וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: יש הסכמה על מתווה למשא ומתן עם המעצמות

סגן שר החוץ האיראני המשתתף בסבב השיחות הנוכחי בווינה אמר כי הצדדים גיבשו מתווה לשיחות על הסכם הקבע בנושא תכנית הגרעין של טהראן. בחודש הבא יחודשו השיחות

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

התקדמות במגעים בין איראן למעצמות: סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, אמר לפנות בוקר (חמישי) כי נציגי ארצו ושש המעצמות הגיעו להבנות בנושא מסגרת המשא ומתן על תכנית הגרעין של טהראן. הצדדים דנים בנושא בווינה מאז יום שלישי. לדברי אראקצ'י, המשא ומתן בין הצדדים צפוי להתחדש בחודש מרץ.

עוד בוואלה! חדשות:
פייסבוק תרכוש את ווטסאפ ב-19 מיליארד דולר
נשיא אוקראינה הודיע: הפסקת אש בקייב
החשש בארה"ב: טרוריסטים יבריחו חומרי נפץ בנעליים

במסגרת סבב השיחות הנוכחי, נציגי ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה, דנים עם הנציגים האיראנים בנושא גיבוש ההסכם על הסדר הקבע, שיוביל לצמצום היקף תכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית. בין איראן למעצמות קיימת מחלוקת בנושאים רבים, כולל בנוגע לרמת ההעשרה הסופית של אורניום שטהראן תורשה להגיע אליה וכן בנוגע לגורל מתקן ההעשרה בפורדו. בעוד שבמערב חושדים כי מתקן המים הכבדים באראק נועד להפקת פצצת פלוטוניום, איראן עדיין לא הבהירה מה בכוונתה לעשות במתקן.

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף ושרת החוץ האירופית קתרין אשטון. ז'נבה, 20 בנובמבר 2013. רויטרס
אשטון וזריף בסבב השיחות בחודש נובמבר 2013/רויטרס

במהלך הסבב הנוכחי הביעו תקווה שני הצדדים כי השיחות יביאו להתקדמות בנושא. דיפלומט מערבי אמר כי "באופן מפתיע, השיחות מתקדמות באופן משביע רצון. עד כה לא היו בעיות ממשיות". דיפלומט אירופי הוסיף כי איראן ומדינות המערב "מחויבות לקיום שיחות תוך אמונה במשא ומתן". לדבריו, דיונים פרטניים בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית יתקיימו במסגרת השיחות על הסכם הקבע. בכיר איראני המשתתף בפגישות אמר: "השיחות היו חיוביות. דנו בנושא הסכם המסגרת והמתווה של השיחות הבאות".

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, מנהלת את המשא ומתן מול שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף. תת-שר החוץ האמירקנית, וונדי שרמן, משתתפת גם כן בסבב השיחות הנוכחי. ארצות דורשת מאיראן לפרק אלפי סרכזות (צנטריפוגות) במתקני הגרעין שלה, ולאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) גישה לכל המתקנים התת-קרקעיים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
המנהיג העליון שלי איראן עלי חמינאי מאשר של מינויו של חסן רוחאני לנשיא, 3 באוגוסט 2013. AP
נשיא איראן, חסן רוחאני, עם המנהיג העליון, עלי חמניאי/AP

בחודש נובמבר 2013 נחתם בז'נבה הסכם הביניים בין איראן לשש המעצמות. בחודש שעבר החלה איראן להשעות את העשרת האורניום במתקני הגרעין שלה, ובתמורה הוסרו ממנה חלק מהעיצומים, והותר לה לייצא מתכות כבדות. על אף האופטימיות שהביע סגן השר האיראני, בתחילת הסבב הנוכחי העריך המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, כי הדיונים לא יובילו לדבר. "אפילו אם סוגיית הגרעין תיפתר בעתיד לשביעות רצונם של האמריקנים - דבר שהוא לחלוטין לא סביר, הרי שבוודאי תופיע בעיה אחרת", טען חמינאי. עם זאת, הוא הבהיר כי "מה שהפקידים כבר התחילו, יימשך". בנוסף להנהגה האיראנית, גם במשלחת האמריקנית הביעו פסימיות בנוגע לשיחות. "בימים הקרובים נתחיל תהליך מסובך, קשה וארוך, שבו הסיכונים רבים והשטן נמצא בפרטים. לא ניתן יהיה לסיימו ביום אחד, בשבוע או בחודש", אמר גורם בכיר במשלחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully