וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכני מוסד ומודיעין מבריק: מלחמת הצללים של גנץ

6.3.2014 / 16:36

המבצע הנועז אפשר לישראל לקרוע את המסכה מעל פניו של רוחאני, אך לדקות הדרמטיות ב"בור" ובלב ים קדמה מלאכת מחשבת חשאית, שכללה הפעלת סוכנים במדינות אויב. עכשיו נותר להראות לעולם את הרקטות עם הכיתוב Made in Iran

הרמטכ"ל בני גנץ, ושר הביטחון, משה יעלון, בחמ"ל חיל הים בעת השתלטות לוחמי השייטת על ספינת הנשק האיראנית, מרץ 2014. דובר צה"ל
יעלון וגנץ בעת ההשתלטות על ספינת הנשק/דובר צה"ל

פשיטת שייטת 13 על ספינת הנשק מול חופי פורט סודאן מצטרפת לשורה ארוכה של פעולות ותקיפות שצה"ל והמוסד ביצעו או לא – על פי פרסומים זרים - במדינות זרות בשלוש השנים האחרונות: תקיפת אמצעי לחימה ושיירות נשק מהאוויר, סיכולים ממוקדים באמצעות כלי טיס וחיסול מדעני גרעין או בכירי חיזבאללה בלב מדינות אויב. באופן רשמי, צה"ל ומערכת הביטחון לא נוטלים אחריות לפעולות אלו. זוהי המערכה שבין המערכות. מלחמת צללים שצה"ל וקהילת המודיעין מנהלים נגד ציר הרשע: איראן, סוריה, חיזבאללה וארגוני הטרור ברצועת עזה.

במערכה הזו נלחמים בלי להשאיר סימן; ישראל תמיד יכולה להכחיש את מעורבותה. גם למבצע של שייטת 13 קדמו פעולות חשאיות במסגרת המערכה שבין המערכות. השבחים שהרעיף ראש הממשלה בנימין נתניהו על אגף המודיעין ועל המוסד ושאר גופי הביטחון הם רמז יותר מעבה לכך שלסוכני מוסד במדינות אויב היה חלק נכבד במודיעין המדויק שהוביל לפשיטה המוצלחת בלב ים סוף. גורם שקרוב מאוד לרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ מספר על קשר הדוק בין ראש המוסד תמיר פרדו לגנץ: "העובדה שגנץ מבקר אצלו במטה לפגישות עבודה מעידה יותר מהכול שהקשר הזה מביא לשינוי ביחסים בין הארגונים ולתוצרים טובים יותר. בעבר היו מלחמות אגו - במקרה הטוב".

מלחמת הצללים חוצה מדינות ולעתים יבשות. לא תמיד ישראל היא המושכת הבלעדית בחוטים, ויש צורך בדיוק כירורגי ובתיאום מושלם. כל טעות קטנה בפעילות המודיעינית החשאית עלולה להפיל רשת שלמה של סוכנים ולמחוק את מלאכת איסוף המודיעין הרגישה. קהילת המודיעין, ובייחוד יחידה 504 של אמ"ן, האחראית על הפעלת סוכנים מחוץ לישראל, כבר חוותה – שוב, על פי פרסומים זרים - מפלה חריפה בלבנון, כשניסתה להתחקות אחר פעילות חיזבאללה, שבסיוע סוריה ובמימון איראני מתכונן במרץ לתרחיש שבו ישראל תוקפת את מתקני הגרעין ונפתחת מערכה חזיתית בגבול הצפון.

קריסת הסנקציות

במערכת הביטחון בישראל בטוחים שנשיא איראן חסן רוחאני, שמקדם את פעילות כוח אל-קודס במשמרות המהפכה במלחמה החשאית נגד ישראל, לא מפסיק לחייך. הוא בטוח שהצליח להערים על נשיא ארה"ב ברק אובמה ועל אנשיו, או במילים אחרות לדפוק את המערב. "איראן מתחזקת כלכלית", מסביר שר הביטחון משה בוגי יעלון, שישב בחודש שעבר בשורה הראשונה בפאנל בוועידת הביטחון במינכן ושמע את שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף מפזר שקרים בנאומו, בעוד בכירי מדינות עולם מהנהנים בראשם בהסכמה. "אין בידוד מדיני", אומר יעלון. "האיראנים מסתובבים ברחבי העולם ומתקבלים באהדה. משטר הסנקציות קרס".

גורם ביטחוני בכיר טוען שבידי ישראל שמות של חברות גרמניות, איטלקיות ורוסיות שכבר רוקמות עסקאות ענק עם איראן. אחרי חתימת ההסכם בין איראן למערב, העריכו מומחים בישראל ובעולם כי המשק האיראני עשוי להרוויח מההקלות בסנקציות בין 20-30 מיליארד דולר. כיום טוענים במערכת הביטחון שהסכום תפח באופן דרמטי. השבוע ביקר בטהראן שר החוץ הפולני, רדוסלב שיקורסקי, בליווי במשלחת שתרה אחר הזדמנויות עסקיות. זאת הפסאדה שמאחוריה נמשכת זחילת הגחון של איראן לעבר הגרעין הצבאי. גם ייצוא הטרור נמשך ללא מעצורים, כך לדברי יעלון, וההוכחה הטובה ביותר לעודף הביטחון העצמי של איראן במגעים עם המערב היא העובדה שבמשמרות המהפכה שכחו למחוק את הכתובות Made in Iran מחלק מהרקטות שנתפסו אתמול על ספינת הנשק שהייתה בדרכה לעזה.

טיל שנמצא על ספינה שנתפסה על ידי צה"ל מכיוון איראן לעזה. מרץ 2014. דובר צה"ל
חלק ממטען הנשק שנתפס על הספינה/דובר צה"ל

המערכת שבין המערכות היא דרכה של ישראל להתמודד עם זרועות התמנון של משטר האייתוללות. זוהי מלאכת מחשבת שנרקמת מאחורי הקלעים. תכליתה – לסכל בכל דרך את כוונות האויב מבלי להכריז מלחמה. איך עושים זאת? פוגעים בהתעצמותם של גופים וארגונים שונים, משבשים פעולות, חושפים מטרות בלב שטח האויב – מטרות נייחות כמו מחסני נשק מוסווים, ומטרות ניידות, כמו משלוח הטילים ששונע דרך האוויר לפני שנלכד השבוע על הספינה. נוקטים גם פעולות "רכות", כמו פרסום מידע רגיש או סיכול פעילות כלכלית של ארגוני הטרור או של כוח אל-קודס.

בקדנציה של גנץ, פרץ צה"ל את הגבולות והצליח להפתיע אפילו את עצמו. במקום לבקר פצועים בבתי החולים, החליט גנץ לקדם פעילויות חשאיות שחלקן מתרחש הרחק מגבולות המדינה, כמו המבצע לחשיפת אוניית הנשק. הדרך הטובה לבחון את התקופה, אומרים באמ"ן, היא להציץ ביומן של ראש חטיבת ההפעלה, תא"ל ק', שגדל במערכים המסווגים של צה"ל ואחראי כיום על התיאום בין הגופים, הארגונים והיחידות שעל חלקם הציבור כלל לא שמע.

"כולם מנסים לרמות את כולם"

לציבור זה נראה מובן מאליו. לוחמי השייטת יתפסו על ספינה חשודה נשק ויעצרו ספנים תמימים, שכלל לא ידעו מה מוכמן בבטן האונייה. הזיכרון הישראלי קצר. במאי 2010 נקלעה ישראל לתסבוכת המשט הטורקי, משום שהמידע המודיעיני לא היה איכותי, שלא לומר מקרטע וחסר בחלקיו הגדולים. שייטת 13 לא נערכה להתמודדות מורכבת עם טרוריסטים בלבוש אזרחי המוקפים בעיתונאים.

"זו מלחמה שבה כולם מנסים לרמות את כולם", מסביר קצין בכיר מאוד בצה"ל. "מלחמה שבה כולם מנסים לסובב את האמת כדי להערים אחד על השני. תראה מה עשו האיראנים כדי לטשטש עקבות. כיצד השתמשו בסוריה כדי להרחיק מהם את הברחת הנשק, במקרה שהיא תיחשף. 'זו סוריה. זה לא אנחנו', הם בטח אומרים לפונים".

מבצע השתלטות חיל הים על ספינת הברחת נשק מאיראן, מרץ 2014. דובר צה"ל
לציבור המבצע נראה מובן מאליו. ספינת הנשק בלב ים/דובר צה"ל

המבצע טרם הסתיים. בשבת תגיע ספינת הנשק לנמל אילת, כשהיא מלווה בכלי השיט של חיל הים. סמנכ"ל משרד הביטחון, תת-אלוף (מיל') בצלאל טרייבר ינהל את הצד הלוגיסטי של פירוק המכולות, ואנשי החבלה של צה"ל יערכו חיפוש קפדני אחר אמצעי לחימה נוספים. בפשיטה הקודמת, במרץ 2011, על הספינה "ויקטוריה", שנשאה אמצעי לחימה מאיראן, נמצאו במטען שישה טילי C-704 – טילים נגד ספינות מתוצרת סין - שהיו אמורים להגיע לעזה. כל טיל שוקל 360 קילוגרם, קוטרו 280 מילימטר, אורכו 3.28 מטרים והוא בעל ראש ביות לטווח 35 קילומטר. אין סוכנות מודיעין מערבית אחת שלא התרגשה עם חיל הים הישראלי וקהילת המודיעין וביקשה לבחון את הטיל וללמוד את יכולותיו. בחיל הים חושבים שההסברה הטובה ביותר במערב תהיה הצגת הרקטות לנספחים הזרים ולסוכנויות המודיעין השונות.

מאות נקודות על מסך המכ"ם

מבצע הפשיטה שאב את כל האנרגיות של ראשי המערכות בשבוע האחרון. השיא היה בלילה בין שלישי לרביעי. הגורמים הממונים בחיל הים, במוסד ובאגף המודיעין בצה"ל הבינו שבשלו התנאים לפשיטה, והתקיימה הערכת מצב. שר הביטחון והרמטכ"ל יכלו לבחור בפעולה יבשתית, אך זו הייתה מונעת מישראל את האפשרות לקרוע את המסכה מעל פניה של איראן.

הרמטכ"ל בני גנץ במהלך מבצע השתלטות חיל הים על ספינת הברחת נשק מאיראן, מרץ 2014. דובר צה"ל
המתח שבר שיאים. גנץ בחדר המצב/דובר צה"ל

השעות נקפו, והשעון בכניסה למתחם חיל הים בקריה שבתל אביב הראה כמה דקות לחמש בבוקר. החיילים שמאבטחים את הכניסה לבור של חיל הים ראו את שר הביטחון משה בוגי יעלון והרמטכ"ל רא"ל בני גנץ נכנסים והבינו שמתחת לאדמה מתחוללת דרמה. יעלון, איש היחידות המיוחדות בעברו, שאישר כל פרט במבצע והכיר את תכנית הפעולה בעל פה, ישב לצד גנץ ויחד הם צפו במידע המודיעיני שהתנקז אל המסכים.

תמנ"צ. תמונת מצב. זה המושג שבו משתמשים בחיל הים כדי לתאר את המציאות הימית. על מסך המכ"ם מופיעות מאות נקודות וקווים ארוכים נמתחים לכל עבר. כל נקודה היא כלי שיט, ועליך לדעת לא רק מי נמצא עליו ומה הוא נושא, אלא גם לאן מועדות פניו. עליך לעשות הכול כדי לא להתגלות, כי בעוד כמה רגעים יעביר רא"ל גנץ את הפקודה, והמבצע שהוכן במשך חודשים ארוכים יעבור למישור הגלוי. "פעל", יצאה הפקודה בקשר המוצפן ולוחמי שייטת 13 החלו בפשיטה על הספינה.

מבצע השתלטות חיל הים על ספינת הברחת נשק מאיראן, מרץ 2014. דובר צה"ל
הסתבכות בשטח עלולה לגרור ממשלות לעימות. מבצע שייטת 13/דובר צה"ל

ברגע שמפקד שייטת 13 הודיע על סיום ההשתלטות, יצא יעלון מהמתחם לדווח על כך לראש הממשלה וחזר לבור. יעלון ליווה יחד עם הרמטכ"ל את כל המבצע עד לרגע שבו הודיע מפקד חיל הים האלוף רם רוטברג כי נמצאה הראיה. בארגז באחת המכולות נמצאו רקטות מסוג M-302 מתוצרת סורית. המעגל נסגר. אבל כבר למחרת נפתח מעגל נוסף.

בשיחות סגורות, הרמטכ"ל מתאר את המציאות בצורה פשוטה: "בצפון יש העברות אמל"ח ובדרום יש הברחות אמל"ח". צה"ל וקהילת המודיעין נדרשים למלחמה האינסופית מבלי להשאיר יותר מדי עקבות, כדי לאפשר לדרג המדיני מרחב תמרון רחב בתהליך קבלת ההחלטות. הסתבכות בשטח עלולה לגרור ממשלות שלמות לעימות. "צריך לפרגן לאנשי המודיעין", אמר הרמטכ"ל בתום תדריך בקריה. "הם נלחמים הרבה זמן כדי שאנחנו נלחם מעט זמן. המבצע הזה מעביר מסר לצד השני שאנחנו נמצאים כמעט בכל מקום, וגם אם לא, אז אנחנו מספיק מתוחכמים כדי לפענח את מה שהוא מסתיר". גנץ הוסיף: "עכשיו אנחנו צריכים לראות איך למקסם את היכולות שלנו גם בפעם הבאה. לגבי הלפידים שהאיראנים מחלקים לפירומנים? אנחנו תמיד מתכוונים למה שאנחנו אומרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully