וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מארחת את פקחי סבא"א: "להסיר את הספקות"

פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יבקרו בכור לייצור מים כבדים באראק וייפגשו עם נציגי הרפובליקה האיסלאמית. המטרה: לבדוק אם טהראן עצרה את פיתוח פצצת הגרעין

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(צפו: שר החוץ האיראני בוועידת מינכן לביטחון, בשבוע שעבר)

פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הגיעו הבוקר (שבת) לטהראן על מנת לבחון דרכים להגברת השקיפות של האיראנים בכל הנוגע לתכנית הגרעין שלהם. מדובר בביקור של יום אחד, שיתבסס על ההבנות אליהן הגיעו נציגי הרפובליקה האיסלאמית ומדינות המערב בז'נבה, בחודש נובמבר האחרון. בעוד עשרה ימים יחלו השיחות בין הצדדים בניסיון להגיע להסכם ארוך טווח בנושא.

עוד בנושא תכנית הגרעין של איראן:
קרי מבהיר לאיראן: לא נרפה מהסנקציות הקיימות
איראן: "לא נוותר על הטכנולוגיה להעשרת אורניום"
אובמה: אטיל וטו על סנקציות חדשות נגד איראן

יו"ר סבא"א, יוקיה אמאנו, אמר כי הפקחים צפויים לבקר בכור המים הכבדים באראק ולדון עם הנציגים האיראנים ב"דברים קשים יותר". דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן, בהרוז כמאלוונדי, אמר כי הצדדים יקבלו החלטות בנוגע להיקף שיתוף הפעולה העתידי, בהתבסס על הערכת סבא"א. הוא הביע תקווה ש"ספקות הסוכנות יוסרו".

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
הכור לייצור מים כבדים באראק/AP

צוות הפקחים, שבראשו עומד המפקח הראשי טרו ורג'ורנטה, צפוי להיפגש עם פקידי גרעין איראניים, בהם הנציג האיראני בסבא"א, רזה נג'אפי. לדברי כמאלוונדי, אם תהיה התקדמות משמעותית, ייתכן שהשיחות יוארכו.

אנשי סבא"א כבר ביקרו במתקן באראק ובמכרה אורניום באיראן, לאחר חתימת הסכם הביניים. אלא שבביקור היום צפויים הפקחים להיכנס "לעומק החקירה" בשאלה אם איראן אכן ניסתה לפתח פצצה גרעינית בעבר. אם יתברר שכך הם פני הדברים, יבקשו הפקחים לבדוק אם ההתקדמות לעבר פצצה שכזו נעצרה מאז ההסכם ההיסטורי.

מזכ"ל סבא"א שב מאירן: "ההסכם ייחתם בקרוב". רויטרס
הצדדים ידונו ב"דברים קשים יותר". יוקיה אמאנו/רויטרס

ביום חמישי האחרון אמר ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית ושר החוץ האיראני לשעבר, עלי אכבר סאלחי, כי ארצו מוכנה לשנות את אופן ההפעלה של הכור באראק. "אנחנו יכולים לבצע שינויים בתכנון ובעיצוב על מנת להפיק פחות פלוטוניום בכור הזה, ובדרך זו להרגיע את החששות (של המערב)", אמר בראיון שפורסם בערוץ האיראני בשפה האנגלית "פרס טי.וי".

מדובר בהתייחסות המפורשת הראשונה של בכיר איראני לדרישת שש המעצמות להפסיק את פעילות הבנייה של הכור לייצור מים כבדים באראק. במערב חוששים כי באראק, איראן מנסה לפתח פצצת פלוטוניום, כמסלול חלופי לפיתוח פצצת אטום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully