, אמר כי שם טוב "היה דוגמא למנהיג ציבור שהלך בדרך הטוב, עשה מעשה טוב והיה לו שם טוב. הוא הפך את האידיאולוגיה הדוגלת בשוויון ובשלום לעשייה מהפכנית בפיתוח הרפואה הציבורית בישראל וביזמה מדינית שהקדימה את זמנה בהכרה בעשיית שלום עם הפלסטינים". לדבריו, "הוא גידל דורות שלמים של פעילים פוליטיים שהאמינו בדרכו וכיבדו אותו על ישרתו וצניעותו".

יו"ר מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון, ספדה לו. "שם טוב היה לוחם לצדק חברתי ולוחם אמיץ לשלום, שהחל את פעילותו כפועל בניין והטביע את משנתו הסוציאליסטית וחותמו בכל תפקידיו הציבוריים למען שוויון, צדק וזכויות אדם", אמרה הבוקר. "שם טוב, שהיה אופוזיציה למדיניות הסירוב של ממשלת גולדה/דיין, ניסח את נוסחת 'יריב-שם טוב' בה קרא להכיר באש"ף ולנהל משא ומתן לשלום עם הפלסטינים". לדבריה, "אומץ לבו ונחישותו באו לידי ביטוי גם כשביקר את גולדה ודיין על כך שלא היו מודעים לפרוץ מלחמת יום כיפור, וייזכר לעד כמי שהיה מראשוני המתנגדים למלחמת לבנון הראשונה מיומה הראשון, וביקר בחריפות את ההתבוססות בבוץ הלבנוני". היא הוסיפה כי הוא "ייזכר כמנהיג ששילב באישיותו את המחויבות לצדק ולשלום".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) הביע גם הוא צער על מותו של שם טוב. "ויקטור שם טוב היה איש שמאל בכל רמ"ח אבריו, סוציאליסט אמיתי שהשקפת עולמו מצאה ביטוי בכל אחד מתפקידיו, בכנסת ובממשלה. הוא לא חשש להביע עמדות, גם אם היו לא מקובלות, דוגמת התנגדותו למלחמת לבנון הראשונה שהביאה אף לאיומים על חייו". לדבריו, "תוך כמה שבועות איבדה מרצ, שניים ממנהיגיה, ויקטור שם טוב ושולמית אלוני. שניים מהמנהיגים שעיצבו את תפיסת השמאל הישראלי. המשימה המוטלת עלינו היא להמשיך לצעוד בדרך אותה התוו, לקדם את ערכי השמאל ואת מקומם במדיניות הישראלית".

השר לשעבר ויקטור שם טוב שהלך לעולמו לפנות בוקר, 8 במרץ 2014. מתוך אתר ויקיפדיה, Creative Commons
עוד מנהיג של מרצ שהלך לעולמו. שם טוב/Creative Commons, מתוך אתר ויקיפדיה

שם טוב נולד בבולגריה ועלה לארץ ב-1939. ב-1950 היה מזכיר סניף ההסתדרות בשכונת הפועלים בירושלים והוצב במקום השלישי לרשימת מפ"ם למועצת העיר. בשנות ה-50 היה מזכיר מפ"ם בירושלים. הוא כיהן כחבר מועצת העיר ובהמשך שימש מזכ"ל המפלגה בין השנים 1979-1985. ב-1961 נבחר לראשונה לכנסת החמישית, לאחר שהוצב במקום השישי ברשימת מפ"ם. הוא שימש גם חבר כנסת בכנסת השישית, עד 1969. בין השנים 1969-1977 שימש שר בממשלה, תחילה ללא תיק ולאחר מכן שר הבריאות.

בשנות ה-80 כיהן שם טוב כחבר כנסת מטעם מפ"ם, והיה בין חברי הכנסת הראשונים שהתנגדו למלחמת לבנון הראשונה. ב-1984 התנגד להקמת ממשלת אחדות על בסיס הליכה משותפת של הליכוד והמערך. למרות שפרש מן הכנסת בשנת 1988, תמך ב-1992 באיחוד בין מפ"ם למפלגות רצ ושינוי, שהוליד את מפלגת מרצ. בהמשך אף שובץ כמה פעמים במקומות סמליים (118-119) ברשימת מרצ לכנסת.

חדשות נוספות בוואלה!:
חשש: בואינג 777 עם מאות נוסעים התרסק באזור מלזיה
נתניהו: "ברור שחלק מההתנחלויות לא יהיו בהסדר"
בדרך למבצע עושים קידוש: צפו בלוחמי חיל הים

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully