וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: איראן עצרה את העשרת האורניום לרמה צבאית

20.2.2014 / 20:05

דוח של סוכנות האטום קבע שאיראן עומדת בהתחייבויות שהוצבו לה בהסכם הביניים, בניגוד לאזהרת ישראל. מצבור האורניום המועשר לדרגת 20% הצטמצם משמעותית, לראשונה זה 4 שנים

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

מצבור האורניום המועשר של איראן הצטמצם משמעותית, לראשונה זה ארבע שנים. כך קובעת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה האטומית (סבא"א) בדוח שפורסם הערב (חמישי), הסוקר את התמורות בתכנית הגרעין של איראן, שלושה חודשים לאחר חתימת הסכם הביניים עם שש המעצמות (ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין + גרמניה).

בהסכם נקבע כי איראן תשעה חלק נרחב מפעילותה הגרעינית, ובתמורה תזכה בהקלה חלקית ומוגבלת בעיצומים. השבוע החלו הדיונים על חתימת הסכם הקבע. סבב השיחות הבא יהיה ב-17 במרץ.

עוד על תכנית הגרעין האיראנית:
הושג הסכם ביניים היסטורי בין המעצמות לאיראן בז'נבה
איראן: יש הסכמה על מתווה למשא ומתן עם המעצמות
איראן מארחת את פקחי סבא"א: "להסיר את הספקות"
קרי מבהיר לאיראן: לא נרפה מהסנקציות הקיימות

ראש הממשלה בנימין נתניהו. AP
ראש הממשלה נתניהו הזהיר כי איראן לא תעמוד בתנאים שהוצבו לה בהסכם הביניים/AP

ממצאים נוספים בדוח מעידים כי איראן אכן עומדת בהתחייבויותיה מההסכם בנובמבר. לעומת 196 קילוגרמים של אורניום מועשר ל-20% שהיו לה בנובמבר 2013, יש ברשותה כיום 161 קילוגרמים בלבד של חומר מסוג זה, היכול לשמש להעשרה נוספת הנועדה להרכבת פצצת גרעין. מאגר האורניום המועשר לרמה של 5% עלה מעט, ל-7,609 קילוגרמים, בעוד שלפני שלושה חודשים עמד על 7,154 קילוגרם.

השבוע התקיים בווינה סבב השיחות הראשון לקראת הסכם הקבע. השיחות נפתחו בפסימיות מצד כל הצדדים, אך הסתיימו כעבור יומיים ב"הבנות ובסיכומים על המשך המגעים". מנהלת המו"מ מצד האמריקנים, תת-שר החוץ וונדי שרמן, צפויה להגיע לישראל כדי לתדרך בכירים בירושלים על התקדמות המגעים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

נקודות המחלוקת: הביקורים, ומתקן המים הכבדים באראק

בהסכם הביניים, איראן התחייבה גם שלא להשתמש בסרכזות (צנטריפוגות) חדשות מכל סוג שהוא, ולנטרל את מאגרי האורניום שהועשר לרמה גבוהה יותר, על ידי דילולו, השמדתו או על ידי המרה שלהם למוטות דלק. איראן נדרשה גם להותיר כמחצית מהסרכזות שהותקנו במתקן ההעשרה בנתנז בלתי פעילות וכן שני שלישים מאלה שהותקנו במתקן ההעשרה התת-קרקעי והמבוצר בפורדו.

עוד נקבע בהסכם כי לאיראן אסור להקים מתקנים חדשים להעשרת אורניום ולהמשיך לפתח את מתקן המים הכבדים שלה באראק, שם חושד המערב כי איראן מפתחת נתיב מקביל לפיתוח פצצת פלוטוניום. נושא זה, כמו סוגיית הביקורים במתקני ההעשרה בנתנז ובפורדו, נותר אחד מנקודות המחלוקת העיקריות בין הצדדים במו"מ לקראת הסכם הקבע.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. פברואר 2014. אתר רשמי, אתר רשמי
מנהיג איראן, עלי חמיאני. ההעשרה הואטה למרות ההתבטאויות נגד ההסכם/אתר רשמי, אתר רשמי

מיד לאחר השגת הסכם הביניים, שיבח נשיא איראן חסן רוחאני את החתימה עליו ואמר כי מדובר בהצלחה עבור עמו. לדבריו, מדובר בהכרה רשמית של המעצמות בזכותה של איראן לגרעין ובזכות להעשרת אורניום. "הדברים ימשיכו כפי שהיו עד היום במשך ששת החודשים הקרובים. כל המתקנים הגרעיניים ימשיכו לעבוד", אמר הנשיא האיראני. "מעצמות העולם הכריזו שעם סיום השיחות והחתימה על ההסכם, רוב הסנקציות יוסרו מאיראן. עם התקדמות השיחות גם שאר הסנקציות יוסרו".

רוחאני ציין כי זוהי רק ההתחלה לקראת הסכמי הקבע, ואם המעצמות יפעלו בהתאם להבטחותיהן – גם איראן תעשה כן. "איראן תבוא עם רצון להשיג הסכם קבע. האיראנים לא מעוניינים בנשק גרעיני אלא רק בגרעין לצורכי שלום". הוא הוסיף כי הגרעין הוא חלק ממשי מהפיתוח של איראן. "לא ניתן שמניעת הפיתוח של איראן תתקדם", אמר, והוסיף: "כל מאמצי השגת ההסכם היו בהנחיה של המנהיג העליון, בתמיכתו ובגיבויו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully