וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נראית מפת פלסטין על פי הצעת נתניהו

לפי הצעת ראש הממשלה, שפורסמה בוואלה! חדשות, ישראל תוותר על כ-90% מהגדה, ותספח את קרני שומרון ואריאל. בימין תקפו, אך לא סביר שהפלסטינים יקבלו הההצעה. צפו במהדורה

מערכת וואלה!

בימין זועמים בעקבות הפרסום הבוקר (חמישי) בוואלה! חדשות על כך שישראל דורשת במסגרת המשא ומתן עם הפלסטינים לספח כ-10% משטחי הגדה המערבית - ומוכנה באופן עקרוני לוותר על כל שאר השטח. חברי כנסת בליכוד ובבית היהודי תקפו את ההצעה וקראו לראש הממשלה נתניהו להתנער ממנה. עם זאת, המבקרים מימין מפספסים את העובדה שההצעה הטריטוריאלית של נתניהו - שתותיר בידי הפלסטינים כ-90% מהגדה המערבית - נמוכה משמעותית מהצעות קודמות שקיבלו מראשי ממשלות ישראל, ולכן הסיכוי שהם יסכימו לה נמוך מאוד.

יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, דני דיין, סיכם את הדברים בציוץ שהעלה לחשבון הטוויטר שלו בעקבות הפירסום בוואלה: "אם זו אכן הצעה הטריטוריאלית, זו שגיאה ערכית ואסטרטגית, אבל אין סיכוי שהפלסטינים יקבלו אותה". ההצעה הישראלית כוללת סיפוח של גושי ההתנחלויות הבאים: גוש עציון, מעלה אדומים, אריאל, קרני שומרון, גבעת זאב והתנחלויות רבות הסמוכות לקו הירוק. כמו כן, ישראל הציעה לפלסטינים לחכור לטווח ארוך את בית אל ועופרה, והיא דורשת גם לשמור על נוכחות ישראלית בחברון.

ישיבת ממשלה, ינואר 2014. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
בימין מתנגדים להצעתו. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן

ההצעה הזו אולי נראית מרחיקת לכת לחוגי הימין בליכוד, אבל בהשוואה להצעות שהעבירו לפלסטינים אהוד אולמרט ואהוד ברק, היא לא "נדיבה" במיוחד. ברק הגיע במשא ומתן מול הפלסטינים בשנים 2000-2001 עד להצעה לספח כ-6-8 אחוז בלבד משטח הגדה. אולמרט הציע לאבו מאזן בשנת 2008 לספח כ-6.5% מהשטח. אם ההצעה של נתניהו לספח כ-10% הינה "הצעה סופית", לימין אין סיבה לדאוג - הפלסטינים לא יסכימו. הדאגה מוצדקת רק אם יתברר שמדובר בהצעת ביניים, שעשויה להשתנות במידה ואבו מאזן יסכים לדרישות נתניהו בתחומי הביטחון וההכרה במדינה היהודית

ובכל זאת, בליכוד מיהרו לתקוף את ההצעה של נתניהו. חברת הכנסת מירי רגב אמרה כי "אסור לוותר על אף שעל מיהודה ושומרון". היא הוסיפה: "ועדת השרים צריכה להחליט ביום ראשון הקרוב את ההחלטה הנכונה והסבירה ביותר – החלת ריבונות על שטחי יהודה ושומרון".

סגן שר הביטחון, דני דנון, עקץ את נתניהו והבטיח כי המהלך לא יצא לפועל. "עם כל הכבוד לתדרוכים מבית ומחוץ, בליכוד יש מאה אחוז תמיכה בהתיישבות ביהודה ושומרון. כבר ראינו בעבר מה קורה כשמוסרים שטחים ומפנים ישראלים. ממשלה בראשות הליכוד לא תאפשר לטעות אסטרטגית כזו לקרות שוב", אמר. ח"כ משה פייגלין (הליכוד ביתנו) קרא לראש הממשלה "ללכת כבר עכשיו למשאל עם על הקווים האדומים של ההסכם המתגבש".

תהליך השלום - כותרות נוספות:
"ניו יורק טיימס": אירופה מובילה את האינתיפאדה החדשה
הפלסטינים ביקשו לדון במניעת הסתה – ישראל סירבה
אבו מאזן: "צה"ל יוכל להישאר 5 שנים, נאט"ו יסייר"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ההתנחלויות שישראל דורשת לספח:

מפת ויתורי השטחים של נתניהו, פברואר 2014. אילוסטרציה, מערכת וואלה!
מפת ויתורי השטחים של נתניהו, פברואר 2014/מערכת וואלה!, אילוסטרציה

"בחדר המו"מ לא מדברים על אחוזים"

אך לא רק במפלגת השלטון תקפו את ההצעה. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), התייחס גם הוא להצעה ואיים בפרישה מהממשלה. "קשה לי להאמין שנתניהו, איש שמאמין שארץ ישראל היא הבית של העם היהודי, יסכים להצעה כזו. אין שום אפשרות לאבטח את מדינת ישראל כשמדינה פלסטינית לצדה. אם חלילה זה אכן יקרה, הבית היהודי תצא מהממשלה, ולדעתי גם רובה המוחלט של מפלגת הליכוד ביתנו תעשה כך", אמר. עמיתו לסיעה, סגן שר החינוך אבי וורצמן, הוסיף: "מהלך כזה מסכן את ביטחון מדינת ישראל ועומד בניגוד מוחלט לעמדת המחנה הלאומי. מוטב שרעיונות כאלו ייגנזו כבר עכשיו ולא יעלו כלל על שולחן הדיונים".

גם משמאל תקפו את נתניהו. ראשת מרצ ח"כ זהבה גלאון אמרה בתגובה: "לאיזה נתניהו להאמין? לד"ר ביבי, שבריטוריקה שלו מול האמריקנים הוא מבקש לספח כ-10% משטח הגדה, או למיסטר נתניהו, שבפרקטיקה מול סיעת הליכוד, מבקש להשאיר את חברון ובית אל?". בעקבות הפרסום, ח"כ גלאון דורשת מנתניהו שידווח לכנסת לגבי המתווה המתגבש בהסכם המסגרת.

במסגרת השיחות שנערכות מאז תחילת יולי, ישראל דורשת לספח את גושי ההתנחלויות הבאים: גוש עציון, מעלה אדומים, גבעת זאב, אריאל, התנחלויות הצמודות לקו הירוק ובנוסף את ההתנחלויות קדומים, קרני שומרון ומעלה שומרון. גורם אמריקני אמר לוואלה! חדשות כי "בחדר המשא ומתן לא מדברים באחוזים, אבל כאשר מחברים את הדרישות של ישראל, מגיעים בערך ל-11-10% משטח הגדה המערבית, תלוי בפרשנות". לדבריו, "לא ידוע לי שהונחו מפות מדויקות על השולחן, אבל התמונה הטריטוריאלית יחסית ברורה".

על פי גורמים ישראלים ופלסטינים, קיימת מחלוקת בין הצדדים על הגדרת הגושים. כך, למשל, הפלסטינים מסכימים לסיפוח גוש עציון לישראל, אך קיימת מחלוקת לגבי ההתנחלויות אפרת ומגדל עוז שנמצאות ממזרח לכביש 60. בנוגע למעלה אדומים, ישראל דורשת לצרף להתנחלות הגדולה גם התנחלויות קטנות הסמוכות אליה, אך הפלסטינים מתנגדים לכך בתוקף. עם זאת, הפלסטינים אינם מתנגדים לסיפוח ההתנחלות גבעת זאב שמצפון לירושלים ולסיפוח התנחלויות הצמודות לקו הירוק.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il
לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

עוד במהדורה:

סכנות בילקוט: נזק בלתי הפיך לראייתו של תלמיד מירושלים, אחרי שעט לייזר כוון ישירות לעיניו. מספריי לפורים ועד לסטיקלייטס – אילו חפצים תמימים למראה, עולים לסכן את הילדים שלכם בית הספר?

פניני יניף את הגביע? הילה קובו מחפשת שקית הקאה. אחרי שתפס את הביצים של שחקן אחר וייחל סרטן ליריבו, הילה קובו חושבת שפניני אינו ראוי להניף את הגביע אם מכבי תל אביב תיקח את התואר.

השבוע בדקה: מהתאונה המבצעית בצה"ל דרך הסערה סביבי פרס אקו"ם לאריאל זילבר ועד לחגיגות העשור לפייסבוק. כל הכותרות שעשו את השבוע בחדשות.

איש השבוע: אחרי שהסעיר את כל כלי התקשורת כשחשף רומן בין ביל קלינטון לשחקנית אליזבת' הארלי, טום סייזמור הרס את הסיפור הלוהט של השבוע כשסיפר שהיה תחת השפעת סמים. מהדורת וואלה! דווקא מאמינה לסייזמור המסטול ולא לסייזמור הסחי.

התחזית: הלילה בהיר וקר, מחר דומה ובשבת נאה עם עלייה קלה בטמפרטורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully