וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השריפה ב"דבורה": חייל שפך דלק על מנוע רותח

11.2.2014 / 11:17

מתחקירי חיל הים עולה כי המכל עלה באש ואיים להצית את הספינה כולה. התהפכות "צרעה" כמה ימים קודם - כתוצאה מגל מכלי שיט סמוך. צה"ל: לא טעויות אנוש, אלא בעיות טכניות

צילום: בני ואינר, עריכה: יאיר דניאל

(צפו בסיקור התהפכות הצרעה)

סירת צרעה של חיל הים של צה"ל. אתר חיל הים, ארי זלצמן, אתר רשמי
ספינת הסיור "צרעה"/אתר רשמי, אתר חיל הים, ארי זלצמן

חיל הים הובך בחודש שעבר בשל שתי תקלות שאילצו אותו להשבית כלי שיט מסוג "צרעה" וכלי שיט מסוג "דבורה" במהלך פעילות מבצעית. בנוסף, מפקד החיל הורה על השבתת מערך "צרעה" עד לבירור נסיבות האירוע. החיל פתח בחקירה באופן מיידי ומהנדסי החיל שאחראים על גוף כלי השיט לקחו חלק משמעותי בתחקיר האירועים. מהתחקירים עולה כי בשני המקרים, פעלו החיילים לפי הנהלים.

המקרה הראשון שארע לפני מספר שבועות התרחש מול חופי אשקלון. במהלך תמרון של כלי שיט מסוג "צרעה" ו"דבורות", התהפכה ה"צרעה". לאחר מאמץ טכני משמעותי בלב ים היא הועבר לבסיס חיל הים באשדוד. מתחקיר האירוע עולה כי במהלך התמרון הימי בו נכח מפקד יחידת ה"צרעות", התרחשה תופעת "גל ירכתיים" שנגרמה כתוצאה מההפלגה של ה"דבורה". הגל פגע ב"צרעה" שהפליגה לצדו כחלק ממבנה לקראת פעילות מול חופי עזה.

גורם צבאי, סיפר אתמול ש"המכה הקטנה שנתן הגל בדופן הצרעה הביאה למומנט גדול ובצירוף המשקלים שעל הכלי זה גרם לתגובה קיצונית ולהתהפכות. לא היה שם משחק של חבר'ה צעירים ולא מהירות חריגה. זה לא היה צריך לקרות. למדו את האירוע כדי למנוע מקרה דומה בעתיד. נגרם נזק לספינה ולאמצעי השו"ב (שליטה ובקרה) והלחימה שהיו עליו".

עוד על התקלות בחיל הים:
שריפה פרצה על ספינת חיל הים: 15 לוחמים נפגעו
בשל ההתהפכות: מפקד חיל הים השעה מערך ה"צרעות"
סירת חיל הים התהפכה מול אשקלון; חיילים קפצו למים

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"החייל פעל על פי הנוהל". ספינת "דבורה"/מערכת וואלה, צילום מסך

המקרה השני אירע רק כמה ימים מאוחר יותר, במהלכו עלתה באש "דבורה" מול חופי רצועת עזה. בתחקיר התברר כי אנשי הצוות הפעילו זרנוק מים נגד כלי שיט פלסטיניים בזירת עזה על מנת להרחיק אותם מהאזור שאסור לדיג. במהלך הפעילות נגמר הבנזין במנוע של הזרנוק ואנשי הצוות בהתאם לנהלים, מילאו באמצעות מכל את המנוע. גורם צבאי סיפר כי במהלך מילוי המכל, "נשפך בנזין על המנוע הרותח ועל צדדיו, משום שה'דבורה' מתנדנדת בים. פתאום ארע פיצוץ, חייל אחד נפגע והשאר שאפו עשן". 15 חיילים פונו לבית החולים בעקבות התקרית, רובם במצב קל, כתוצאה משאיפת עשן. "החייל פעל על פי הנוהל. שני המקרים לא היו צריכים לקרות", הוסיף הגורם.

מדובר צה"ל נמסר: "שני האירועים המדוברים תוחקרו על ידי מפקד חיל הים, אלוף רם רוטברג, ומן התחקיר עלה כי לא מדובר בטעויות אנוש, אלא בבעיות טכניות. בעקבות האירועים, ניתנו לכוחות הנחיות והראות מקצועיות רלוונטיות. נדגיש כי במסגרת התחקיר ציינו המפקדים לחיוב את תפקוד הצוותים המעורים אשר פעלו בצורה ערכית ומקצועית".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • חיל הים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully