וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלים בקייב: "זה נראה כמו סוריה, הצטיידנו בקסדות"

שירה הוד ורויטרס

21.2.2014 / 4:03

עשרות נהרגו אתמול במהומות הקשות ביותר שידעה אוקראינה, והתושבים "יוצאים לרחוב עם נשק". האיחוד האירופי מנסה להשיג פשרה וארה"ב מאיימת בסנקציות. קרי: "דרושה ממשלה חדשה"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

דם, אש וחשש כבד ברחובות קייב: שפיכות הדמים הקשה ביותר שידעה מאז קיבלה את עצמאותה מברית המועצות ב-1991 מתחוללת באוקראינה. הנשיא ויקטור ינוקוביץ' מנסה להתמודד עם לחצם של שרי האיחוד האירופי מחד גיסא, ועם זה של בעלת הברית הקרובה רוסיה מאידך גיסא. אמש (חמישי) מסר משרד הבריאות האוקראיני כי 75 בני אדם נהרגו בעימותים בין כוחות הביטחון לבין המפגינים מאז יום שלישי אחר הצהריים, והמשמעות היא כי לפחות 47 בני אדם נהרגו מאז שעות הבוקר.

בשעות הלילה נערכה פגישת מו"מ בין הנשיא ינוקוביץ' לבין מנהיגי האופוזיציה בתיווך שרי החוץ של גרמניה, צרפת ופולין - במטרה להגיע להסכמות שיובילו להפסקת שפיכות הדמים. במקביל, שוחח הלילה סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ינוקוביץ' וקרא לו להסיג את כל כוחות הביטחון מרחובות קייב, בזה גם את הצלפים ואנשי הכוחות המיוחדים. ביידן גינה בחריפות את השימוש באלימות נגד המפגינים, והבהיר שארה"ב מוכנה להטיל סנקציות על גורמים רשמיים שיימצאו אחראים לשימוש באלימות. "סגן הנשיא דחק בנשיא אוקראינה לפעול מידית מול האופוזיציה על מנת לתת ביטוי לשאיפה הלגיטימית של העם האוקראיני", נמסר מהבית הלבן. "ביידן ציין שארה"ב תומכת באוקראינה חופשיה ודמוקרטית, אשר תעניק לאזרחיה את העתיד אליו הם מייחלים".

עוד על המהומות האלימות בקייב:
קייב הפכה לשדה קטל: מספר חסר תקדים של הרוגים
מרחץ דמים בקייב: עשרות הרוגים, שוטרים נשבו
הלאומנים בקייב שופכים דם על חשבון המהפכה / פרשנות

שידור חי מקייב:

LIVE

(צילום: רויטרס)

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי התייחס אף הוא הלילה (שישי) לאלימות באוקראינה ואמר כי לתושבי המדינה "מגיע הרבה יותר מאשר לראות מוות ברחובות". "האלימות חייבת להיפסק", אמר השר. "ארה"ב מגנה בתוקף את השימוש בכוח נגד אזרחים, והיא כבר מיישמת סנקציות נגד אלה שאחראים לכך". לדבריו, למפגינים יש את הזכות למחות בדרכי שלום, ועל הצבא לכבד זאת ולא להתערב בעניינים פוליטיים. "הנשיא ינוקוביץ' חייב לקדם מו"מ אמיתי עם מנהיגי האופוזיציה על מנת להקים ממשלת חדשה שתזכה לתמיכה רחבה. זו הדרך היחידה לעבר רפורמות חוקתיות וכלכליות שאוקראינה זקוקה להן". השר קרי שב על מחויבותה של ארה"ב לעם האוקראיני ואמר כי ארצו תפעל עם ידידותיה ועם בעלות בריתה כדי לתמוך באוקראינה בימים הקשים שהיא עוברת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"זה אסון מבחינתנו"

בתווך – תושבי הבירה קייב שמנסים להתרגל למצב החדש שאליו נקלעו. ביניהם גם ישראלים ממוצא אוקראיני שהגיעו לעיר להשתתף במאבק הקשה ולהביע את התנגדותם לממשלתו של ינוקוביץ'. דניאל קובז'ון, מנהל פרויקטים בהיי-טק ותושב מרכז קייב, התפטר מעבודתו כדי לסייע למפגינים באספקת מזון, ביגוד חם, ובסיורי שמירה בלילות.

"בימים אלה מאוד מסוכן כאן, בעיקר במהלך היום", אמר בשיחה עם וואלה! חדשות. "ביממה האחרונה נורו למוות למעלה מ-50 איש, וזה אסון מבחינתנו. היום קנינו לנו הגנה, הצטיידנו בקסדות ושכפ"צים. עד לפני שלושה ימים היה פה חודש שקט, ובשלושה ימים האחרונים מרכז קייב נראה כמו סוריה או לבנון. הצד השני (כוחות הביטחון, ש.ה) החל לירות ואנחנו הוצאנו לרחוב את כל מי שמחזיק נשק".

ערב יורד על מרכז קייב שם מתו ונפצעו מפגינים רבים ביממה האחרונה, אוקראינה. פברואר 2014. רויטרס
"מסוכן כאן, בעיקר ביום". ערב יורד על קייב הבוערת/רויטרס

לדברי קובז'ון, "כל יום מביא עמו תמונה אחרת. בהתחלה חשבנו שלא יכולה להיות מלחמה. אחרי חודשיים אנחנו רואים שיש המון כוח בצד השני, רוסיה עוזרת להם מאוד. אנחנו מוחים נגד השלטון על הירי באנשים, נגד מה שעושים לעסקים ולקשישים, מתייחסים אל כולנו כאל עבדים ואנחנו רוצים שיתייחסו אלינו כאל בני אדם. יותר מ-200 איש נהרגו, ואני מפחד לחשוב כמה אנשים נפצעו. אני מקווה שזה יסתיים מהר".

ערב יורד על מרכז קייב שם מתו ונפצעו מפגינים רבים ביממה האחרונה, אוקראינה. פברואר 2014. AP
מפגינים מעלים באש את תמונת ינוקוביץ', שתחתיה הכיתוב "פשיסט"/AP

ויטלי צ'ירקוב, איש טכני שעובד בטלוויזיה המקומית ומתגורר בפרברי קייב, סיפר כי הרחק ממרכז העיר הוא חי חיים רגילים, לפחות באופן חלקי. "אנחנו לא חשים את הסכנה, אך יש בהלה ממה שעתיד לקרות", הסביר. "היום אנשים יצאו לרחובות וקנו המון מוצרים בסיסיים כמו סוכר ושמן מחשש שלא יהיה. זה בגדר שמועה, אבל יש אנשים שחוששים שלא יהיה בנזין וגם לא כסף בכספומטים. היום היו תורים מאוד ארוכים בכספומטים. את המטרו פתחו רק היום, ביומיים האחרונים היו פקקים נוראיים. חצי מיליון אנשים משתמשים במטרו מדי יום. היום פתחו את המטרו באזור, אבל לא במרכז העיר".

ערב יורד על מרכז קייב שם מתו ונפצעו מפגינים רבים ביממה האחרונה, אוקראינה. פברואר 2014. רויטרס
"תורים ארוכים מאוד בכספומטים"/רויטרס

"במרכז קייב לא פועלים מערכת החינוך ובתי הספר לפי החלטת ראש העיר, כדי שילדים לא יסתובבו ברחובות", הוסיף צ'ירקוב. "אצלנו בתי הספר פתוחים וזה נתון לשיקול דעתם של ההורים אם לשלוח את הילדים או לא. אנחנו החלטנו לא לשלוח את ילדינו לבית הספר למרות שהוא ממש קרוב. במצב הזה, כשלא יודעים, עדיף לא לקחת סיכון כשמדובר בילדים".

"כרגע אין פתרון"

בינתיים, מנסים שרי החוץ של צרפת, גרמניה ופולין שהגיעו הבוקר לבירה האוקראינית, להשיג פשרה בין הצדדים שתביא להפסקת שפיכות הדמים. שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, אמר אמש לכתבים כי טרם התקבלה החלטה סופית באשר למתווה לסיום המשבר. "לפי שעה, אין הסכם. המשא ומתן קשה מאוד ואנו מנסים להשיג פתרון שקט", אמר בתום פגישה בת שעתיים שקיימו הוא ועמיתיו עם נציגי האופוזיציה, ובדרך לפגישה עם הנשיא ינוקוביץ'. "אנו חייבים למצוא דרך שבה נוכל לכונן ממשלה חלופית, לחשוב על בחירות ולבחון כיצד לסיים את האלימות, אבל כרגע אין פתרון", הוסיף.

קודם לכן אמרו מקורות דיפלומטיים כי התכנית תכלול את כינונה של ממשלת זמנית בקייב ואף את הקדמתן של הבחירות. בנוסף לכך, שרת החוץ של איטליה, אמה בונינו, אמרה כי שרי האיחוד החליטו להמשיך לקדם את הסנקציות נגד "האחראים לאלימות באוקראינה", ובכלל זה פסילת ויזות והקפאת נכסים.

נשיא אוקראינה ויקטור ינוקוביץ', פברואר 2014. רויטרס
יסכים לוותר על כיסאו? הנשיא ינוקוביץ', אתמול/רויטרס

אמש שוחח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטלפון עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון. בהודעה שפרסם הקרמלין לאחר השיחות נמסר כי שלושת המנהיגים הביעו "דאגה מרבית" בעקבות האלימות.

"פוטין הדגיש את החשיבות הקריטית לשים סוף לאלתר לשפיכות הדמים, את הצורך לנקוט צעדים דחופים לצורך היציבות ולדכא את הקיצונים ואת המתקפות הטרוריסטיות", נכתב בהודעה, שפורסמה באתר האינטרנט של הקרמלין. מרקל שוחחה גם עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה. בהודעת הבית הלבן נמסר כי השניים "הסכימו שקריטי כי ארצות הברית, גרמניה והאיחוד האירופי ינקטו את כל הצעדים שיש שביכולתנו כדי לסייע לסיום האלימות ולפתרון פוליטי שיהיה לטובת העם האוקראיני".

אתמול אחר הצהריים, כמה מאות מטרים מהמקום שבו נועד ינוקוביץ' עם המשלחת האירופית, היו מוטלות גופותיהם של עשרות אזרחים. סרטון וידאו שצולם היום תיעד שוטרים שהוצבו על הגגות יורים במפגינים. האחרונים, מצדם, השליכו בקבוקי תבערה ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון בבריסל, 25 באוקטובר 2013. AP
שוחחו בטלפון. מרקל וקמרון/AP

שר הפנים ויטלי זכרצ'נקו אמר כי כוחות הביטחון צוידו בנשק חם וכי הם ישתמשו בו "בהתאם לחוק" כדי להגן על עצמם, ולשחרר 67 שוטרים שהוחזקו על ידי המפגינים כבני ערובה. מאוחר יותר אמרו המפגינים כי שחררו את השוטרים. ויטלי קליצ'קו, ממנהיגי האופוזיציה, אמר כי הוא מקווה להגיע להסכם בשעות הלילה, אולם הוסיף כי עד כה אין סימנים המעידים כי הדבר אכן יקרה.

עדכון ראשון: 23:03

ערב יורד על מרכז קייב שם מתו ונפצעו מפגינים רבים ביממה האחרונה, אוקראינה. פברואר 2014. רויטרס
ערב יורד על מרכז קייב שם מתו ונפצעו מפגינים רבים ביממה האחרונה, אוקראינה. פברואר 2014/רויטרס
ערב יורד על מרכז קייב שם מתו ונפצעו מפגינים רבים ביממה האחרונה, אוקראינה. פברואר 2014. AP
ערב יורד על מרכז קייב שם מתו ונפצעו מפגינים רבים ביממה האחרונה, אוקראינה. פברואר 2014/AP
ערב יורד על מרכז קייב שם מתו ונפצעו מפגינים רבים ביממה האחרונה, אוקראינה. פברואר 2014. רויטרס
ערב יורד על מרכז קייב שם מתו ונפצעו מפגינים רבים ביממה האחרונה, אוקראינה. פברואר 2014/רויטרס
עימותים במרכז קייב. אוקראינה, 20 בפברואר 2014. רויטרס
מפגין מוכה בקייב, היום/רויטרס
מהומות אלימות במרכז קייב. אוקראינה, 20 בפברואר 2014. GettyImages
עשן בבירה האוקראינית, היום/GettyImages
עימותים במרכז קייב. אוקראינה, 20 בפברואר 2014. רויטרס
גופות של הרוגים מהעימותים בקייב/רויטרס
פצועים והרוגים במחאה נגד השלטון בקייב, אוקראינה. פברואר 2014. AP
פצועים והרוגים במחאה נגד השלטון בקייב, אוקראינה. פברואר 2014/AP
פצועים והרוגים במחאה נגד השלטון בקייב, אוקראינה. פברואר 2014. AP
פצועים והרוגים במחאה נגד השלטון בקייב, אוקראינה. פברואר 2014/AP
מהומות במרכז קייב אחרי חתימת הפסקת האש בין הנשיא ינוקוביץ' לאופוזיציה. אוקראינה, 20 בפברואר 2014. רויטרס
מהומות במרכז קייב אחרי חתימת הפסקת האש בין הנשיא ינוקוביץ' לאופוזיציה. אוקראינה, 20 בפברואר 2014/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully