וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין לאובמה: נעקוב אחר יישום ההסכם באוקראינה

נשיאי ארה"ב ורוסיה שוחחו בטלפון על המשבר הפוליטי באוקראינה, והסכימו כי יש ליישם את הסכם ההבנות בין הנשיא ינוקוביץ' למתנגדיו במהרה. "על הצדדים להימנע מאלימות"

רויטרס

שעות ספורות לאחר גיבוש ההסכם בין נשיא אוקראינה לבין מתנגדיו, שוחח הלילה (שבת) נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין על המשבר הפוליטי הפוקד את המדינה המתנדנדת בין גוש המזרח למערב. במהלך שיחת הטלפון בין השניים שארכה כשעה אמר פוטין כי ארצו שואפת לקחת חלק פעיל ביישום ההסכם שנחתם בין הנשיא האוקראיני ויקטור ינוקוביץ' לבין מתנגדיו, שהתעמתו בימים האחרונים עם כוחות הביטחון בקייב הבירה. פוטין הוסיף כי יש צורך בייצוב הכלכלה באוקראינה.

המשבר באוקראינה - כותרות אחרונות:
חרף ההסכם, בקייב ספקנים: "ממתינים להתפטרות הנשיא"
ישראלים בקייב: "זה נראה כמו סוריה, הצטיידנו בקסדות"
קייב הפכה לשדה קטל: מספר חסר תקדים של הרוגים
סוף למרחץ הדמים בקייב? "הסכם בין הנשיא לאופוזיציה"

גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית אמר כי השיחה בין שני המנהיגים הייתה "מועילה" וכי הם הסכימו כי יש ליישם במהרה את הסכם ההבנות שהושג באוקראינה. "הם הסכימו כי יש לעודד את כל הצדדים באוקראינה להימנע מגילויי אלימות וכי נוצרה הזדמנות להרגעת המהומות", הוסיף הבכיר האמריקני.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בפגישה עם ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין. מוסקבה, 2009. AP
"שיחה מועילה". נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה"ב ברק אובמה/AP

בעקבות החתימה על ההסכם, אתמול שהביא לסיום המשבר באוקראינה, חברי הפרלמנט בקייב אישרו שורת החלטות שהייתה חלק מדרישות המפגינים מהממשל. בין היתר, הוחלט לשוב לחוקה שהייתה נהוגה במדינה עד 2004. כתוצאה מכך יאבד הנשיא ינוקוביץ' חלק מסמכויותיו והמשטר ישוב להיות פרלמנטרי. כמו כן, הוחלט להעניק חנינה לכל העצורים מההפגנות האחרונות ולהקים צוות לבדיקת האירועים שהביאו למותם של יותר מ-100 בני אדם. במסגרת ההסכם שנחתם אתמול בין הנשיא לבין מנהיגי האופוזיציה הוחלט גם להקדים את הבחירות לחודש דצמבר ולבטל את תכנית הסיוע של רוסיה בסך שני מיליארד דולרים.
שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל, שהתבטא הלילה בנוגע למשבר באוקראינה, ציין לחיוב את החלטת צבא אוקראינה שלא לנקוט עמדה במשבר הפוליטי. במשרד ההגנה האמריקני טענו השבוע כי הייגל ניסה ליצור קשר עם מקבילו האוקראיני במהלך השבוע - ללא הצלחה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
אוקראינה. רויטרס
מפגינים בקייב שבאוקראינה/רויטרס

במסגרת אישור דרישות המפגינים בפרלמנט האוקראיני, הוחלט לבצע שינוי בחוק הפלילי העשוי לסלול את הדרך לשחרורה של מנהיגת האופוזיציה יוליה טימושנקו, המרצה עונש מאסר מאז 2011. על אף ביטול הסעיפים שבהם הורשעה, שחרורה של טימושנקו טעון אישור של הנשיא. "אנו מתעקשים שתהיה הצבעה על חוק שישחרר את טימושנקו", אמר שר האוצר לשעבר, ארסניי יטסניוק, שהשתלט על תנועת האופוזיציה מאז מאסרה.

אוקראינה. רויטרס
אוקראינה/רויטרס

טימושנקו הייתה ממובילות "המהפכה הכתומה" באוקראינה ב-2004, שבעקבותיה בוטלו הבחירות לנשיאות שבהן ניצח אז ינוקוביץ'. ב-2010 היא התמודדה על הנשיאות, שוב מול ינוקוביץ' - והפסידה בקרב צמוד. זמן קצר לאחר מכן נעצרה והואשמה ב"שימוש לרעה בסמכויותיה" בתקופת כהונתה, בעיקר בפרשה הנוגעת לעסקאות גז.

מחאת האזרחים באוקראינה נגד הנשיא ינוקוביץ' וממשלו החלה בנובמבר 2013, לאחר שממשלת אוקראינה ביטלה בלחץ רוסיה הסכם סחר עם האיחוד האירופי. החלטת הממשלה בשבוע החולף לקבל סיוע בסך שני מיליארד דולרים, הציתה מחדש את המחאה האלימה, אשר הובילה לעימותים קשים בין המשטרה למפגינים.

יוליה טימושנקו, לשעבר ראש ממשלת אוקראינה, מציגה חבלות שספגה בכלא, לאחר שהסוהרים היכו אותה לטענתה, אפריל 2012. רויטרס
תשתחרר? מנהיגת האופוזיציה באוקראינה, יוליה טימושנקו, בכלא/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully