וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם לא מעניינים את הבית היהודי

18.2.2014 / 10:13

סיסמאות על שוויון בנטל, איום בהטלת סנקציות על המשתמטים החרדים ועוד ספינים תוצרת המפלגה מנסים לחפות על אי השוויון האמתי - שמירה על שירות מקוצר של בני ישיבות ההסדר

ועדת שקד החלה בהצבעות על חוק לשוויון בנטל. בהמשך השבוע יוכרע, ככל הנראה, אם יוטלו על מסרבי הגיוס החרדים סנקציות פליליות, או סנקציות כלכליות בלבד. האמת צריכה להיאמר: שוויון בנטל לא הולך להיות פה, אבל אי אפשר לקחת מהממשלה הזו, וממפלגת יש עתיד, את הקרדיט לכך שלראשונה מאז קום המדינה עומד להתחולל שינוי משמעותי, יהיו תוצאותיו הסופיות אשר יהיו, לא פחות.

בציבור החרדי נראה שמתחילים להבין את השינוי. רוב הציבור החרדי עובר את השינויים בשקט יחסי. מלבד קבוצות קטנות, רוב הציבור ונציגיו עושים קולות מחאה בעצימות נמוכה ונראה שהשינוי יתחולל בסופו של יום. נכון שלא מדובר בשוויון מלא, אבל שינוי אמתי עומד להתרחש. לצד ההתנגדות החרדית החלשה יחסית, התנהלותה של מפלגת הבית היהודי בנוגע לאורך שירותם של בחורי ישיבות ההסדר צורמת, ובגבהים משמעותיים. נכון לעכשיו החרדים שמתגייסים משרתים שירות מלא וגם על פי המסתמן במתווה שיתקבל כך יהיה. יוצא מכך שכל המתגייסים ישרתו שירות מלא מלבד חיילי ישיבות ההסדר. בשבוע שעבר הנושא עלה להצבעה וחברי ועדת שקד מהבית היהודי בעזרת חברי הוועדה החרדים העבירו החלטה ששירותם של חיילי ההסדר יוארך בחודש אחד בלבד, מ-16 חודשים ל–17 חודשים. החלטה פחות שוויונית ומקוממת מזו אני לא מזהה.

חיילים חרדים שהושבעו בבסיס פלס נח"ל בבקעת הירדן, פברואר 2014. גבריאל דבוש,
החרדים מתחילים להבין את השינוי. טקס השבעת לוחמים חרדים/גבריאל דבוש

בסביבת הבית היהודי מציינים כי מדובר בספין של החרדים שמנסים להסיט את האש מכיוונם. לדבריהם, חיילי ההסדר הם מיעוט קטן, ביחס לכמות התרומה של חיילים בני הציונות הדתית. עוד הם מספרים שגם ככה הם תורמים מעל ומעבר ומוצבים ביחידות הקרביות ביותר וממשיכים לשרת במילואים לאורך שנים ועוד שאר תירוצים שמצדיקים את התעקשותם לא לפעול על פי המלצת הצבא ששירותם של חיילי ההסדר יאורך לפחות ל–24 חודשים.

נכון, יחידות השדה מלאות בבני הציונות הדתית. גם חיילי ההסדר משרתים ביחידות הקרביות ונושאים בנטל, אבל לצד הרצון להוביל ליותר שוויון, לא ברורה התעקשותם בעניין מלבד העובדה שגם בני הציונות הדתית, ובראשם מפלגתם המגזרית הבית היהודי, הבינו שבפוליטיקה כל אחד לעצמו. כל מפלגה דואגת לאינטרסים הצרים של מצביעיהם ושהאחרים ילכו לעזאזל. בבית היהודי משתמשים בסיסמאות נפוחות מחשיבות על שינוי היסטורי ושוויוניות, עד שהדיון נוגע בציבור הבוחרים שלהם וברבני המגזר הדתי לאומי.

לא די בכך שחלק מחיילי ההסדר ממומנים באלפי שקלים לחודש על ידי הצבא לאור העובדה שהם נשואים והורים לילדים שנשותיהם לומדות באוניברסיטה, לא די בכך שהם מתגייסים בגיל מאוחר יותר משאר המתגייסים באוכלוסייה, נציגיהם רוצים לשמור על האינטרסים של בוחריהם גם באורך השירות. זה לא שוויון בנטל.

יש גם חילונים משתמטים, אז מה?

שמדברים על שוויון ונשיאה בנטל כל ציבור צריך לתת באותה מידה ללא קשר לשייכותם המגזרית. התירוץ לפיו חייליהם בעלי מוטיבציה גבוהה לא מועיל לסיפור הזה. אם הצבא צריך שאלו ישרתו משך זמן ארוך יותר כדי להקל על שאר אוכלוסיית המתגייסים - אז זאת המשימה.

גם הניסיון להסיט את תשומת הלב מחוסר השוויוניות שבשירותם של חיילי ההסדר על ידי הפניית זום העדשה למשתמטים החילוניים פתטית ומקוממת כיוון שמעשה לא ראוי לא הופך להיות ראוי בגלל שאחרים עושים זאת. השתמטות היא השתמטות ואי נשיאה בנטל באופן שוויוני לא ראויה עם כיפה ובלעדיה. שוויון בנטל אמתי ייעשה כאשר יבינו את צרכי הצבא וכל המגזרים יישאו בעול באופן שוויוני.

רבים מחיילי ההסדר עושים שירות מקוצר בגלל שהם יכולים, לא בגלל שזה נכון וצודק. בשיחה עם בחורי ישיבות ההסדר הם מודים שמדובר בחוסר שוויוניות אבל שואלים "למה לנו להיות צדיקים יותר, יש לנו אפשרות כזו אז למה לנו לשרת יותר?". הגיע הזמן שהפוליטיקה המגזרית תחלוף מן העולם. למדינת ישראל יש לא מעט משימות אקוטיות וקיומיות להתמודד איתן ובמקום לעסוק בעיקר, ממשלת ישראל מתנהלת משיקולים פוליטיים צרים ולא מטפלת בבעיות האמתיות.

נפתלי בנט, אם נכונה העובדה שמייחסים לך כוונות להעפיל בהמשך הדרך גם ללשכת ראש הממשלה, הגיע הזמן שתפסיק לפעול משיקולים מגזריים צרים עבור ציבור בוחריך, על גבם של שאר חלקי האוכלוסייה. לא רק החרדים צריכים לשאת בנטל אלא גם בני ישיבות ההסדר שאתה מתיימר לייצגם בממשלה. אם אתה מתיימר להיות מנהיג אמתי, נבחן אם אתה מסוגל להוביל את ציבור הבוחרים שלך להחלטות משמעותיות, או שיכולותיך מצומצמות אך ורק לדאגה לאינטרסים הצרים של המגזר. לאור התנהלות מפלגתך בנושא הגיוס, הצהרותיך שמפלגת הבית היהודי היא לא מפלגה מגזרית נשמעות מגוחכות מתמיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הכותב הוא כתב וואלה! חדשות

לכל הטורים של שבתי בנדט בוואלה! דעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully