וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: המדינה כושלת בהשבת הפיצויים ליהודי ערב

5.2.2014 / 16:07

למרות שלפני כעשור נקבע כי יש לגבש מדיניות רב-שנתית כוללת לגבי פליטים יהודים, קובע מבקר המדינה שפירא כי עד כה מחויבות הממשלה לנושא הייתה מצומצמת. "תמונת מצב עגומה"

יוסף שפירא בוועידת המשפט- פאנל ראשי ערים תחת חקריה. בן קלמר
"מחויבותה של הממשלה לביצוע החלטותיה הייתה מצומצמת". שפירא/בן קלמר

מבקר המדינה, יוסף שפירא, פרסם היום (רביעי) דוח בנוגע לפעולות המדינה בתחום מחקר, רישום, תיעוד ואיסוף מידע בנוגע לזכויותיהם של פליטים יהודים יוצאי מדינות ערב ואיראן. בדוח נמתחת ביקורת קשה על פעולות המדינה בתחום, או בלשון המבקר, "עולה תמונת מצב עגומה". על פי הודעה שהפיץ משרד המבקר, "חרף ההצהרות החגיגיות של ממשלת ישראל בדבר מחויבותה לפעול בנושא זכויותיהם של יוצאי מדינות אלה, בפועל פעולות הרשויות הרלוונטיות היו מעטות ביותר, והן מלמדות כי מחויבותה של הממשלה לביצוע החלטותיה הייתה מצומצמת, וכי לא ניתנה תשומת הלב הראויה לנושא".

בשנים 2007-2003 קיבלו ממשלות ישראל שורה של החלטות, שתכליתן תיעודו וריכוזו של מידע רב ככל הניתן על העוול שנגרם ליהודי מדינות ערב ואיראן, שרבים מהם גורשו ונושלו מרכושם בשנים הסמוכות להקמת המדינה. מטרת איסוף המידע הייתה להעלות את המודעות הבינלאומית לעניין, ואף לפעול לקבל החלטות בינלאומיות בנוגע לפיצוי מאות אלפי היהודים הללו. הנושא עלה לאחרונה גם במסגרת שיחות המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים, כאשר השליח האמריקני לשיחות, מרטין אינדיק, אמר שארצות הברית תתמוך במתן פיצויים ליהודי מדינות ערב בצמוד לפיצוי הפליטים הפלסטינים.

עוד בוואלה! חדשות:
הלוחם שהרג בשוגג את קצין צה"ל זעק: "מה עשיתי"
פרסום ראשון: אושרה בניית 550 דירות במזרח ירושלים
כתב אישום נדיר נגד מבצעי "תג מחיר"

ועידת הנשיא - מרטין אינדיק. מגד גוזני
ארה"ב תתמוך במתן הפיצויים. אינדיק/מגד גוזני

אולם, בדוח המבקר נקבע כי הממשלה לא פעלה בצורה מספקת כדי לקדם את הנושא. "נמצא כי אף שממשלות ישראל קבעו בכמה החלטות - הראשונה כבר לפני כעשור - כי יש לגבש מדיניות כוללת רב-שנתית בנושא השבת זכויות ורכוש יהודי, ואף מינו ועדות שרים לגיבוש מדיניות כזאת - הדבר לא נעשה, דהיינו הוועדות הללו לא מילאו בסופו של דבר את תפקידן בנושא. כמו כן, לא נמצא שהממשלה פעלה לאכיפת החלטותיה".

עבודת הביקורת התרכזה בעיקר במשרד לאזרחים ותיקים, שהטיפול בסוגיה הועבר לידיו בשנת 2009. בבדיקה נמצאו ליקויים בטיפולו של המשרד בנושא בכמה תחומים, בדגש על איסוף מועט של טפסי תביעות ובעיות בתפעול אתר אינטרנט ייעודי לנושא. בדיקות השלמה נעשו גם במשרדי החינוך, המשפטים והחוץ, כמו גם במשרד ראש הממשלה וברשויות מקומיות שונות.

המבקר הגיע למסקנה כי "ממשלת ישראל טרם הקצתה תקציב מתאים ונפרד" לסוגיה, וכי "נוכח חשיבות הרישום של זכויות יהודי ארצות ערב ואיראן, כפי שעלה מהחלטות הממשלה, ובייחוד נוכח הזדקנותה של אוכלוסייה זו, ראוי שהממשלה תפעל להסדרת האמצעים המתאימים למימוש החלטותיה בעניין זה בהקדם".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully