וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרובים מאי פעם: יעלון בשורה הראשונה בנאום השר האיראני

לאחר החרמות נאומים הדדיות מצד טהראן וירושלים, הפתיע שר הביטחון והשתתף בפאנל במינכן, שבו נאם שר החוץ ג'וואד זריף. "לא נישמע כמו הממשלה הקודמת", הבטיח האיראני

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד
שר הביטחון משה יעלון בשורה הראשונה מול שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף בוועידת מינכן, פברואר 2014. אריאל חרמוני, לשכת העיתונות הממשלתית
יעלון מקשיב לזריף בכנס, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, אריאל חרמוני

חרף שנים ארוכות של ריחוק, התעלמות ואיבה בין הממשלות בירושלים ובטהראן, השתתף אתמול (ראשון) שר הביטחון משה יעלון בפאנל שבו נכח גם שר החוץ האיראני ג'וואד זריף. יעלון אף ישב בשורה הראשונה בקהל המשתתפים של הפאנל שנערך בוועידת מינכן לביטחון, כשהוא במרחק מטרים ספורים מזריף. יצוין כי במהלך הפורום הכלכלי העולמי שהתקיים בחודש שעבר בדאבוס, לא נכחה המשלחת הישראלית באותן מסגרות עם זו האיראנית, ובעצרת האו"ם בספטמבר הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו לנציגים הישראלים לעזוב את האולם בזמן נאומו של הנשיא האיראני חסן רוחאני.

עם זאת, ועל אף הנוכחות המפתיעה של הבכיר הישראלי בדיון – השר האיראני לא חסך ביקורת מישראל כשנשאל על עמדתו בנוגע לסוגיה הפלסטינית, ואמר כי היא חייבת להשיב לפלסטינים את זכויותיהם אם היא שואפת להשיג שלום. "אנחנו כמובן לא נצא בהצהרות כמו הממשלה הקודמת", ציין בהתייחסו לנימה הלוחמנית ששידר קודמו, מחמוד אחמדינג'אד - "אבל המדיניות (של ישראל) שוללת מהעם הפלסטיני את הדברים הבסיסיים ביותר... עד שלא ידונו בכך, המשבר לא ייפתר".

עוד בנושא האיראני
איראן: "לא נוותר על הטכנולוגיה להעשרת אורניום"
קרי מבהיר לאיראן: לא נרפה מהסנקציות הקיימות
בכיר איראני: סעודיה היא האויבת הגדולה, לא ישראל

יעלון מצדו לא נשאר חייב, ובפורום אחר – ושלא בנוכחות זריף, תקף את הרפובליקה האיסלאמית על המשך הטעיית המערב וההתמדה בפיתוח נשק גרעיני למרות הסכם הביניים. לדבריו, אסור לסמוך על איראן, שמלבה את האי-יציבות ואת הטרור באזור. "אם זה המשטר האיראני, למה שנשלה את עצמנו?", תהה שר הביטחון והוסיף כי על העולם להמשיך ולעקוב אחרי המדיניות המניפולטיבית של שלטון האייתוללות. "הם באו לשולחן המו"מ כתוצאה מהמצב הכלכלי, וחשוב להם לשפר אותו. עם זאת, הם ינצלו את הזמן שעומד לרשותם בשנים הקרובות כדי להתקדם בעניין הגרעין הצבאי", הזהיר.

יעלון שב והדגיש את עמדת ההנהגה בירושלים ואמר כי ישראל לא תאפשר לאיראנים להשיג פצצה גרעינית. "המדיניות שלנו ברורה: בדרך זו או אחרת, פרויקט ההתגרענות הצבאית של איראן חייב להיעצר".

"הרסני אם השיחות לא יובילו להסכם"

מוקדם יותר אתמול נועד שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי עם זריף בשולי הוועידה בגרמניה. הפגישה נערכה לקראת הסבב הבא של השיחות בין טהראן לשש המעצמות, בנוגע לתכנית הגרעין של איראן, שיתקיימו בווינה ב-18 בפברואר. דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי, אמרה כי קרי הבהיר לזריף שארה"ב תמשיך לאכוף את הסנקציות הקיימות על איראן. "קרי הדגיש את חשיבות המגעים בין שני הצדדים, כך שיתנהלו באווירה טובה, אך כזו שבה איראן מצייתת להתחייבויות שנתנה", אמרה.

זריף הגיב אתמול על דברים אלה בפאנל שבו השתתף. "זו טעות מצד חברינו לחשוב שהגענו לשיחות בגלל שהסנקציות היו אפקטיביות", אמר וציין כי על המערב להתגבר על "חוסר האמון המשמעותי" שפיתח כלפי טהראן. "איראן תיכנס לסבב השיחות ברוח טובה על מנת להגיע להסכם", אמר והוסיף כי יהיה זה "טיפשי מצדנו והרסני לכולם" אם התהליך לא יוליד תוצאות ברורות. "אני מאמין שאנו נמצאים בצומת היסטורי, שבו אנו יכולים לכונן יחסים בין איראן והקהילה הבינלאומית. אני חושב שאם לא נעשה זאת, ואם נפעל על בסיס אשליות, אנו נתחרט על כך בימים הבאים ובשנים הבאות".

(עדכון ראשון: 23:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully