וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא אוקראינה הכריז כי הצליח לגבש הפסקת אש בקייב

בתום פגישה עם נציגי האופוזיציה המתונים, הכריז ינוקוביץ’ על הפסקת האש ופתיחת "שיח לסיום שפיכות הדמים". הפלגים הקיצוניים מסרבים למו"מ. ארה”ב ואירופה מאיימות בסנקציות

נשיא אוקראינה, ויקטור ינוקוביץ', הודיע אמש (רביעי) בתום פגישה עם מנהיגי מפלגות האופוזיציה במדינה כי הצדדים הגיעו להסכם הפסקת אש. בהודעה שפורסמה באתר הרשמי של הנשיא, נכתב כי הצדדים הסכימו להתחיל במשא ומתן שיביא לסיום שפיכות הדמים ולייצוב המצב במדינה.

ואולם, הפלגים הקיצוניים בקרב המפגינים, הנוטים ללבות את המהומות ולנקוט אלימות נגד המשטרה, לא השתתפו במו"מ, והכריזו כי הם אינם מכירים במגעים.

מנהיג מפלגת האופוזיציה "בטקיבשצ'ינה", ארסני יטסניוק, אישר כי הצדדים הסכימו על הפסקת אש, ועל פתיחת שיחות בין הצדדים לייצוב המצב במדינה. לדברי יטסניוק, כוונת הממשלה להכריז על מצב חירום ולהסתער על כיכר העצמאות בבירה קייב הלילה בוטלה כחלק מההסכמות. מדבריו הביאה סוכנות הידיעות הרוסית RT. בפגישה שהתקיימה אמש, השתתפו גם מנהיג מפלגת "סוובודה", אולג טייגניבוק, ומנהיג UDAR ויטלי קליטצ'קו.


עוד כותרות מהעולם:
פיגוע כפול בביירות: 3 הרוגים ב"מרכז תרבות איראן"
הסנאטור הצרפתי סרג’ דאסו נחקר בחשד לשוחד
טורקיה: הנשיא חתם על אישור "חוק הצנזורה" החדש

מהומות אלימות במרכז קייב. אוקראינה, 19 בפברואר 2014. רויטרס
אוקראינה בוערת. קייב, אתמול/רויטרס

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס הלילה להודעה על הסכם הפסקת האש. בהודעה שפרסם הבית הלבן, נמסר כי הנשיא דן במשבר באוקראינה במהלך פגישתו עם ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, ואמר לו כי הפסקת האש מהווה "צעד ראשון ומבורך לקראת דיאלוג בעל משמעות".

בצל אירועי הדמים ביממה האחרונה, הודיעו מוקדם יותר מנהיגי אירופה כי הם שוקלים להטיל סנקציות על אוקראינה באופן מידי, בעקבות מותם של לפחות 25 בני אדם – בהם תשעה שוטרים – ופציעתם של מאות נוספים בעימותים בין כוחות הביטחון למתנגדי הנשיא ינוקוביץ'. שרי החוץ של צרפת, גרמניה ופולין צפויים להגיע היום לקייב ולהיפגש עם נציגי האופוזיציה והממשלה, ביניהם הנשיא ינוקוביץ', ומשם להמשיך לפגישה מיוחדת בבריסל בהשתתפותם של 28 נציגים אירופים, בה ידונו באפשרות להטיל סנקציות. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי התייחס ליום הדמים באוקראינה ואמר כי ארצות הברית שוקלת להצטרף לסנקציות. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר אמש כי אם אירועי האלימות יימשכו יהיו לכך השלכות, והוסיף כי אסור שהצבא האוקראיני יהיה מעורב שכן ניתן לפתור זאת בדרכים אזרחיות.

נשיא אוקראינה ויקטור ינוקוביץ', פברואר 2014. רויטרס
"לינוקוביץ' אחריות אישית". קייב, אתמול/רויטרס

דיוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה, מסר כי הנשיא האוקראיני חייב לנקוט בצעדים מיידים כדי להפסיק את שפיכות הדמים. לדבריו, ינוקוביץ' מחזיק ב"אחריות אישית" לריסון כוחות הביטחון, ולמניעת הידרדרות נוספת במהומות במדינה. הוא הוסיף כי "העולם עוקב אחר פעולותיו של ינוקוביץ' ואחרי אלו שאחראים לאלימות, ועליהם לדעת שהם נושאים באחריות לכך".

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ונשיא צרפת, פרנסואה הולנד, הציגו חזית אחידה נגד הממשלה האוקראינית, על פי דיווח ב-BBC. "נטיל סנקציות על האוקראינים", אמר הולנד, ומרקל הוסיפה: "אנחנו נמצאים יחד עם הגברים והנשים שסובלים מהאירועים באוקראינה".

מפגינים פצועים במרכז קייב. אוקראינה, 18 בפברואר 2014. רויטרס
מפגינים פצועים מהתנגשות עם כוחות הביטחון. קייב, אתמול/רויטרס

המהומות התחדשו בעקבות הודעתה של רוסיה על הענקת סיוע כספי בסך שני מיליארד דולרים לאוקראינה. הסיוע יתבצע במסגרת חבילת ההצלה שמוסקבה התחייבה לתת לשכנתה הנתונה בחובות כבדים, כדי שקייב תחתום עמה על חוזים כלכליים, במקום אלה שתוכננו עם האיחוד האירופי. שר האוצר של רוסיה, אנטון סילואנוב, אמר כי ארצו תרכוש מאוקראינה עד סוף השבוע אגרות חוב בסך שני מיליארד דולרים, בהמשך לאלה שכבר רכשה לפני כחודשיים, בסך שלושה מיליארד דולרים. מקור ממשלתי באוקראינה מסר היום כי התשלום יידחה ליום שישי בשל "קשיים טכניים".

מפגינים באוקראינה שורפים מסמכים רשמיים של הממשלה. קייב, פברואר 2014. רויטרס
המפגינים שורפים מסמכים רשמיים של הממשלה. קייב, אמש/רויטרס

האופוזיציה הזהירה מבעוד מועד שכישלון הדיון ביישום רפורמה שלטונית, שתחליש את כוחו של הנשיא, יוביל להסלמה במחאות האופוזיציה ולהמשך אי-היציבות במדינה. מתנגדי הנשיא רוצים להחזיר את החוקה משנת 2004. לפי החוקה הישנה, חברי הפרלמנט - ולא הנשיא - ימנו את ראש הממשלה, את מרבית חברי הממשלה ואת המושלים המחוזיים. כמו כן, צעד זה אמור להוביל לבחירות בזק לנשיאות כפי שדורשת זמן רב האופוזיציה.

(עדכון ראשון: 23:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully