וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לאמברגו האו"ם: עיראק רכשה נשק מאיראן

25.2.2014 / 6:20

מסמכים רשמיים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות "רויטרס" חושפים עסקה על סך 195 מיליון דולרים. בבגדד טוענים כי העיכוב במשלוחים האמריקנים לא השאירו ברירה. "זו עסקה פוליטית"

העיתונאי איתי אנגל בעיר פלוג'ה בעיראק. איתי אנגל, מערכת וואלה! NEWS
"ארה"ב סיפקה ציוד צבאי וביטחוני בסך של מעל 15 מיליארד דולרים"/מערכת וואלה! NEWS, איתי אנגל

מסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס חושפים כי איראן חתמה על עסקה למכירת נשק ותחמושת לעיראק, בסך כולל של 195 מיליון דולרים. מהלך זה מפר את האמברגו שהוטל על ידי האו"ם על מכירת נשק בידי טהראן. לפי המסמכים, ההסכם נחתם בסוף נובמבר האחרון – שבועות בודדים לאחר שובו של ראש הממשלה העיראקי נורי אל-מאלכי מביקור בוושינגטון, בו ביקש מהבית הלבן נשק נוסף על מנת להילחם בגורמי אל-קאעדה במדינה.

דובר מטעם ראש הממשלה העיראקי לא אישר או הכחיש את המכירה, אולם טען כי קיום עסקה כזו יהיה מובן, בהינתן הבעיות הביטחוניות הנוכחיות של עיראק. גורמים בוושינגטון הביעו חשש מאספקת ציוד צבאי רגיש למדינה אשר לפי חששם מתקרבת "יותר מדי" לאיראן. מחוקקים בבגדד טענו כי אל-מאלכי הוציא את העסקה לפועל בעקבות העיכובים הרבים במשלוחים האמריקנים.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
"הרוגים לחיזבאללה בתקיפת חיל האוויר בגבול סוריה-לבנון"
קיצוצים בצבא ארה"ב: טריליון דולרים בעשר שנים
לקראת הבחירות: ממשלת מצרים התפטרה במפתיע

"פתחנו במלחמה נגד הטרור, ואנחנו רוצים לנצח בה. שום דבר לא מונע מאיתנו לרכוש נשק ותחמושת, ומדובר בתחמושת שמסייעת לנו להילחם בטרוריסטים", אמר דוברו של אל-מאלכי, עלי מוסאווי. הממשלה האירנית מצידה הכחישה את קיום העסקה. אם תתברר כנכונה, תהיה זו עסקת הנשק הרשמית הראשונה בין איראן השיעית לממשלה השיעית בעיראק מאז נסיגת הכוחות האמריקניים מהמדינה לפני כשנתיים.

ממחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי הם בוחנים כעת את הדיווחים. דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי, אמרה: "אם הדיווחים נכונים, הם מעלים חששות רציניים". "כל העברת נשק מאיראן למדינה אחרת מהווה הפרה ישירה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1747", הוסיפה, "ביקשנו הבהרה מהממשלה העיראקית בנושא, על מנת לוודא שהבכירים בבגדד מבינים את ההגבלות שמטיל החוק הבינלאומי על עסקות נשק עם איראן".

סאקי הוסיפה בתגובה לטענות על עיכובים בהעברת ציוד אמריקני לעיראק, כי ארה"ב מחויבת לתמוך במדינה, וסיפקה ציוד צבאי וביטחוני בסך של מעל 15 מיליארד דולרים. "אנחנו פועלים להאצת המשלוחים של ציוד קריטי למלחמה בטרור", טענה דוברת מחלקת המדינה.

שוטר עיראקי שב משדה הקרב בעיר פלוג'ה. עיראק, ינואר 2014. AP
"פתחנו במלחמה נגד הטרור, ואנחנו רוצים לנצח בה". שוטרים עיראקים שבים מהלחימה בפלוג'ה/AP

לפי מסמכי העסקה, מדובר בשמונה חוזים, אשר שישה מהם נחתמו מול ארגון תעשיות ההגנה של איראן לאספקת נשק קל ובינוני, משגרי מרגמה, תחמושת לטנקים, כמו גם רקטות ופצצות מרגמה. שני החוזים הנוספים נחתמו מול התעשיות האלקטרונית, והם כוללים אספקת אמצעים לראיית לילה, ציוד תקשורת והתקנים מנחי מרגמה. המסמכים לא ציינו לוח זמנים לביצוע ההעברה, ולא ניתן לקבוע אם המשלוחים כבר הוצאו לפועל.

אל-מאלכי והרשויות בעיראק עסוקים בלחימה אינטנסיבית בארגון אל-קאעדה הסוני במערב המדינה במשך החודשיים האחרונים. ראש הממשלה טען כי מדובר בזליגת האלימות ממלחמת האזרחים בסוריה השכנה. עם זאת, רבים בעיראק טוענים כי חוזי הנשק טומנים בחובם חשיבות פוליטית רבה לאל-מאלכי, לקראת הבחירות שעשויות להעניק לו קדנציה שלישית בתפקיד.

לפי ההערכות, רק לאחר שהאיראנים הפעילו לחץ על מפלגות שיעיות לתמוך באל-מאלכי, הוא הצליח לזכות בקדנציה השנייה בראשות הממשלה בבחירות שנערכו בשנת 2010. "יש לנו פה עסקה פוליטית – ולא צבאית", אמר יחיא אל-קובייסי, מהמרכז העיראקי ללימודים אסטרטגיים. "מצד אחד, המטרה היא העברת כספים לאיראן, אשר זקוקה נואשות לדולרים, ומהצד השני, העסקה מכוונת ללא ספק להשגת תמיכתה של טהראן לקדנציה שלישית של אל-מאלכי", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully