וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על אף החורף השחון: השאיבה מהכינרת הוגברה

23.2.2014 / 8:24

מפלס הכינרת עלה בשיעור זעום לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך ברשות המים צמצמו את רכישת המים המותפלים. "השאיבה תהיה קטנה יותר", מסרו ברשות, אך למקורות אין הנחיה בנושא

מפלס הכנרת עולה מהגשמים. ג'יליס
35 סנטימטרים בלבד מ"הקו הירוק". הכינרת/ג'יליס

בניגוד להצהרות הרשמיות של רשות המים על צמצום השאיבה מהכינרת לצורך שיקום מקורות המים הטבעיים, בשנה האחרונה השאיבה מהכינרת דווקא הוגברה, כך נודע לוואלה! חדשות. בשנים 2011 ו-2012 אכן צומצמה השאיבה מהכינרת ל-150 מיליון קוב בשנה, אך החל משנת 2013 הגוברה השאיבה להיקפים של כ-250 מיליון קוב בשנה. אלא שבניגוד לחורף 2012-2013, שהביא עמו גשמי ברכה והעלה בצורה חדה את מפלס הכינרת למרחק של כמטר בלבד מתחת לרום העליון (כינרת מלאה), לפני כמה ימים הודיעה רשות המים כי "יובש כה קיצוני בתקופה הזאת של השנה לא תועד מעולם".

הסיפורים החמים בחדשות:
קצין צה"ל בכיר ננזף על שחיתות - ויקודם
פרסום ראשון: המסר החשאי המפתיע של חמאס לנתניהו
תעלומת הילד במדבר: התמונה שהסעירה את הרשת

מאז תחילת החורף ועד לאחרונה עלה מפלס הכינרת ב-25 סנטימטרים בלבד, זאת לעומת 1.95 מטרים באותה תקופה אשתקד. למרות זאת, בתחילת ינואר יצאה לפועל התכנית של רשות המים ומשרד האוצר לצמצם בכ-30% את היקף המים המותפלים שהמדינה רוכשת מארבעת מתקני ההתפלה שהוקמו החל מ-2008 לאורך חופי הים התיכון. במקביל, החליטה רשות המים כי גם בשנת 2014 יישאבו מהאגם הלאומי 250 מיליון קוב מים.

מרשות המים נמסר כי התכנית של 2014, שהתקבלה כבר בסתיו 2013, יצאה מנקודת הנחה שממוצע הגשם יעמוד על 90% בתקופה האמורה. בנוסף ל"יתרת הפתיחה" מהשנה הקודמת, תוכננה תכנית שאיבה של 250 מיליון קוב מים מהאגם. "כפי שנעשה בכל שנה, אנו מעדכנים את תכנית ההפקה בהתאם להתפתחות החורף בפועל, כאשר תכנית סופית מאושרת בחודש מרץ", הוסיפו ברשות המים. "כבר עכשיו, לאור מצב החורף היבש מאוד, התקבלה החלטה שההפקה מהכינרת למוביל הארצי לא תעבור את ה-200 מיליון קוב. אנו מתכננים להמשיך את השבתת המוביל גם בחודשים מרץ ואפריל. כלומר בוודאות – השאיבה מהכינרת השנה תהיה קטנה יותר מאשר בשנה שעברה".

ברשות המים עוד אמרו: "בזכות מתקני ההתפלה והאגירה שצברנו, עברנו לתפעל את הכינרת על פי מפלס היעד: 211.50- בסוף הסתיו. ב-2013 הופקו מהכינרת למוביל הארצי 240 מיליון קוב ולמרות זאת סיימנו את השנה בכ-30 סנטימטרים מעל מפלס היעד".

חוף חלוקים בכנרת. באדיבות איגוד ערים כינרת,
חוף חלוקים בכינרת/באדיבות איגוד ערים כינרת

אלא שמבדיקה מול חברת "מקורות", הזרוע המבצעת של רשות המים בכינרת, עולה כי לא רק שלא ניתנה הנחייה לצמצם את השאיבה או "להמשיך" את השבתת את השאיבה מהכינרת במרץ ובאפריל, השאיבה מהכינרת חודשה על ידי "מקורות" לפני כשבוע. זאת, אחרי שהושבת המוביל הארצי לתקופה של חודש וחצי, כנהוג בכל שנה, לצורך עבודות תחזוקה. "גם בנוגע להחלטה לצמצם את היקף רכישת המים המותפלים לא יצאה שום הודעה מסודרת ועד לרגע זה לא קיבלתי שום תשובה לשאילתה בנושא שהגשתי ביוזמתי לדובר רשות המים", אמרה ד"ר אורית סקוטלסקי, רכזת תחום המים והנחלים בחברה להגנת הטבע. "אותו הדבר לגבי הכינרת, הרשות לא שיתפה את הציבור על הרחבת השאיבה. זה הגיוני שאם הם קיצצו את כמות המים שהם רוכשים ממתקני ההתפלה, אז הם ישאבו יותר מהכינרת ומהאקוויפרים, אבל אנחנו לא יודעים זאת באופן ודאי כי רשות המים מתנהלת בחוסר שקיפות. זאת, אף שמדובר בנושא בעל עניין ציבורי אדיר עם השלכות רחבות".

עלייה בסנטימטר שווה למיליון קוב

רשות המים סימנה לאורך השנים קווים דמיוניים לציון מפלס הכינרת. אם עד היום היו הקו האדום התחתון והחל מ-2001, שאז הגיע המפלס לשיא השפל של כל הזמנים, נקבע גם "קו שחור" שמתחתיו המשאבות של מקורות אינן יכולות לשאוב מים, לאחרונה התווסף גם "הקו הירוק". זהו קו שאמור לסמן את מפלס המינימום, במטרה לא לגרום לתנודה חדה במפלסים ולסכן בכך את האיזון האקולוגי של הכינרת.

על פי הערכות של מומחי מים, סנטימטר אחד ממפלס הכינרת מכיל כ-1-1.8 מיליון קוב. יש לציין כי גם מבלי להתחשב בשאיבה המתוכננת שהתחדשה, וגם אם אכן תחליט ועדת התפעול של רשות המים לצמצם במרץ את היקפה, רק בימי הקיץ הכינרת מאבדת סנטימטר אחד בכל יום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מעל ל-50% מכלל המים המסופקים לכלל השימושים בישראל הינם מים המיוצרים על ידי אדם". ההתפלה בחדרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"רשות המים פועלת במקצועיות ובשקיפות מלאה. מדיניות התפעול של משק המים נקבעת בוועדת התפעול של רשות המים, ולא בניחושים ובהערכות של גורם זה או אחר", נמסר מהרשות. "בהתאם להמלצות ועדה זו, תנחה רשות המים את הגורמים השונים ובהם גם את חברת מקורות. מדיניות התפעול מותאמת מעת לעת למצב מקורות המים, ולאקלים המשתנה. לרשות המים מדיניות ברורה לשיקום הדרגתי של מקורות המים הטבעיים וייצוב משק המים, תוך הבטחת אספקת מים סדירה לכלל השימושים בישראל, גם נוכח חורף יבש במיוחד דוגמת החורף הנוכחי. מעל ל-50% מכלל המים המסופקים לכלל השימושים בישראל הינם מים המיוצרים על ידי אדם. משק המים הישראלי הוא יציב. ולראייה: בשנה שעברה נשאבו מהכינרת כ-240 מיליון קוב, והשנה, למרות החורף היבש יישאב אף פחות מכך".

לפניות לכתבת: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully